Problem-based learning: a route for the development of scientific competences in the organic chemistry laboratory

Main Article Content

Jhajary Andrea Arrieta Palomino
Rubinsten Hernández Barbosa
José Luis Casas Hinestroza

Abstract

The purpose of this paper focuses on describing a route that highlights the didactic value of the Problem-Based Learning (PBL) strategy for the development of scientific competencies. It was developed with students from the Bachelor's Degree in Natural Sciences and Environmental Education at the Pedagogical and Technological University of Colombia, in the subject of organic chemistry, specifically in laboratory practices. The approach to the experience was made from qualitative research, which is characterized by being inductive, descriptive and interpretive. It was developed in two phases, in each of them activities guided by an objective and a didactic value were carried out. The results allow us to point out that, among other things, the promotion and development of investigative skills was favored, since the problem, a central aspect of the strategy, opens paths to activate prior knowledge, makes it possible to generate hypotheses, as well as recognize what is To solve the problem, it requires proposing a work plan guided by teachers, in which process decision-making and the development of scientific competencies are necessary. The evaluation carried out by the students recognizes the power of the strategy, but also points out aspects that can be reconfigured for future work.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Arrieta Palomino , J. A., Hernández Barbosa, R., & Casas Hinestroza, J. L. (2024). Problem-based learning: a route for the development of scientific competences in the organic chemistry laboratory . Praxis, 20(3), 494–512. https://doi.org/10.21676/23897856.5953
Section
Scientific and technological research article

References

Álvarez-Agudelo, A., Sierra-Miranda, N., Insuasti-Muñoz, Y. & Osorio-Muñoz, R. (2023). El portafolio del estudiante como estrategia didáctica y su incidencia en la conciencia metacognitiva y la autorregulación del aprendizaje en estudiantes de educación primaria. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 7 (12), 56-68. https://doi.or-g/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071205

Amaya Vesga, Á. A., Gómez Tarazona, R. A., Mendoza Castellanos, Y. R., & Carvajal Grimaldos, A. C. (2022). Experimentos en el aula para la demostración de los fenómenos de fluorescencia, fosforescencia y quimioluminiscencia. Educación química, 33(4), 156-168. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2022.4.0.82220

Barrows, H. (1996). Problem-based learning in medicine and beyond: a brief overview. En L. Wilkerson, W. H. Gijselaers (Eds.), Bringing problem-based learning to higher education: theory and practice (pp. 3-12). San Francisco: Jossey-Bass Inc. Publishers.

Bejarano, M., Lirio, J., Martínez, A., Manzanares, A., Palomares, M. del C., Rodríguez, L., y Villa, N. (2008). Aprendizaje basado en problemas una propuesta metodológica en Educación Superior. Revista Educación y Desarrollo Social, 11(1), 8–23. https://www.redalyc.org/pdf/311/31111811003.pdf

Bruner, J. (2008). Acción, pensamiento y lenguaje. Alianza Editorial.

Candela-Rodriguez, B. F., & Restrepo-Millan, L. E. (2020). Enseñanza de la discontinuidad de la materia a través de la estrategia de Aprendizaje Basado en Problemas. Praxis, 16(2), 199–214. https://doi.org/10.21676/23897856.3451

Cañal de León, P. (2012). ¿Cómo evaluar la competencia científica? Investigación En La Escuela, 78, 5–18.

Castillo, A., Ramírez, M., y González, M. (2013). El aprendizaje significativo de la química: condiciones para lograrlo. 19(2), 11–24.

Castro, A., & Ramírez, R. (2013). Enseñanza de las ciencias naturales para el desarrollo de competencias científicas. Amazonia Investiga, 2(3), Article 3.

Cohen-Schotanus, J., Muijtjens, A., Schonrock-Adema, J., Geertsma, J., & Vleuten van der, C. (2008). Effects of conventional and problem-based learning on clinical and general competencies and career development. Medical Education, 42(3), 256-265. https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.2007.02959.x.

Decreto 2078 de 2012, 1 (2012). https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=66709

Espinosa, E. A., González, K. D., y Hernández, L. T. (2016). Las prácticas de laboratorio: una estrategia didáctica en la construcción de conocimiento científico escolar. Entramado, 12(1), 266–281. https://doi.org/10.18041/entramado.2016v12n1.23125

Espinosa-Ríos, E. A. (2016). La formación docente en los procesos de mediación didáctica. Praxis, 12, 90. https://doi.org/10.21676/23897856.1850

Gómez, B. R. (2005). Aprendizaje basado en problemas (ABP): Una innovación didáctica para la enseñanza universitaria. Educación y Educadores, 8, 9-19.

Gonzales García, J. A. (2019). El aprendizaje basado en problemas como experiencia de innovación y mejora docente universitaria. Perfiles Educativos, XLI, 208–213. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v41n164/0185-2698-peredu-41-164-208.pdf

Hernández, R., y Moreno, S. (2021). El aprendizaje basado en problemas: una propuesta de cualificación docente. Praxis & Saber, 12(31), e11174. https://doi. org/10.19053/22160159.v12.n31.2021.11174

Hernandez-Junco, L., Machado-Bravo, E., Martínez-Sardá, E., Andreu-Gómez, N., y Flint, A. (2018). La práctica de laboratorio en la asignatura Química General y su enfoque investigativo. Revista Cubana de Química, 30(2), 314–327. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2224-54212018000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Lorenzo, R. A., Fernández, P., y Carro, A. M. (2011). Experiencia en la Aplicación del Aprendizaje Basado en Problemas en la Asignatura Proyecto de Licenciatura en Química. Formación Universitaria, 4(2), 37–44. https://doi.org/10.4067/s0718-50062011000200005

Luján-Villegas, D. M., & Londoño-Vásquez, D. A. (2020). La investigación escolar en educación básica para el desarrollo de competencias científicas en docentes. Praxis, 16(2), 227–234. https://doi.org/10.21676/23897856.3276

Mancilla, C., Castrejon, C., Rosas, T., Blanco, E., y Pérez, S. (2018). Extracción y separación de pigmentos vegetales. 151, 1–15. file:///C:/Users/57320/Downloads/EXTRACCION_Y_SEPARACION_DE_PIGMENTOS_VEG.pdf

MAXWELL (1998) citado por Sandín Esteban, M.P. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: Mc Graw Hill.

Medina-Martínez, G (2018). Aprendizaje basado en problemas como estrategia didáctica en

odontología y su especialización de ortodoncia. Tesis Universidad Militar. https://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/handle/10654/20608/MedinaMartinezGiovanniEduardo2018.pdf?sequence=1

Morales Bueno, P. (2017). Taller Aprendizaje Basado en Problemas. Revista Bio-Grafía Escritos Sobre La Biología y Su Enseñanza, 10(19), 1493. https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2017-7327

Morales Bueno, P., & Landa Fitzgerald, V. (2004). Aprendizaje Basado en Problemas Problem - Based Learning. Theoria, 13(2004), 145–157.

Narváes Zamora, L. J. (2009). Aprendizaje Significativo de Algunos Conceptos Químicos, a través de Resolución de Problemas. Tecné, Episteme y Didaxis, 552–557. https://doi.org/https://doi.org/10.17227/01203916.215

Navarrete-Cazales, Z y Tomé-López, J. (2022). La tutoría en la educación superior. Una aproximación histórica. Revista Historia de la Educación Latinoamericana. Vol. 24 no. 39. p. 209-230. http://www.scielo.org.co/pdf/rhel/v24n39/0122-7238-rhel-24-39-209.pdf

Núñez-López, S., Avila-Palet, J.-E., & Olivares-Olivares, S.-L. (2018). El desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes universitarios por medio del Aprendizaje Basado en Problemas. Revista Iberoamericana de Educación Superior, January 2023, 84–103. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2017.23.249

Prince, K., Eijs van, P., Boshuizen, H., Vleuten van der, C., & Scherpbier, A. (2005). General competencies of problem-based learning (PBL) and non-PBL graduates. Medical Education, 39(4), 394-401. https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2005.02107.x.

Quecedo, R., & Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de Psicodidáctica, 14, 5-39.

Quintanilla, M. (2014). Las Competencias de pensamiento científico desde las «emociones, sonidos y voces» del aula. Bellaterra.

Rhem, J. (1998). “Problem-based learning: An introduction”. The National Teaching and Learning Forum 8: 1-4.

Roca Llobet, J., Reguant Álvarez, M., & Canet Vélez, O. (2015). Aprendizaje basado en problemas, estudio de casos y metodología tradicional: Una experiencia concreta en el grado en enfermería. http://hdl.handle.net/10459.1/57989

Sánchez, A. (2010). ABP Y TICS Adaptados a Los Laboratorios De Prácticas De Química Física: Su Inserción E Implementación. Revista de Medios y Educación, 37(1133–8482), 29–42.

Sánchez Fundora, Y., & Roque García, Y. (2011). La divulgación científica: una herramienta eficaz en centros de investigación. Publicaciones, 7, 91–94. file:///C:/Users/57320/Downloads/Dialnet-LaDivulgacionCientifica-5704469%20(1).pdf

San Martí, E (2012). La UVE de Gowin como instrumento de aprendizaje y evaluación de habilidades de indagación en la unidad de fuerza y movimiento. Paradigma vol.33 no.2 https://ve.scielo.org/pdf/pdg/v33n2/art06.pdf

Trujillo, A. y Moscardó, E (2018). Evaluación del diseño, proceso y resultados de una asignatura técnica con aprendizaje basado en problemas. Educación XX1, 21(2), 179-203. https://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/19415/18082

Ulger, K. (2018). The Effect of Problem-Based Learning on the Creative Thinking and Critical Thinking Disposition of Students in Visual Arts Education. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 12(1). https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1649&context=ijpbl

Vargas-Vera, R; Placencia-Hibadango, M; Cruz-Lozado, J; Placencia-Hibadango, S; y Vargas Silva, K (2023). El Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia educativa en los estudiantes de medicina. 1984-2020. Revista Minerva; V.4 No 6. p. 110-130. file:///C:/Users/57320/Downloads/2023ELAPRENDIZAJEBASADOENPROBLEMASCOMOESTRATEGIAEDUCATIVAENLOSESTUDIANTESDEMEDICINA.1984-2020..pdf

Vasilachis de Gialdino, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Editorial GEDISA.

Vásquez, C., & Hidalgo, J. (2023). Pigmentos vegetales una alternativa a colorantes artificiales. Revista De Divulgación Científica IBIO, 5(1), 1–3. https://doi.org/10.1007/s00449-021-02621-8

Vigotsky, L. S. (1993). Pensamiento y lenguaje. Madrid: Aprendizaje Visor.

Williams, C., Vergara, I., Santelices, L., & Soto, M. (2019). Aplicación del aprendizaje basado en problemas en estudiantes de segundo año de la carrera de nutrición y dietética de la Universidad Finis Terrae. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 22(2), 85-90. https://doi.org/10.33588/fem.222.986

Zimmerman, B. , Schunk, D., y DiBenedetto, M. (2017). The Role of Self-Efficacy and Related Beliefs in Self-Regulation of Learning and Performance. En Elliot, A., Dweck, C. y Yeager, D. Handbook of Competence and Motivation (pp. 313–333). The Guilford Press.