Inclusion of art education curriculum in rofessional training

Main Article Content

María Marta Gama Castro
Freddy León Reyes
Carlos Augusto Bahamón Cardona

Abstract

This article stems from research that is being done with university students from different disciplines of knowledge and the interpretation given to the shapes and colors from experimental motion graphics processes, where each makes an abstract representation of the colors and literature, and its interpretation with forms. These youths were trained under traditional processes radically in art education, where the option was invalid interpret the colors. Only the interpretation of reality is accepted. Project seeks to reassess the education system giving only part of a specific knowledge areas but neglects other areas that they can and should help supplement the training of young people from various professions in Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gama Castro, M. M., León Reyes, F., & Bahamón Cardona, C. A. (2014). Inclusion of art education curriculum in rofessional training. Praxis, 10(1), 176–188. https://doi.org/10.21676/23897856.1368
Section
Short article
Author Biographies

María Marta Gama Castro, Universidad Militar Nueva Granada

Magister en Comunicación Educación

Freddy León Reyes, Universidad Militar Nueva Granada

Magister en Educación

Carlos Augusto Bahamón Cardona, Universidad Militar Nueva Granada

Magister en Diseño gráfico y Creatividad estratégica

References

Ancizar, R., & Quintero, J. (2010). Investigación pedagógica y formación del profesorado. Pdf

Arnheim, R. (1993). Consideraciones sobre la educación artística. Barcelona. ISBN: 84-7509-877-0

Carr, W., & Kemmis, S. (1988). Teoría Crítica de la enseñanza. Barcelona-España

Demmer, F. (2013). Agencia de noticias Universidad Nacional. Recuperado de http://www.agenciadenoticias.unal.edu.co/ndetalle/article/educacion-en-artes-acceso-minimo-para-la-poblacion-colombiana.html

Hernández, F. (2000). Educación y cultura visual. Barcelona.

Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Barcelona : Paidós Ibérica.

Kandinsky, W. (1917). De lo espiritual en el arte. México D.F: Premia editora S.A.

Mediero, A., Fresno, M., Garcia, A., (2003). Las investigadoras científicas (Análisis sociológico del campo científico desde la perspectiva de género). Revista Complutense de Educación. Vol. 14 Núm. 2. ISSN: 1130-2496.

Ministerio de Cultura. (2013). Formación Artística. Recuperado de: http//www.mincultura.gov.co/áreas/artes/educación-artistica/Paginas/default.aspx.

Ministerio de Educación Nacional (2012). Serie lineamientos curriculares. Educación Artística. Recuperado de: http://www.eduteka.org/pdfdir/MENLineamientosArtistica.pdf

Organización para las Naciones Unidas en educación. Unesco. (2002). La sociedad del conocimiento. Revista Social de Ciencias Sociales. Número 171. Recuperado de :http://www.unesco.org/

Pérez, E. (2013). Agencia de noticias Universidad Nacional. Recuperado de http://www.agenciadenoticias.unal.edu.co/ndetalle/article/educacion-en-artes-acceso-minimo-para-la-poblacion-colombiana.html

Pérez, S. (1994). Método de Investigación Cualitativo.

Rosenkranz, K. (1853). Revista de Letras. (9 de julio 2009). Recuperado de http://revistadeletras.net/la-estetica-de-lo-feo/

Sundín, M. (2003) Investigación cualitativa en educación. Madrid. Capítulo 7

Sánchez, F. (2014). Félix Sánchez. Recuperado de http://www.visualwarriors.com/

Vásquez, W. (2013). Agencia de noticias Universidad Nacional. Recuperado http://www.agenciadenoticias.unal.edu.co/ndetalle/article/educacion-en-artes-acceso-minimo-para-la-poblacion-colombiana.html