Teaching practices with early childhood during Covid-19. The emergence of virtual environments in early childhood education

Main Article Content

Zaily del Pilar García Gutiérrez
Ángela Patricia
Nelly Johanna Sánchez Quijano

Abstract

As in any educational initiative, early childhood teachers face the challenge of continuous improvement and updating, which becomes more acute in extreme situations such as the one imposed by the COVID-19 pandemic. Interested in this phenomenon, this article presents the results of a research whose objective is to make visible the virtual environments that emerge in the practices of early childhood teachers in an official educational institution located in Bogotá-Colombia. Methodologically, qualitative research was chosen, with a critical social approach, under the narrative biographical method, and it is based on an exercise of co-creation of a life story, with the micro-story of two teachers. The information is collected through: body map, self-report, biographical interview. The findings show that early childhood teachers conquer the use of technology, which associated with the COVID-19 contingency, represents a transformation of learning environments between virtual and face-to-face. The conclusions clarify the conditions and the impact of the change in teaching practices in correlation with the learning environments, which had an impact on teachers, children and their families as they adapted to each of the experiences generated.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
García Gutiérrez, Z. del P., Ángela Patricia, & Sánchez Quijano, N. J. (2023). Teaching practices with early childhood during Covid-19. The emergence of virtual environments in early childhood education. Praxis, 19(2), 205–220. https://doi.org/10.21676/23897856.4612
Section
Scientific and technological research article

References

Betancourt-Odio, M. A., Sartor-Harada, A., Ulloa-Guerra, O. y Azevedo-Gomes, J. (2021). Self- Perceptions on Digital Competences for M-Learning and Education Sustainability: A Study with Teachers from Different Countries. Sustainability, 13(1), 343.https://doi.org/10.3390/su13010343

Bolívar, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1), 1-26. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412002000100003&lng=es&tlng=es

Cano-Hila, A. B. y Argemí-Baldich, R. (2021). Primera infancia y confinamiento: la experiencia de una red de apoyo mutuo virtual entre niñas y niños, familias y escuela. En J. A. Marín Marín, J. M. Trujillo Torres, G. Gómez García y N. Campos Soto (Coords.), Hacia un modelo de investigación sostenible en educación (pp. 775-787). Dynkinson. https://doi.org/10.2307/j.ctv2gz3v07

Cepal. (2021). Sistematización de experiencias de atención y educación en la primera infancia en América Latina y el Caribe en el marco de la emergencia causada por la pandemia del COVID-19. Campaña Latinoamericana por el Derecho a la Educación. https://www.cepal.org/es/publicaciones/47404-sistematizacion- experiencias-atencion-educacion-primera-infancia-america-latina

Cepal y Unesco (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Cepal; Unesco. https://hdl.handle.net/11362/45904

Cifuentes, R. M. (2014). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Ediciones Novedades Educativas.

Colombia Aprende (2020, 22 de octubre). ¿Qué se enseña en la educación inicial? Invitada: Rosa Violante [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=JBxfTCOEtIg

Condiza-Plazas, W. E. (2021). Pedagogía de la memoria: voces de mujeres víctimas del conflicto armado en Boyacá-Colombia. Praxis, 17(1), 69-84. https://doi.org/10.21676/23897856.4041

Cruz, D. T., Vázquez, E., Ruales, G., Bayón, M. y García-Torres, M. (2017). Mapeando el cuerpo- territorio. Guía metodológica para mujeres que defienden sus territorios. Instituto de Estudios del Tercer Mundo.

Cuervo, C., Batanelo, L., Romero, O., Martínez, S., Durán, N. y Ruiz, R. (2019). Las prácticas pedagógicas y su impacto en la formación inicial de profesores. Sello Editorial Universidad del Tolima

Domenech, G. A., Berrío, J. D., Rodríguez-Nieto, C. A., Cervantes-Barraza, J. A., Jiménez-Consuegra, M. A., Flórez-Maldonado, E. R. y Aroca-Araújo, A. (2023). Conectividad de estudiantes universitarios durante la pandemia generada por el COVID-19. Praxis, 18(1), 68-86. https://doi.org/10.21676/23897856.3785

Durán, S. M. (2015). Diseño de ambientes para el juego: práctica y reflexión en Educación Inicial. Ediciones Morata S. I.

Echeverría-Fernández, T. M. y Obaco-Soto, E. E. (2021). La participación de los padres y su incidencia en el rendimiento académico de los estudiantes. Praxis, 17(2), 213-225. https://doi.org/10.21676/23897856.3618

Farrell, R. (2021). Covid-19 as a catalyst for sustainable change: the rise of democratic pedagogical partnership in initial teacher education in Ireland. Irish Educational Studies, 40(2), 161-167. https://doi.org/10.1080/03323315.2021.1910976

Fortoul, B., Rosas, L. y Fierro, M. C. (1999). Transformando la práctica docente: una propuesta basada en la investigación acción. Paidós.

Fusté, M. (2021). Encuentros online en educación infantil: Una experiencia vincular y educativa en tiempos de COVID-19. Páginas de Educación, 14(1), 52-72. https://doi.org/10.22235/pe.v14i1.2204

García-Gutiérrez, Z. P. (2017). Caracterización de las practicas docentes. Uniminuto.

García-Gutiérrez, Z., Herrero, A., Dumett, S., Gallo, L. y Tabares, A. (2022). Ciudadanía creativa: travesía de investigación educativa en primera infancia hacia la transformación social. Uniminuto. https://doi.org/10.26620/uniminuto/978-958-763-570-6

Herrera-Batista, M. A. (2006). Consideraciones para el diseño didáctico de ambientes virtuales de aprendizaje: una propuesta basada en las funciones cognitivas del aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 38(5), 1-20.https://doi.org/10.35362/rie3852623

Huerta, R. M., Guzmán, M., Flores, J. I. y Tomas, S. J. (2022). Competencias digitales de los profesores universitarios durante la pandemia por covid-19 en el Perú. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(1), 49-60. https://doi.org/10.6018/reifop.500481

Iyengar, R. (2020). Education as the path to a sustainable recovery from COVID-19. Prospects, 49(1- 2), 77-80. https://link.springer.com/article/10.1007/s11125-020-09488-9

Martínez-Rizo, F. (2012). Procedimientos para el estudio sobre las prácticas docentes. Revisión de la literatura. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 18(1), 1-22. https://ojs.uv.es/index.php/RELIEVE/article/view/2976/2546

Modenutti, M. C. y Gusberti, J. V. (23-26 de noviembre de 2021). Experiencias realizadas por profesoras en Educación Inicial durante y luego de la pandemia por Covid-19 en instituciones de Nivel Inicial de la Ciudad de Resistencia [Ponencia] II Jornadas Nacionales Universitarias de Educación Inicial. Universidad Nacional de Río Negro, Sede Atlántica. Viedma, Río Negro.https://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/8226

Moriña-Díez, A. (2017). Investigar con historias de vida. Narcea Ediciones.

Naycir, F. C. y Zúñiga, I. M. (2020). Práctica docente en tiempos de COVID-19 [Tesis de maestría, Universidad de la Costa CUC]. Repositorio Institucional Unicosta. https://acortar.link/KjwWNx

Otterborn, A., Schönborn, K. y Hultén, M. (2019). Surveying preschool teachers’ use of digital tablets: general and technology education related findings. International Journal of Technology and Design Education, 4(29), 717-737.https://doi.org/10.1007/s10798-018-9469-9

Páramo, P. y Burbano, A. (2021). El tercer maestro: la dimensión espacial del ambiente educativo y su influencia sobre el aprendizaje. Universidad Pedagógica Nacional. http://www.jstor.org/stable/j.ctv1f9pw2

Plummer, K. (2001). Documents of life 2. An invitation A Critical Humanism. Sage Publications.

Pujadas, J. J. (2000). El método biográfico y los géneros de la memoria. Revista de Antropología

Social, 9, 127-158. https://revistas.ucm.es/index.php/RASO/article/view/RASO0000110127A Quijada, V. C. (2014). Aprendizaje virtual. Editorial digital UNID.

Sáez, L., Subías, J. M. y Folgueira, M. (2018). Educación infantil. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Secretaría de Educación del Distrito. (2013). Lineamiento pedagógico y curricular para la educación inicial en el distrito. Alcaldía Mayor de Bogotá, D. C. http://www.educacionbogota.edu.co/portal/index.php/servicios/lineamientos-pedagogicos-curriculares/lineamientos-pedagogicos-curriculares-educacion-inicial

Vidal-Hall, C., Flewitt, R. y Wyse, D. (2020). Early childhood practitioner beliefs about digital media: integrating technology into a child-centred classroom environment. European Early Childhood Education Research Journal, 28(2), 167-181.https://doi.org/10.1080/1350293X.2020.1735727

Most read articles by the same author(s)