Educación intercultural: la mediación pedagógica en la participación de estudiantes Emberas en básica primaria
Main Article Content
Abstract
Intercultural education poses a challenge for educational institutions, often approached through inclusion as merely a process of granting access rather than genuine acceptance. The purpose of this study is to precisely interpret the participation processes in the learning of girls and boys belonging to the Kurmadó Indigenous Reserve, and their relationship with the pedagogical mediation provided by Primary Education teachers. The methodology follows a qualitative paradigm with a historical-hermeneutical approach, aiming to encompass the entirety of the subject of study through interviews and observations of students and teachers, as well as mapping the school environment. From the interpretative process, two categories emerge: social participation and academic participation, both of which underscore intercultural transitions regarding different ways of being, existing, and behaving within the school. The results highlight a clear correlation between pedagogical mediation and social and academic participation, with a particular emphasis on play as a mechanism for social cohesion, without implying fundamental transformations in teaching practices.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Álvarez, J. (2020). Respeto y prácticas de escucha. En J. Álvarez., P. A. Zuluaga. y P. Ariza (Eds), Comisión de la Verdad (pp. 27-42). Rey Naranjo Editores. https://comisiondelaverdad.co/images/respeto_futuro_en_transito
Bárcena, F. (2012). El aprendiz eterno. Filosofía, educación y el arte de vivir. Miño y Dávila.
Bárcena, F. & Mèlich, J. (2014). La educación como acontecimiento. Natalidad, narración, y hospitalidad. Miño y Dávila.
Balaguer, A. S. (2014). Por una corporeidad postmoderna. Nuevos tránsitos sociales y educativos para la interdependencia. Editorial UOC.
Buenfil, R. (2008). La categoría intermedia. En O. Cruz y L. Echavaría (Eds.), Investigación social. Herramientas teóricas y Análisis Político del Discurso (pp. 29.39). Casa Juan Pablos.
Buenfil. R. N. (2019). Ernesto Laclau y la investigación educativa en América Latina. Implicaciones. Implicaciones y apropiaciones del Análisis Político del Discurso. CLACSO.
De la Cruz, G., y Matus, D. (2017). Participación escolar e inclusión educativa: Un estudio de caso de experiencias con estudiantes de secundaria alta. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25(102), 1-34. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.25.2979
González, D., & Cartagena, L. (2021). Nuestras voces. Una mirada a las perspectivas sobre participación en los procesos de enseñanza y aprendizaje de los estudiantes embera. [Tesis de pregrado no publicada]. Universidad Tecnológica de Pereira.
Izquierdo, M. (2018). Educación en contextos multiculturales: experiencia etnoeducativa e intercultural con población indígena del Resguardo Embera Chamí -Mistrató, Risaralda Colombia. Revista del Instituto de Estudios en Educación y del Instituto de Idiomas Universidad del Norte 29(1), 1-22. http://www.scielo.org.co/pdf/zop/n29/2145-9444-zop-29-3.pdf
Londoño, S., Lasso, P. y Rosero, A. (2019). Tránsito de un proyecto educativo intercultural indígena urbano en Cali, Colombia. Diálogo Andino, 59(1), 107-17. https://www.scielo.cl/pdf/rda/n59/0719-2681-rda-59-107.pdf
Mieles-Barrera, M. D., Cerchiaro-Ceballos, E., y Rosero-Prado, A. L. (2020). Consideraciones sobre el sentido del juego en el desarrollo infantil. Praxis, 16(2), 247-258. Doi: https://doi.org/10.21676/23897856.3656
Oquendo, D., y Gallego, S. (2022). Perspectivas sobre la participación, en los procesos de enseñanza y aprendizaje, de los estudiantes indígenas embera chamí del resguardo Kurmadó en la básica primaria de la Institución Educativa Manos Unidas de la ciudad de Pereira. [Tesis de pregrado no publicada]. Universidad Tecnológica de Pereira.
Quintana, L. (2020). Las divergencias en la diversidad: su importancia para la construcción de paz. En L. Quintana., G. Wilches y M. Rueda (Eds), Diversidad. Futuro en tránsito. Comisión para el Esclarecimiento de la Verdad, la Convivencia y la No Repetición (pp. 9-24). Rey Naranjo Editores. https://comisiondelaverdad.co/images/diversidad_futuro_en_transito.pdf
Quintar, B. (2008). Didáctica no parametral: sendero hacia la descolonización. IPECAL
Ramírez, E. (2011). La investigación cualitativa en educación. Balance y retos en el contexto colombiano. Revista Interamericana de Investigación. Educación y pedagogía, 4(1), 81-91. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=561058721005
Ramírez, R. (2008). La pedagogía crítica, una manera ética de generar procesos educativos. Folios 28(2), 108-119. https://www.redalyc.org/pdf/3459/345941358009.pdf
Rancière, J. (2019). Disenso. Ensayos sobre estética y política. Fondo de Cultura Económica.
Saldaña, R., Rubio, J. C., Quintero, M. L. y Rocha, L. (2020). Clivajes Educativos. Expansión, silencios y sujetos políticos. Praxis, 16(2), 215-225.Doi: https://doi.org/10.21676/23897856.3262
Skliar, C. (2006). Acerca de la alteridad, la normalidad, la anormalidad, la diferencia, la diversidad, la discapacidad y la pronunciación de lo educativo. Gestos mínimos para una pedagogía de las diferencias. En M. E. Almeida & M. A. Angelino (Eds.), Debates y perspectivas en torno a la discapacidad en América Latina (pp. 180-194). Universidad Nacional de Entre Ríos.
Skliar, C. (2019). Pedagogía de las diferencias: notas, fragmentos e incertidumbres. Noveduc.
Skliar, C. & Brailovsky, D. (2021). Dar infancia a la niñez. Notas para una política y poética del tiempo. Childhood & Philosophy, 17(1), 01-21. https://www.redalyc.org/journal/5120/512066359011/html/
Skliar, C. (2022). Entre la fragilidad de la vida y la insistencia del mundo. Educación y Ciencia, 26. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2022.26.e14562
Vergara (2021). De la educación indígena a la educación intercultural en México, Colombia y Guatemala. Debates, reflexiones y retos. Utopía y praxis latinoamericana 6(1),11-23. https://www.redalyc.org/journal/279/27968419001/
Vygotsky, L. (2010). Pensamiento y lenguaje (Jose Pedro Tosaus, Trad,). Ediciones Paidós. (Obra original publicada en 1934).
Yin, R. (2002). Investigación sobre estudio de casos: Diseño y Métodos. Applied Social Research Methods Series. Vol 5. Sage Publications. https://panel.inkuba.com/sites/2/archivos/YIN%20ROBERT%20.pdf
Zuleta, E. (2020). Educación y democracia. Editorial Ariel
Zuluaga, P. (2020). La mirada del otro. En J. Álvarez., P. A. Zuluaga. y P. Ariza (Eds), Comisión de la Verdad (pp. 27-42). Rey Naranjo Editores. https://comisiondelaverdad.co/images/respeto_futuro_en_transito