Work practices in applied research projects: The case of the project Influence of Continental Colombia on the Traditional Island housing of San Andrés

Main Article Content

Claudia Marcela Sarmiento-Garzón
Paola Berrío-Salas
Lizeth Tatiana Joya-Muñoz

Abstract

Indicators such as the SCImago Journal Rank show that in recent years the research sector has been strengthened in Colombia. This phenomenon can be considered as an opportunity for many young people who have research skills to work and apply the knowledge acquired during their academic training. The objective of this study is to document the pedagogical benefits obtained by taking advantage of the applied research project Influence of Continental Colombia on Traditional Island Housing in San Andrés as a space for the realization of professional practices of students with research skills. In light of this exercise, which consisted of involving two students from the Architectural Drawing and Decoration study program to do their internships as research assistants, improvements were recorded in skills such as doing-exploring and teaching-exhibiting, thanks to the development of various tasks related to the academic training of the participants that had the purpose of analyzing the causes of the low rate of traditional housing construction on the island of San Francisco. Andrés.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sarmiento-Garzón, C. M., Berrío-Salas, P., & Joya-Muñoz, L. T. (2025). Work practices in applied research projects: The case of the project Influence of Continental Colombia on the Traditional Island housing of San Andrés. Praxis, 21(3). https://doi.org/10.21676/23897856.6320
Section
Scientific and technological research article

References

Acuerdo N°033 de 202l. (2021, 25 de noviembre). Instituto Nacional de Formación Técnica Profesional de San Andrés y Providencia-INFOTEP.

Acuerdo N°012 de 2007. (2017, 31 de octubre). Instituto Nacional de Formación Técnica Profesional de San Andrés y Providencia-INFOTEP.

Arrese, F., Olivares, J. L., Villarreal, M. y Damm, N. (2023). Evaluación formativa y compartida de estudiantes de Ciencias Biológicas mediante mapas conceptuales, rúbrica y autoevaluación. Praxis, 18(1), 126–139. https://doi.org/10.21676/23897856.3891

Busot, J. A. (1991). El Método Naturalista y la Investigación Educacional. Ediluz.

Decreto 1075 de 2015. (2015, 26 de mayo). Ministerio de Educación Nacional.

Decreto 1330 de 2019. (2019, 25 de julio). Ministerio de Educación Nacional.

De Pelekais, C. (2000). Métodos cuantitativos y cualitativos: diferencias y tendencias. Telos Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 2(2), 347-352. https://doi.org/10.36390/wsswk917

Díaz, L. y Montenegro, M. (2010, 23 y 24 de septiembre). Las prácticas profesionales y el desarrollo del pensamiento crítico [trabajo]. XXXII Simposio de Profesores de Práctica Profesional. Rosario: Facultad de Ciencias Económicas y Estadística-Universidad Nacional de Rosario, Rosario, Argentina.

Echeverri-Gallo, C. (2018). Significados y contribuciones de las prácticas profesionales a la formación de pregrado en psicología. Avances en psicología latinoamericana, 36(3), 569-584. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.5490

Gay, L.R. (1996). Educational research. Competencies for analysis and application. USA.

Glasser, W. (1999). Choice theory: A new psychology of personal freedom. Harper Perennial.

Kolb, D. A. (2014). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. FT Press.

Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice Hall.

Ley 115 de 1994. (1994, 8 de febrero). Congreso de la República de Colombia.

Marín-González, F., Pérez-González, J., Senior-Naveda, A. y Paredes-Chacín, A. J. (2020). Propuesta de una red de cooperación intersectorial para gestionar prácticas profesionales universitarias en el estado de Falcón, Venezuela. Formación universitaria, 13(5), 247-256.

Marín, L. A., Restrepo, G. D. S. G. y Cardona-Arias, J. A. (2019). Impacto de las prácticas profesionales sobre las competencias de investigación formativa en estudiantes de Microbiología de la Universidad de Antioquia-Colombia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (56), 2-15.

Morales Bueno, P. y Landa Fitzgerald, V. (2004). Aprendizaje basado en problemas.

Pastor, B. F. R. (2019). Población y muestra. Pueblo continente, 30(1), 245-247.

Peña Lapeira, C. J. y Vargas Puentes, L. (2020). La práctica profesional, retos y desafíos para el apoyo organizacional. Corporación Universitaria Minuto de Dios.

Piña Gajardo, M. (2016). Prácticas Profesionales y su valor en el futuro desempeño laboral. Universidad de Chile.

Rueda Rodríguez, A. E. (2014). Las prácticas profesionales y las pasantías desde la legislación comparada. Revista latinoamericana de derecho social, (19), 111-132. https://doi.org/10.1016/s1870-4670(14)70666-9

Ruiz-Corbella, M., Ruiz, M. J. B. C. y García-Blanco, M. (2019). Prácticas profesionales y formación en competencias para la empleabilidad. Contextos Educativos. Revista de Educación, (23), 65-82. https://doi.org/10.18172/con.3560

Scimago Journal y Country Rank [SJR]. (2024, 25 de agosto). Country Rank.

Sistema Nacional de Información de Educación Superior [SNIES]. (2024, 22 de febrero). Colombia es el quinto país con mayor producción científica en América Latina.

Trevisan, F. P. (2022). A Pirâmide De Glasser Aplicada No Ensino A Distância. Revista Camalotes, 30-40. https://doi.org/10.62559/recam.v1i03.1

Vargas Cordero, Z. R. (2009). La investigación aplicada: una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Revista Educación, 33(1), 155-165. Universidad de Costa Rica. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i1.538

Wiske, M. S. (1999). Enseñanza Para La Comprensión. La. Paidc"s.