Learning styles of nursing students in the subject Morphophysiology I, in a public university of Santa Marta
PDF (Español (España))

Keywords

learning
methods
student

How to Cite

Osorio-Duran, E., Lapeira-Panneflex, P., & Acosta-Salazar, D. (2019). Learning styles of nursing students in the subject Morphophysiology I, in a public university of Santa Marta. Duazary, 16(2), 63–73. https://doi.org/10.21676/2389783X.2942

Abstract

A quantitative study was carried out, with a level and descriptive-transversal method, its objective was to determine the learning styles of the students of the III semester of the Nursing program in the period 2018-I, in the subject of Morphophysiology I of the University of Magdalena, Santa Marta. The population is constituted by the 369 enrolled students of the Nursing program, the size of the sample, are the students enrolled in the subject of Morphophysiology in the I period of 2018. For its part, the sample in total were 50 students to whom the instrument was applied. The results indicate that students enrolled in the subject of Morphophysiology I have high preference for active learning style with a percentage of 60%. It is concluded that there is a moderate tendency for all learning styles according to the scale and in the pragmatic learning style the preference was low for all ages.
https://doi.org/10.21676/2389783X.2942
PDF (Español (España))

References

1. Martínez J, Feliceti V. Estilos de aprendizaje en los estudiantes de enfermería en una universidad de Colombia. Contrapontos. 2016; 16 (2): 209-226. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/305416435_estilos_de_aprendizaje_en_los_estudiantes_de_enfermeria_en_una_universidad_de_colombia
2. Loría-Castellanos J, Rivera DB, Gallardo SA, Márquez-Ávila G, Chavarría-Islas RA. Estilos de aprendizaje de los médicos residentes de un hospital de segundo nivel. Educación Médica Superior. 2007; 21(3): 1-13. Disponible en: //scielo.sld.cu/ pdf/ems/v21n3/ems01307.pdf
3. Arismendi E, Tapias M, Hernández C. Estilos de aprendizaje en alumnos de la Licenciatura de Enfermería. Revista Enfermería Docente. 2016; (105): 16-22. Disponible en: www.revistaenfermeriadocente.es/index.php/ENDO/article/view/107/_3
4. Domínguez H, Gutiérrez J, Llontop M, Villalobos D, Delva J. Estilos de aprendizaje: un estudio diagnostico en el centro universitario de ciencias económico-administrativas de la U de G. Revista de la Educación Superior. 2015; 44 (175): 121-140. Disponible en: http://www.elsevier.es/es-revista-revista-educacion-superior-216-articulo-estilos-aprendizaje-un-estudio-diagnostico-S0185276015001053
5. Hernández C, Rodríguez N, Vargas A. Los hábitos de estudio y motivación para el aprendizaje de los alumnos en tres carreras de ingeniería en un tecnológico federal de la ciudad de México. Revista de la Educación Superior. 2012; 41(63): 67-87. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v41n163/v41n163a3.pdf
6. Bahamon M, Viancha M, Alarcón L, Bohórquez C. Estilos y Estrategias de aprendizaje: una revisión empírica y conceptual de los últimos diez años. Pensamiento Psicológico. 2012. 10 (1): 129-144. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80124028009
7. Alanis P, Gutiérrez D. Los estilos de Aprendizaje en estudiantes de telesecundaria. Visión Educativa. 2012; 5 (12): 21-32. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4034711.pdf
8. Gallego D, Alonso C. Los estilos de aprendizaje como una estrategia pedagógica del siglo XXI. Revista Electrónica de Socio economía, Estadística e Informática. 2012; 1 (1): 20-41. Disponible en: http://www.cm.colpos.mx/revistaisei/numeros/RESEI_N1V1_020.pdf
9. Alonso J. Los estilos de aprendizaje. Neurociencia; 2016. Disponible: https://jralonso.es/2016/02/24/los-estilos-de-aprendizaje/
10. Pantoja M, Duque L, Correa J. Modelos de estilos de aprendizaje: una actualización para su revisión y análisis. Revista Colombiana de Educación. 2013; (64): 79-105. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/4136/413634076004.pdf
11. Solórzano K. Estilos de aprendizaje en alumnos del primer grado del ciclo avanzado en una institución de educación básica alternativa, Callao [Tesis]. Lima: Universidad San Ignacio de Loyola; 2012. Disponible en: http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/123456789/1329/1/2012_Sol%C3%B3rzano_Estilos%20de%20aprendizaje%20en%20alumnos%20del%20primer%20grado%20del%20ciclo%20avanzado%20en%20una%20instituci%C3%B3n%20de%20educaci%C3%B3n%20b%C3%A1sica%20alternativa%20Calla.pdf
12. Granados H, García C. El modelo de aprendizaje experiencial como alternativa para mejorar el proceso de aprendizaje en el aula. Anfora. 2016; 23 (41): 37-54. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/3578/357848839002.pdf
13. Ospina Y. La pedagogía y su incidencia en la formación de sujetos. Hallazgos. 2013; 10 (20): 157-170. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/hall/v10n20/v10n20a11.pdf
14. Muñoz C, Conejeros L, Contreras C, Valenzuela J. La relación educador-educando: algunas perspectivas actuales. Estudios Pedagógicos. 2016; 42(Especial): 75-89. Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07052016000300007&script=sci_arttext
15. Garizabalo C. Estilos de aprendizaje en estudiantes de enfermería y su relación con el desempeño en las pruebas saber pro. Estilos de Aprendizaje. 2012; 9(9). Disponible en: http://www2.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_9/articulos/articulo6.pdf
16. Guillament A, González P, Valero C, Celma M. El Aprendizaje Basado en Problemas como cambio de cultura para las escuelas de enfermería. Nursing. 2008; 26(3). Disponible En: http://www.hvn.es/invest_calid_docencia/bibliotecas/publicaciones/archivos/doc_130.pdf
17. Mendoza W. Los estilos de aprendizaje en estudiantes universitarios: estado del arte y desafíos; 2012. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4665796
18. Martínez F, Barragán E, Patiño G, Rodríguez M, López M. Estilos de aprendizaje de los médicos residentes de un hospital regional del ISSSTE. Revista de Especialidades Médico-quirúrgicas. 2011; 16 (4): 229-234. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/473/47321154007.pdf
19. Causado R, Santos B, Calderón I. Desarrollo del pensamiento crítico en el área de ciencias naturales en una escuela de secundaria. Revista Facultad de Ciencias Universidad Nacional de Colombia. 2015; 4 (2): 17-42. Disponible en: http://ciencias.medellin.unal.edu.co/revistas/facultad-de-ciencias/images/docs/Febrero_2016/art_2_v42.pdf
20. Achury Saldaña D. Estrategias pedagógicas en la formación de profesionales de enfermería. Investigación En Enfermería: Imagen Y Desarrollo. 2011; 10(2): 97-113. Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/imagenydesarrollo/article/view/1604
Commercial use of the original work or of possible derivative works is not allowed, the distribution of which must be done with a license equal to that which regulates the original work.
 
 
 
 

Downloads

Download data is not yet available.