Peace Education

Main Article Content

Ana Paola Salamanca García

Abstract

Direct, structural and cultural violence has been stressed within the social dynamic; this type of violence impedes the growth of the dialogue and the peace conflict resolution. In addition to this, the economic model imposed, communications, technology and western educational system have been favourable to increase inequality, injustice and decrease human development. Therefore, education has been looking for new ways to approach this type of violence and Peace Education emerges as an innovative alternative of learning in order to promote social progress and better standards of life. One of the relevant aspects of Peace Education is that it can adjust to different situations and it gives pedagogic solutions to the new global challenges.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Salamanca García, A. P. (2009). Peace Education. Praxis, 5(1), 17–32. https://doi.org/10.21676/23897856.89
Section
Short article
Author Biography

Ana Paola Salamanca García

Ingeniera Industrial. Universidad Javeriana. Magíster en Derechos Humanos. Universidad de Siena. Italia. Candidata a Magíster en Paz, conflicto y Desarrollo. Universidad Jaume I. España. Directora Operativa. Centro de Investigación para la Paz y la Convivencia de la Universidad del Magdalena.

References

ACNUR. (2004). “Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los refugiados: Recomendaciones para Colombia” Santa fe de Bogotá. ACNUR.

ALIANZA EDUCACIÓN PARA LA CONSTRUCCION DE LA CULTURA DE PAZ. (2006): “Educación para la Paz” Boletín Informativo septiembre 2006, Bogotá, Offset Grafico Editores.

ALIANZA EDUCACIÓN PARA LA CONSTRUCCION DE LA CULTURA DE PAZ. (2005): “Educación para la Paz” Boletín Informativo julio 2005, Bogotá, Offset Grafico Editores.

BOWLES, S y GINTIS, H (1985): “La instrucción escolar en la América capitalista”. Madrid, Siglo XXI.

DELORS.J. (1996). ”La educación encierra un tesoro: Informe a la UNESCO de la comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI”. París, UNESCO.

FERNANDEZ, F. (1997): “Violencia y Conflicto”, en: Educando para la paz: nuevas propuestas, Madrid. Eirene.

FREIRE, P. (2005): “Pedagogía del Oprimido”. México, Siglo XXI.

GEORGE, S. (2003): “Informe Lugano”. Barcelona, Icaria.

GIDDENS, A (1991): “Sociología”. Madrid, Alianza.

KUMAR GIRI, A. (1997): « Management Education and the Teaching of Ethics: Pedagogy, Practice and the Challenge of a New Initiative », Journal of Human Values, Nº3.

MILLER, R. (2002): “Creating Learning communities” http:// www.creatinglearningcommunities.org/book/roots/spicer.htm, consulta: 10-05-2004

RAMIREZ, G. (2003): “Educar en Derechos Humanos, la Democracia y la Paz en América Latina”, en MUNOZ, F. y otros (ed.): Actas del Primer Congreso Hispanoamericano de Educación y Cultura de Paz, Granada, Editorial Universidad de Granada.

RODRIGUEZ, M. (1995): La educación para la Paz y el Interculturalismo como Tema Transversal, Barcelona, Oikos-tau.

XARES, X. (1999): Educación para la paz: Su teoría y práctica, Madrid, Editorial popular.

XARES, X. (2004): Educar en tiempos difíciles, Bilbao, Bakeaz.

TUVILLA, J. (2002): “Programas Internacionales de Educación para la Paz”, en MUNOZ, F. y otros (ed.): Actas del Primer Congreso Hispanoamericano de Educación y Cultura de Paz, Granada, Editorial Universidad de Granada.