Knowledge management: An active intangible through research

Main Article Content

Camilo Andrés Agudelo Vélez
Lina María Martínez Sánchez
Isabel Cristina Ortiz Trujillo

Abstract

The knowledge management, is related to the management of the intangible assets that generate value for organizations. The majority of these intangible assets are present in related processes, of one form or another, with the acquisition, structuring and transmission of knowledge. Knowledge management is thus in formative research, an effective tool that comes from the understanding of the critical value of other factors, less "typical" that the documentation or the isolated data, and awareness of the need to find ways to sustain it and get this strategic benefits. For its part the research groups of research are spaces in which intangible assets of knowledge within university institutions, because the formative research embodied in the students, can generate a range of skills to facilitate scientific production.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Agudelo Vélez, C. A., Martínez Sánchez, L. M., & Ortiz Trujillo, I. C. (2013). Knowledge management: An active intangible through research. Praxis, 9(1), 108–113. https://doi.org/10.21676/23897856.750
Section
Reflection article
Author Biographies

Camilo Andrés Agudelo Vélez, Universidad Pontificia Bolivariana

MSc en Administración en salud, Coordinador de Gestión Clinica, Clinica Universitaria Bolivariana

Lina María Martínez Sánchez, Universidad Pontificia Bolivariana

Bacterióloga; Especialista en Hematología y Banco de Sangre; Facultad de Medicina

Isabel Cristina Ortiz Trujillo, Universidad Pontificia Bolivariana

Bióloga, MSc, PhD en Biología; Facultad de Medicina

References

Accounting Standard Board: Goodwill and intangible assets. (1996) Discussion Paper en ASB.

Bueno, E., Rodríguez, P. & Salmador, M. P. (1999). Gestión del Conocimiento y Capital Intelectual: análisis de experiencias en la empresa española. Actas X Congreso AECA. Zaragoza.

Cañibano, L. & García, A. (2000) La valoración de los intangibles: estudios de innovación vs. Información contable financiera. Análisis Financiero; 1(80): 6-24.

Cope, M. (2001): El conocimiento personal: un valor seguro. Prentice Hall, Madrid.

Davenport, T. & Prusak, L. (1998). Working Knowledg. Harvard Business Scholl Press. Boston.

González, J. (2008).Semilleros de Investigación: una estrategia formativa. Psychologia: avances de la disciplina. Bogotá.

Hansen, M. T. (1999). The search-transfer problem: the role of weak ties in sharing knowledge across organization subunits. Administrative Science Quarterly. (44). 82-109.

Hodgkinson, G. P., & Sparrow, P. R. (2002). The competent organization: a psychological analysis of the strategic management process. Open University Press, 154.

Kelly, E. (1998). Racionalidades en la producción curricular. Pensamiento educativo. (23), 18-54.

Restrepo. B. (2003) Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la Universidad. Nómadas, (18), 195-202.

Rodríguez, C. M. (2006). Procesos estratégicos de la gestión del conocimiento. Acimed. 14(2).

Serrano, N. C. (2004) Semilleros de investigación: Una estrategia de iniciación en la vida científica. Medicina Universidad Autónoma de Bucaramanga; 7 (21), 155-56.

Tissen, R., Andriessen, D., & Lekanne, D. F. (2000). El valor del conocimiento para aumentar el rendimiento en las empresas. Prentice Hall, Madrid.

Wiig, K. (1997): “Integrating Intellectual Capital and Knowledge Management”, Long Range Planning. 30 (3), 399-405.