The local musical heritage: from a life story of Laureano Fuentes Matons.
Main Article Content
Abstract
The scientific article, approach the musical-cultural of the nineteenth century in Santiago de Cuba of Laureano Fuentes Matons, who is considered the most important composer of the century. The objective: Evaluation the life and work of this musician to systematize it in musical education. The methodology qualitative, using the life history method. It is basically based on documentary review and analysis, where his works and the support in written documents and the Methodology of generalizing systematization of life stories is assumed, where the stages of the human and social research processes are integrated. The results are organized in three stages: pre-active, active and post-active. In order to generalize and systematize his works, a strategy of improvement is proposed for the music teaching professional, as a pedagogical process, which promotes the knowledge of the life of this musician and the study of his works and to promote concerts with students.
Key words: composer; music; heritage; pedagogies; musica;
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Bernaza, G. (2018) Construyendo ideas pedagógicas sobre el posgrado. Universidad de Medellín. https://libreriasiglo.com/autor/guillermo-jesus-bernaza-rodriguez
Carpentier, A. (1979). La música en Cuba. Letras Cubanas.
Escudero, M. (1998). El archivo de música de la iglesia Habanera de La Merced. Fondo Editorial Casa de las Américas.
Escudero, M., Fallarero, C., Perdigón, F., Silva, I. y Pérez, L. (2012) Músicos de la Catedral de Santiago de Cuba. Caserón.
Fallarero, C. (2011) Juan Paris. Maestro de capilla de la Catedral de Santiago de Cuba (1805-1845). Villancicos de Navidad. CIDMUC.
Fallarero, C. (2012) Juan Paris. Maestro de capilla de la Catedral de Santiago de Cuba (1805-1845). Villancicos de Navidad (1808-1814). CIDMUC.
Figarola, D. (1887) Laureano Fuentes (padre). La Ilustración Cubana, 3(22), 241-244.
Fuentes, L. (1981). Las artes en Santiago de Cuba. Letras Cubanas.
González, J., Crespí, J., Gosálvez, C. J., Ezquerro, A. e Iglesias, N. (1996). Normas Internacionales para la catalogación de Fuentes Musicales Históricas (Serie A/II, Manuscritos musicales, 1600-1850). Arcos Libro S. I.
Hernández, P. (1961). Catálogo de música de los archivos de la Catedral de Santiago de Cuba y del Museo Bacardí. Biblioteca Nacional José Martí.
Hernández, P. (1986). El más antiguo documento de la música cubana y otros ensayos. Letras Cubanas.
Lapique, Z. (2008) Cuba colonial. Música, compositores e intérpretes- 1570-1902. Ediciones Boloña y Letras Cubanas.
Lapique, Z., Escudero, M., Fallarero, C. y Marrero, I. (2017) Música de salón. En publicaciones periódicas La Habana, 1829-1867. CIDMUC.
López, J.R., Tieles, C. y Escudero, M. (2021) Nicolás Ruíz Espadero (La Habana, 1832-1890). Repertorio pianístico. CIDMUC.
Ortiz, S. (2013). Educación patrimonial en la universidad. Estrategias para la valoración del patrimonio cultural urbano en el proceso de formación de los jóvenes. Praxis, 9, 18-24.
Perdigón, F. (2011) Cratilio Guerra Sardá (Santiago de Cuba, 1835-1896). Repertorio religioso. CIDMUC.
Perdigón, F. (2015) Música de salón. Santiago de Cuba, siglo XIX. Danzas para piano. CIDMUC.
Pujadas, J. (2002). El método biográfico: el uso de las historias de vida en las ciencias sociales. Centro de Investigación Sociológica.
Ramírez, S. (2017) La Habana artística. Apuntes históricos. Museo de la Música.
Revista Cubana de Música Clave. (2015) Música en la Cuba colonial. Segunda época.
Salcedo, R. (1915) Laureano Fuentes Matons In Memoriam (Breves apuntes para la historia del gran artista cubano). El Cubano Libre.
Sierra, R. A. (2003). Modelación y estrategia: algunas consideraciones desde una perspectiva pedagógica. Pueblo y Educación.
Silva, I. (2016) Laureano Fuentes Matons. Santiago de Cuba (1825-1898). Repertorio mariano. CIDMUC.
Tieles, C. (2007) Espadero. Música y nación en la Cuba colonial. Museo de la Música.