Action research and holistic pedagogy inclusive configurational, playful and creative for the stimulation of the power assigned

Main Article Content

Ana Yolanda Molina Saumeth
Habib de Jesús Mejía Porto

Abstract

This article talks about the preponderance of the enforcement of inclusive teaching strategies, fun and creative in enhancing emotional competencies of seventh graders from the school Victor Alvarez Camargo in the socio cultural amphibious Plato Magdalena. It has been structured action research with a holistic approach which interacts configurational consistently dimensions of that system: design, implementation and evaluation, construction and scientific theoretical and conceptual production resulting from the actions that are set in the natural environment, advance through cyclical and spiral, where production is built through the action reveals the characteristic features of the recurrent problems through a constant coming and going with the intention of emphasizing what is relevant and significant in affecting those involved in the change of attitude about the role of educating the new generations in the face of reality is perceived in this new century.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Molina Saumeth, A. Y., & Mejía Porto, H. de J. (2010). Action research and holistic pedagogy inclusive configurational, playful and creative for the stimulation of the power assigned. Praxis, 6(1), 143–160. https://doi.org/10.21676/23897856.83
Section
Short article
Author Biographies

Ana Yolanda Molina Saumeth

Licenciada en Necesidades Educativas. Universidad del Magdalena, Colombia. Candidata a Magister del Sistema de Universidades estatales de la Costa Caribe Colombiana, S.U.E. Caribe. Universidad del Magdalena.

Habib de Jesús Mejía Porto

Licenciado en Educación Básica Primaria. Universidad de Buenaventura, Medellín, Colombia. Candidato a Magister del Sistema de Universidades estatales de la Costa Caribe Colombiana, S.U.E. Caribe. Universidad del Magdalena.

References

Chibas, F. (1997) Creatividad x Cultura = Eurekas. Ciudad de La Habana, Cuba. Editorial Pueblo y Edu-cación.

De Zubiría, M. (2008) Jóvenes EMOcionales, entrevista. Bajado marzo 12 de 2010 de http://www.destudio.com.co/blog/2008/06/entrevista-con miguel-de-zubira/

Dos Santos, M. S. (2003) Pedagogía de la Diversidad (1ª Ed.). Santiago de Chile. Ediciones Olejnik.

Elliott, J. (1991) Action Research for Educational Change. Milton Keynes, Open University Press

Extremera, N. (2003). El modelo de inteligencia emocional de Mayer y Salovey y su validez predictiva en muestras españolas. Tesis doctoral no publicada. Universidad de Málaga, España.

Fuentes, H. & Álvarez I. (2001), El Proceso de Investigación Científica desde el Modelo Holístico Configuracional, Revista Ciencia en su P. C. Volumen 8. No. 2 de 2003. Recuperado el 13 de febrero de 2010, en http://www.santiago.cu/cienciapc/numeros/2003/2/index.htm.

Goleman, D. (1996) Emotional Intelligence (3ra. Ed.). Traducido por Elsa Mateo. Buenos Aires, Argentina. Javier Vergara Editores.

Goleman, D. (1998), Working with emotional intelligence. Nueva York: Bantam Books.

Ortiz, A. L. (2007), Lúdica y Creatividad Familiar para el crecimiento y desarrollo humano de tus hijos. (1ª Ed.). Barranquilla, Colombia, Editorial CEPEDID

Mayer, J. D. & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey y D. Sluyter (Eds), Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for

Educators (pp. 3-31). Nueva York: Basic Books.

Opertti, R. (2007), Inclusión educativa el camino del futuro, Taller internacional sobre Inclusión educativa, Unesco. 12 de septiembre de 2007. Montevideo, Uruguay. Bajado marzo 30 de 2008 de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/COPs/News_documents/2007/0709BuenosAires/Presentacion_ES.pdf