Ecopedagogy and living well: Sustainability paths

Main Article Content

Piedad Dimas Sánchez
Alber Oswaldo Peña Moscoso
Carmen Esther Herrán Bocanegra

Abstract

The discovery of Earth as a living evolving system has aroused new sensibilities and perceptions in human beings. On the one hand, the acknowledgment of Earth as our “patria-matria” (fatherland-motherland) of origin, has not only reminded us of our membership in the community of life, but it has also helped us to get rid of the anthropocentric ego that moved us away from her. On the other hand, and as a result, human beings show concern for keeping her safe, and, of course, the desire to guarantee our survival as a species. This document intends to shed some light on sustainability paths, and the development of practices that benefit the sustaining of all living beings on earth. We consider that it is necessary to start exploring new ways to inhabit our Earth, exercising responsibility within a planetary citizenship; it is on these grounds that we present our proposal for living well.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dimas Sánchez, P., Peña Moscoso, A. O., & Herrán Bocanegra, C. E. (2017). Ecopedagogy and living well: Sustainability paths. Praxis, 13(1), 84–92. https://doi.org/10.21676/23897856.2065
Section
Reflection article
Author Biographies

Piedad Dimas Sánchez, Secretaría de Educación de Girardot

Magíster en educación. SEM Girardot, Colombia.

Alber Oswaldo Peña Moscoso, Secretaría de Educación de Girardot

Magíster en educación. SEM Girardot, Colombia.

Carmen Esther Herrán Bocanegra, Secretaría de Educación de Girardot

Magíster en Gestión Ambiental. SEM Girardot, Colombia.

References

Agudelo, C., Martínez, L., & Ortíz, I. (2013). Gestión del conocimiento: un activo intangible a través de la investigación. Praxis, (9), 108-113.

Amaya, P. (2000). Colombia, un país por construir. Bogotá, Universidad Nacional de Colombia.

Boff, L. (2010). Economía: tres usos del dinero. Diario digital El País. Recuperado de www.servicioskinonia.org/boff/articulo.php?num=371

Boff, Leonardo. (2011). Ecología: Grito de la

tierra, grito de los pobres. Madrid: Trotta.

Boff, Leonardo. (2012). El cuidado necesario. Madrid: Trotta.

Capra, F. (1992). El punto crucial. Buenos Aires: Troquel.

Carvajal, J. (1995). Un arte de curar, aventura por los caminos de la bioenergética. Bogotá: Norma.

Dossey, L. (1999). Tiempo, espacio y medicina. Barcelona: Kairós.

Elizalde, A. (2003). Desarrollo humano y ética para la sustentabilidad. México, PNUMA – Oficina regional América Latina y el Caribe.

Hinkelammert, F. & Mora, H. (2009). Hacia una economía para la vida. Bogotá: Proyecto Justicia y Vida.

Gadotti, M. (2002). Pedagogía de la Tierra. Ciudad de México: Siglo XXI.

Gutiérrez, F. & Prado, C. (2015). Ecopedagogía y ciudadanía planetaria. Ciudad de México. De La Salle Editores.

Lovelock, J. (1985). Gaia, una nueva visión de la vida sobre la tierra. Barcelona, España, Ediciones OTBIS, S.A.

Marañón, B. (2014). Buen vivir y descolonialidad. Crítica al desarrollo y la racionalidad instrumentales. México: UNAM.

Maturana, H. (1995). La realidad: ¿objetiva o construida? Fundamentos biológicos de la realidad. Barcelona: Anthropos.

Newbold, R. (2001). El octavo día. La evolución social como autoorganización de la energía. México, Universidad Autónoma Metropolitana.

Osorio, S. (2015). Bioética y pensamiento complejo: estrategias para enfrentar el desafío planetario. Bogotá, Universidad Militar Nueva Granada.

Payán, J. (2000). Lánzate al vacío, se extenderán tus alas. Bogotá: Mc Graw Hill.

Pearsall, P. (1996). La salud por el placer. Alameda, California: EDAF S.A.

Sábato, E. (1998). Antes del fin. Buenos Aires: Seix Barral.