The Significant Learning as a Teaching Strategy of Area and Perimeter in Ninth Grade of a Public School in Bogotá

Main Article Content

Víctor Manuelle Barbosa Ariza
Yuly Alejandra Acuña Lara
Grace Judith Vesga Bravo

Abstract

In Colombia, the 2022 SABER tests for 9th grade show that students are not developing mathematical competencies, with lower results observed in public schools. A teaching strategy was proposed to improve the understanding and application of area and perimeter concepts through meaningful learning. The research was qualitative with a descriptive approach, involving 20 ninth-grade students from a public school in Bogotá. A teaching strategy was designed based on the phases of meaningful learning. In the initial phase, students' prior knowledge was identified, and they created a school map, revealing difficulties in conceptualizing area and perimeter. During the intermediate phase, students measured various areas of the school to reinforce prior concepts and used Google Earth to compare and correct their maps. In the final phase, students recreated the map, incorporating measurements and the use of scales. The results indicate that meaningful learning and technological tools promote mathematics learning, motivation, and teamwork. It is concluded that this approach helps develop mathematical competencies of area and perimeter.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Barbosa Ariza, V. M., Acuña Lara, Y. A., & Vesga Bravo, G. J. (2025). The Significant Learning as a Teaching Strategy of Area and Perimeter in Ninth Grade of a Public School in Bogotá. Praxis, 21(2). https://doi.org/10.21676/23897856.6257
Section
Scientific and technological research article

References

Aristizábal, G. C., Rosero, M. D., y Tobar Bedoya, J. (2020). ¿Por qué los colegios privados en Colombia obtienen mejores resultados académicos? Revista Lumen Gentium, 3(1), 9–31. https://doi.org/10.52525/lg.v3n1a1

Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF, 1(1-10), 1-10.

Azúa-Menéndez, M. D. J., y Pincay-Parrales, E. G. (2019). El juego: Actividad lúdico-educativa que fomenta el aprendizaje significativo de operaciones básicas matemáticas. Dominio de las Ciencias, 5(1), 377-393.

Calle, L. P., Garcia-Herrera, D. G., Ochoa-Encalada, S. C., & Erazo-Álvarez, J. C. (2020). La motivación en el aprendizaje de la matemática: Perspectiva de estudiantes de básica superior. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 488–507. dx.doi.org/10.35381/r.k.v5i1.794

Cenas Chacón, F. Y., Blaz Fernández, F. E., Gamboa Ferrer, L. R., y Castro Mendocilla, W. E. (2021). Geogebra: herramienta tecnológica para el aprendizaje significativo de las matemáticas en universitarios. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 5(18), 382–390. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.181

Cerda Quintero, J. W., Fernández Hawrylak, M., & Meneses Villagrá, J. Á. (2014). Propuesta didáctica con enfoque constructivista para mejorar el aprendizaje significativo de las matemáticas. UNIÓN - Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 10(38).

Coghlan, D. (2022). Action Research. In: Glăveanu, V.P. (eds) The Palgrave Encyclopedia of the Possible. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-90913-0_180

Creswell, J. W. (2017). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications.

D'Amore, B., & Fandiño Pinilla, M. I. (2007). Relaciones entre área y perímetro: convicciones de maestros y de estudiantes. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 10(1), 39-68

Elliott, J. (1990). La investigación-acción en educación. Ediciones Morata.

García-Ordaz, M. I. (2021). Los sistemas de medida: su importancia en el uso correcto. Con-Ciencia Boletín Científico De La Escuela Preparatoria No. 3, 8(16), 38-41.

Guaña Moya., J. (2023). El papel de la tecnología en la transformación de la educación y el aprendizaje personalizado. Revista Científica Fomento De La investigación Y publicación científico-técnica multidisciplinaria, 8(2), 391-403. https://doi.org/10.23857/fipcaec.v8i2

Hernández Álvarez, W., Vega Santofimio, H. D., Cuéllar Guarnizo, J. A., & Gutiérrez Cárdenas, M. A. (2024). Tecnología para el aprendizaje: una reflexión desde la robótica educativa y STEM en el desarrollo de competencias del siglo XXI. Praxis, 20(3), 635–652. https://doi.org/10.21676/23897856.5864

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2022). Informe nacional de resultados de las pruebas Saber 3°, 5°, 7º y 9°. Aplicación 2022.

Jiménez Bajaña, S. R., Pincay Saltos, D. A., Pérez Baquerizo, M. E., Tapia Arcentales, D. J., Angulo Paredes, O. P., y Crespo Peñafiel, M. F. (2024). Innovación en la enseñanza de matemáticas en la educación superior: Estrategias didácticas efectivas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(6), 19–35. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i6.14480.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1998). Lineamientos Curriculares de Matemáticas. Bogotá, Colombia.

Moreira, M. A. (2023). Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. Lf Editorial.

Quintero-Preciado, I., Realpe-Camacho, C., Nazareno-Vivero, G. y Benavides-Solís, N. (2022). Desarrollo del aprendizaje significativo de la matemática en los estudiantes preuniversitarios. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 7(3), 61.

Rojas Garzón, P. J., Barón Páez, C., y Vergel Causado, R. (2012). Pensamiento métrico y sistemas de medidas: una revisión a la propuesta de estándares curriculares. En P. J. Rojas Garzón (ed.), Estándares curriculares - Área matemáticas: aportes para el análisis (pp. 25-33). Grupo Editorial Gaia.

Salazar Ascencio, J. (2018). Evaluación de aprendizaje significativo y estilos de aprendizaje: alcances, propuesta y desafíos en el aula. Tendencias Pedagógicas, 31, 31–46. https://doi.org/10.15366/tp2018.31.001

Sánchez Cueva , N. Y. ., Chuma Anangonó, L. P. . ., Coronel Guillen, R. C. ., y Molina Fernández, P. S. . (2024). El Aprendizaje en Matemática desde la Cotidianidad. Una Perspectiva en la Solución de los Problemas para la Vida. Revista Social Fronteriza, 4(4), e44320. https://doi.org/10.59814/resofro.2024.4(4)320

Stake, R. E. (2005). Qualitative case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research (3rd ed., pp. 443–466). Sage Publications.

Saldaña, J. (2021). The coding manual for qualitative researchers (4th ed.). SAGE Publications.

Ube-Ronquillo, C. L. (2024). Trabajo en equipo como estrategia de aprendizaje en las ciencias sociales. Episteme Koinonía. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 7(13), 366–384. https://doi.org/10.35381/e.k.v7i13.3241

Van Hiele, P.M. (1986). Structure and insight. A theory of mathematics education. Londres, G. Bretaña: Academic Press