The academic performance of university students in the area of psychology: Relations with the organizational climate

Main Article Content

Kethy Pérez Correa
Rosario Peley Bracho
Elba Saucedo Ruidíaz

Abstract

The research was oriented to identify the relationship between the academic performance of students in the area of psychology in a public university of Colombia and the workplace environment. A correlational and descriptive methodology was developed, with a transactional and non-experimental field scheme. The population nucleus consisted of four (4) managers, fifteen (15) teachers and seventy-nine (79) students. As an instrument, the study used the survey and three closed questionnaires,with a Lickert type scale, composed of 51 items. The results allowed to determine that the studied variables: workplace environment and academic performance within the university selected for the study are closely linked, teachers, students and managers coincide in some aspects and differ in others. As a conclusion, there are tensions in the workplace environment as a consequence of the managerial styles. The implementation of a set of strategies aimed at improving the working environment conditions and hence, the academic performance of the students is thus recommended.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Correa, K., Peley Bracho, R., & Saucedo Ruidíaz, E. (2017). The academic performance of university students in the area of psychology: Relations with the organizational climate. Praxis, 13(1), 69–83. https://doi.org/10.21676/23897856.2069
Section
Scientific and technological research article
Author Biographies

Kethy Pérez Correa, Universidad Cooperativa de Colombia

Magíster en Educación con Mención en Gerencia Educativa de la Universidad de Zulia y Magíster en Psicología de la Universidad del Norte. Docente de Tiempo Completo de la Universidad Cooperativa de Colombia – Sede Santa Marta, Colombia.

Rosario Peley Bracho, Universidad de Zulia

Doctora en Educación: Perspectivas Históricas, Políticas, Curriculares y de Gestión de la Universidad del Zulia en conjunto con la Universidad de Córdoba. Docente Titular de la Universidad de Zulia.

Elba Saucedo Ruidíaz, Asociación Nacional de Emprendimiento Social y Cultural de Colombia – ASONESHCA.

Licenciada en Preescolar de la Universidad del Magdalena. Docente Pedagógica de la Asociación Nacional de Emprendimiento Social y Cultural de Colombia – ASONESHCA.

References

Agudelo, C., Martínez, L., & Ortiz, I. (2013). Gestión del conocimiento: un activo intangible a través de la investigación. Praxis, (9), 108-113. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/750/694

Anzola, O. (2003). Una mirada de la cultura corporativa. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Azpiazu, L., Esnaola, I., & Ros, I. (2017). Factores contextuales y variables individuales en el ajuste escolar. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 6(1), 327-336. Recuperado de http://infad.eu/RevistaINFAD/OJS/index.php/IJODAEP/article/view/751

Balza, V. (2013). La espiral viciosa de la pobreza. Clío América, 7(14), 170-176. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/761

Cárdenas, L., Arciniegas, Y., & Barrera, M. (2009). Modelo de intervención en clima organizacional. International Journal of Psychological Research, 2(2), 121-127. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299023513005

Chávez, N. (2006). Introducción a la investigación educativa. Cuarta edición. Maracaibo: Gonzales, S.A.T

Daza, A., Charris, A. & Viloria, J. (2015). Competencias específicas de los administradores como: factor de desarrollo. Dimensión Empresarial, 13(2), 275-292. Recuperado de https://www.uac.edu.co/images/stories/publicaciones/revistas_cientificas/dimension-empresarial/volumen-13-no-2/articulo15.pdf

Di Marco, R. (2015). En busca del origen del conocimiento: el dilema de la realidad. Praxis, 11, 150-162. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/1561/999

Edel, R. (2003). El desarrollo de habilidades sociales ¿ determinan el éxito académico?. Revista electrónica: Red Científica: Ciencia, Tecnología y Pensamiento. En red. Recuperado en: http://www.redcientifica.com/doc/doc200306230601.html.

Fernández, A. (2013). La motivación educativa versus rendimiento. Editorial LAURES, edición 2, Argentina.

García, M. (2009). Clima Organizacional y su Diagnóstico: Una aproximación Conceptual. Revista Cuadernos de Administración, 25(42). Recuperado de http://revistalenguaje.univalle.edu.co/index.php/cuadernosadmin/article/view/695/2526

Gómez, D. (2014). Apuntes desde la ciencia económica ¿el sujeto racional o el sujeto complejo? Clío América, 8 (15), 83-89. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/831/756

González, M. C. y Tourón, J. (1992). Autoconcepto y rendimiento escolar: sus implicaciones en la motivación y en la autorregulación del aprendizaje. Pamplona: EUNSA.

Hernández, R.; Fernández, C. & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. Cuarta Edición. Editorial Mc Graw Hill. México

Jiménez, M., & López, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(1), 69-79. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80511492005

Keogh, B. (2008) Temperamento y rendimiento escolar, ediciones Narcea, Universidad de California

Litwin, G. & Stringer, R. (1978). Motivation y Clima Organizacional. Harvard Business School. Boston

López, L. (2013). “Inteligencia Emocional y Rendimiento Académico en Estudiantes de Conservatorio de Música María de Molina”. Trabajo para Optar al Título de Doctor en Educación de la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Chile.

Martínez, A. (2013). Emergencias de cambio: entre el modelo pedagógico tradicional y la necesidad de aprendizajes significativos. Praxis, (9), 73-82. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/view/746/690

Méndez, C. (2001). Metodología: guía para elaborar diseños de investigación en ciencias económicas contables y administrativas. Bogotá: Mc Graw hill.

Mizola, A. (2005) Factores que Inciden en el rendimiento escolar en Bolivia. Universidad de Chile.

Pérez de Maldonado, I. (2006). El clima y la satisfacción en el trabajo, como fundamentos del éxito en la empresa de principios del próximo milenio. Conferencia presentada en el I Simposio Colombiano sobre Clima Organizacional. Bogotá.

Robbins, S. (2004). Comportamiento Organizacional. México: Prentice Hall

Saffle, N. (2006) Autoestima y rendimiento escolar. Santiago de Chile: Lone (sol) primera edición.

Sánchez, J. (2010). HACÍA UN PARADIGMA EMERGENTE DE LA PLANEACIÓN: Resignificación desde las instituciones universitarias. Santa Marta.: Editorial Unimagdalena

Sánchez, J., Linero, D., & Martínez, M. (2014). Ocultamiento del discurso pedagógico frente al discurso administrativo en la gestión de las organizaciones educativas. Clío América, 8 (15), 36 - 46. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/828

Sierra Bravo, R. (2005). Técnicas de investigación social: teoría y ejercicios. Madrid: Paraninfo.

Tamayo & Tamayo, M. (2006). El proceso de la investigación científica. México: Limusa.

Ureña, Y., Jiménez, I., Mejía, A., & Vilarete, J. (2014). Cultura innovativa: prospectiva de las condiciones estratégicas para el desarrollo del capital humano. Clío América, 8 (16), 195–200. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/clioamerica/article/view/1353

Vega, M., Salazar, C., Huerta, P., & Nuñez, A. (2008). Clima organizacional y satisfacción laboral en organizaciones del sector estatal (Instituciones públicas) Desarrollo, adaptación y validación de instrumentos. Universum, 23(2), 66-85. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-23762008000200004

Viloria, J., Bertel, M., & Daza, A. (2015). Percepciones estudiantiles sobre el proceso de acreditación por alta calidad del Programa de Administración de Empresas de la Universidad del Magdalena. Praxis. 11, 89 - 102. Recuperado de http://revistas.unimagdalena.edu.co/index.php/praxis/article/viewFile/1557/995

Viloria, J., Pertúz, S., Daza, A., & Pedraza, L. (2016). Aproximación al clima organizacional de una empresa pro- motora de salud. Revista Cubana de Salud Pública, 42(1). Recuperado de http://www.revsaludpublica.sld.cu/index. php/spu/article/view/592/481