Didactic strategy for the development of mathematical competencies by rural students
Main Article Content
Abstract
In Colombia, the educational gap between rural and urban schools is a constant concern. This article presents the progress achieved by rural students, as a result of the results obtained in the development of Mathematical Competencies by implementing a didactic strategy during the year 2022. The strategy was elaborated through the articulation of some of the postulates of the Cultural Policy of Mathematics Education with Project Pedagogy and the A Priori Theoretical Model. It was developed with students from grade 4:01 at the Santo Domingo Savio Rural Educational Institution in San Vicente del Caguán, Caquetá. In the qualitative approach study with ethnographic emphasis, data were obtained from participant observation, semi-structured interviews and documentary review. The results, important for the promotion of an informed and participatory citizenship, reveal advances in the development of Mathematical Competencies of the students, especially in processes associated with Problem Solving, Communication and the development of critical and environmental awareness.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Bishop, A.(2005). Aproximación Sociocultural a la educación matemática. Universidad del Valle.
Creswell, J. W. (2007). Diseño de investigación. Enfoques cualitativos, cuantitativos y con métodos mixtos. Traducción al español, Arturo Guzmán Arredondo y José Jesús Alvarado Cabral. Universidad de Nebraska, Lincoln. ISBN 0-7619-2441-8. California, EEUU.
DANE (2024). Estratificación socioeconómica. https://www.dane.gov.co/index.php/servicios-al-ciudadano/servicios-informacion/estratificacion-socioeconomica
D’Amore, B., Godino, J., & Fandiño, M. (2008). Competencias y Matemática. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio.
Echeverría-Fernández, T. M. y Obaco-Soto, E. E. (2021). La participación de los padres y su incidencia en el rendimiento académico de los estudiantes. Praxis, 17(2), 213-225. DOI: https://doi.org/10.21676/23897856.3618
García, B. et al. (2015). Competencias Matemáticas, Expectativas de Aprendizaje y Enculturación Matemática, Florencia-Caquetá ́. Documento PDF [en línea] disponible URL: https://www.uac.edu.co/images/stories/publicaciones/revistas_cientificas/escenarios/v olumen-13-no-1/articulo02.pdf (15/06/2017)
García, B. (2013). Competencias matemáticas y actividad matemática de aprendizaje. Florencia: Universidad de la Amazonia. Obtenido https://www.researchgate.net/publication/329127436_Competencias_matematicas_ y_actividad_matematica_de_aprendizaje/citation/download.
García, B. (2015). Orientaciones didácticas para el desarrollo de Competencias. Florencia: Universidad de la Amazonia.
Godino, J. (2023). Enfoque ontosemiótico de la Filosofía de la matemática educativa . Paradigma Edição Temática: EOS. Questões e Métodos., 7-33.
Guba, E., & Lincoln, Y. (1994). Paradigmas competitivos en la investigación cualitativa . Thousand Oaks, CA: Sage, 1-24.
Guber, R. (2001). La observación participante. La etnografía. Método, campo y reflexividad. Norma. ISBN: 958-04-6154-6
ICFES (2022). Informe Nacional de Resultado Saber 3º, 5º, 7º y 9º. https://www.icfes.gov.co/documents/39286/19845423/Informe_saber_359_06_2022.pdf
Ministerio de Educación Nacional -MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencia en Matemáticas. Potenciar el pensamiento matemático: ¡un reto escolar! https://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-116042_archivo_pdf2.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos curriculares para la Educación básica. Matemáticas. Santafé de Bogotá, Colombia. Documento PDF [en línea] disponible URL: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles89869_archivo_pdf9.pdf (10/06/2017)
PEI. (2022). Institución Educativa Rural Santo Domingo Savio, San Vicente del Caguán, Caquetá.
Pérez, M. y Rincón, G. (2009). Actividad, Secuencia Didáctica y Pedagógica por Proyectos: Tres Alternativas para la organización del trabajo Didáctico en el Campo de lenguaje. Bogotá́. CERLALC
Pérez, M. (2009). Hacia una fundamentación del trabajo pedagógico y didáctico en el campo del lenguaje. CERLALC.
Solar, H. (2009). Competencias de modelización y argumentación en interpretación de gráficas funcionales: propuesta de un modelo de competencia aplicado a un estudio de caso. (Tesis Doctoral inédita). Universitat Autónoma de Barcelona, Bellaterra, España.
Soto, D., & Cantoral, R. (Diciembre de 2014). Discurso Matemático Escolar y Exclusión. Una Visión Socioepistemológica. BOLEMA, 28(50), 1525-1544. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v28n50a25
Valero, P. (2017). El deseo de acceso y equidad en la educación matemática. Colombiana de Educación, 114. DOI: 10.17227/01203916.73rce97.126
Valero, P., Andrade Molina, M., & Montecino, A. (2015). Lo político en la educación matemática: de la educación matemática crítica a la política cultural de la educación matemática. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemáticas Educativas, 18(3), 287-300. DOI: 10.12802/relime.13.1830