Self-assessment tool for virtual training programs from basic quality standards

Main Article Content

Albenis Cortés Rincón

Abstract

This paper presents a proposal for a self-assessment tool that allows virtual training managers do a review of the process from basic criteria of quality in distance education programs (EaD). It is the result of a research project on the subject framed quality virtual training programs are advanced by the Fundación Universitaria Panamericana. The process of construction is based in the qualitative paradigm, exploratory, seeking to inquire about the status of the situation from the literature review of the topic. The instrument have three categories: a) administrative, b) methodological strategies, planning, curriculum design and c) professorial evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cortés Rincón, A. (2014). Self-assessment tool for virtual training programs from basic quality standards. Praxis, 10(1), 165–175. https://doi.org/10.21676/23897856.1367
Section
Short article
Author Biography

Albenis Cortés Rincón, Fundación Universitaria Panamericana, España

Estudiante de Doctorado en Educación UAB (Barcelona, España). Magister en docencia. Especialista en Psicología educativa e Ingeniera de sistemas.
Docente investigadora

References

Águila, V. (2005). El concepto calidad en la educación universitaria: clave para el logro de la competitividad institucional. Revista Iberoamericana de Educación OEI. Número 35/5. 25-03-05, 1-7.

Comisión Nacional de Acreditación CNA. (2013). Lineamientos para la acreditación de programas de pregrado. Bogotá D.C.: Consejo Nacional de Acreditación CNA.

Colin, L. (2000). Las normas ISO 9000:2000 de Sistemas de Gestión de la Calidad. México: IEEE.

Dávila, A. (2006). Conclusiones del taller latinoamericano de reflexión sobre aseguramiento de la calidad de e-learning y educación a distancia. Congreso Iberoamericano de educación a distancia, (págs. 2-9). Barquisimeto, Venezuela.

Distance Education and Training Council DETC. (2009). Applying For Accreditation. Obtenido de http://www.detc.org/Seeking-Accreditation/Applying-for-Accreditation.aspx

Education Quality Accreditation Commission EQAC. (2013). Acreditación de instituciones educativas. Obtenido de http://www.acreditacion.info/index.html

Fernández, V. (2005). E-aprendizaje en bibliotecología: perspectivas globales. En F. F. Martínez Arellano, Calidad y e-learning (págs. 74-91). México D.F., México: UNAM, Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas.

Korniejczuk, V. (2003). La acreditación de la educación superior presencial y a distancia en Estados Unidos y México. Revista de educación a distancia, 27-28-29.

MEN (2006). Guía No 11: Guía de Autoevaluación para el Mejoramiento Institucional. Bogotá D.C.: Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Obtenido de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/article-91093.html

Riaces. (2004). Glosario Internacional RIACES de Evaluación de la Calidad y Acreditación. Madrid: Red Iberoamericana para la Acreditación de la Calidad de la Educación Superior.

Sebastian, J. (2008). Cooperación e internacionalización de las universidades. Buenos Aires: Editorial Biblos.

García, L. (2002). Resistencias, cambio y buenas prácticas en la nueva educación a distancia. Revista iberoamericana de educación a distancia. Vol. 5 • n.° 2 diciembre, 2002