Symbology and intersubjectivity in the construction of parental roll between nursing-parent students
PDF (Español (España))

Keywords

Parenting
Student nursing
Father child relations

How to Cite

Vásquez-Munive, M., & Guerra-Sánchez, C. A. (2018). Symbology and intersubjectivity in the construction of parental roll between nursing-parent students. Duazary, 15(3), 71–80. https://doi.org/10.21676/2389783X.2497

Abstract

A qualitative, phenomenological study was proposed, using the in-depth interview technique, which was applied to five key informants and three external agents, in order to identify the symbology and intersubjectivity in the construction of the parental role among nursing students. Parents. To analyze the data collected, the Spiegelberg method was used, through which the feelings and interaction categories were identified, the textual evidence from which the symbolic evidence emanated was captured and the reflective interpretive syntax of intersubjectivity was constructed. It is concluded that the greatest symbol is language, in this case the textual and gestural language of filial love that is shown through the accompaniment of parents at all times of their child. The intersubjectivity as a social construct urges parents to take responsibility for their child, show affection and dedicate time, a circumstance that is difficult for a student with a dense schedule and who also has the knowledge that little dedication means negative repercussions in the mental health of the child and live the moment with the fear of a future where deficits arising from this circumstance manifest themselves.
https://doi.org/10.21676/2389783X.2497
PDF (Español (España))

References

1. Medina-Liberty A. La construcción simbólica de la mente humana. Rev. Marx. Crit. 2012; 1(11): 9-20.

2. Pons X. La aportación a la psicología social del interaccionismo simbólico: una revisión histórica. Revista Psykhe. 2010; 9(1): 23-41.

3. Qaglia R, Castro V. El papel del padre en el desarrollo del niño. INFAD Revista de psicología. 2007; 2(6): 167-82.
4. Miller D, Arvizu V. Ser madre y estudiante, una exploración de las características de las universitarias con hijos y breves notas para su estudio. Revista Anuies. 2015; 45(1): 17-42.
5. Molina R. El padre adolecente y su relación parental y de pareja. Revista CIDPA última década. 2011; 35(1): 89-110.

6. Carabaña J, Lamo de Espinoza E. La teoría social del interaccionismo simbólico: análisis y valoración crítica. Ed Reis: Madrid; 1999.

7. Ballesteros de VC. El concepto de significado desde el análisis del comportamiento y otras perspectivas. Rev. Univer. Psych. 2005; 4(2): 231-244.
8. Larban J. Ser padres. Interacciones precoces padres-hijos: reflexiones a propósito de la prevención y detección precoz de los trastornos del desarrollo en el bebé. Cuadernos de Psiquiatría y Psicoterapia del Niño y del Adolescente. 2006;41(42):147-60.

9. Pérez G. ¿Transición y adultez, si estudio no me caso? Rev desaf y parad. 2014; 8(2): 35-65.

10. Perlo C. Aportes del interaccionismo simbólico a la organización. Rev Invenio. 2006; 9(16): 89-107.

11. González-Moreno C. Formación del pensamiento reflexivo en estudiantes universitarios. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación. 2012; 4 (9): 595-617.

12. Rendón MA. Incidencia de un programa de intervención pedagógica basado en habilidades de pensamiento crítico-reflexivo y aprendizaje cooperativo en la competencia socio emocional de estudiantes de la básica de la ciudad de Medellín. Rev Fund. Univer. Catól del Nor. 2012; 8 (32): 1-25.

13. Pierce Ch. El ícono, el índice y el símbolo. [En línea]. Madrid: Universidad de Navarra; 2011. [Fecha de acceso 14 de noviembre de 2017]. Disponible en: http://www.unav.es/gep/IconoIndiceSimbolo.html

14. Holliday M. El lenguaje como semiótica social: La interpretación social del lenguaje y el significado. Buenos Aires. Ediciones Fondo de cultura económico; 2001.

15. Climent G. Representaciones sociales valores y prácticas parentales educativas: perspectivas de las madres con adolescentes embarazadas. Rev. Ven. 2009; 23(1):166-212.

16. Universidad Veracruzana. Cap. 6 Interaccionismo simbólico en Ritzer George. Madrid: Editorial Mc Graw Hill; 2002.

17. Berger P. Luckmann T. La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Ed. Amorrortu; 2003.

18. Pizarro P, Santana A, Vial B. La participación de la familia y su vinculación en los procesos de aprendizaje de los niños y niñas en contextos escolares. Revista Diversitas. 2013; 9(2): 271-87

19. Castillo AG. El papel de la familia en la dinámica de vida de madres jóvenes estudiantes de nivel superior. Revista Géneros. 2014; 21(14): 37-56.

20. Reyna Y, López M, Piraban M. Vivencias de los roles de las madres estudiantes de tres programas de la facultad de ciencias económicas y sociales de la universidad de La Salle [Monografía para optar el título de Trabajadora Social]. Programa Trabajo Social, Universidad de La Salle; 2010.

21. Huerta RM. Joven, mamá y estudiante. Identidad materna universitaria de la madre soltera. [Tesis Doctoral]. México: Colegio San Luis Potosí; 2015.

22. Izaguirre RL. La configuración de la profesión académica. La autonomía en la construcción de la feminidad universitaria. Revista de la UNAS. 2010; 20(1): 133-177.
Commercial use of the original work or of possible derivative works is not allowed, the distribution of which must be done with a license equal to that which regulates the original work.
 
 
 
 

Downloads

Download data is not yet available.