The Characterization of teaching strategies to strengthen social skills in primary school students at the I.E San Andrés

Main Article Content

Paula Alexandra Rueda Lizarazo
Ángela María Alarcón Gañán
Eulices Córdoba Zúñiga

Abstract

Social skills are developed by strengthening communication skills, collaboration, negotiation and conflict resolution. These skills allow individuals to cope with the various dynamics of society and, in turn, deploy their social skills. In this sense, the present research characterizes the teaching strategies that teachers at the San Andrés Educational Institution can use to develop social skills in primary education students. To do this, a quantitative design with a descriptive approach was used and a survey was applied to teachers to collect data. These teachers state that they explain each of them in detail and their possible influence on the lives of the students. 14.3% of the teachers surveyed indicated that they use round table talks, debates and discussions to promote these skills. By characterizing these methodological approaches, it can be concluded that it would be beneficial to modify towards pedagogical projects that allow students to address problems in their daily lives. In this way, they would not only learn about problem solving, mediation and assertive communication, but also about active listening and collaborative work, skills that would be essential for the development of social skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rueda Lizarazo, P. A., Alarcón Gañán, Ángela M., & Córdoba Zúñiga, E. (2024). The Characterization of teaching strategies to strengthen social skills in primary school students at the I.E San Andrés. Praxis, 20(3), 546–562. https://doi.org/10.21676/23897856.5917
Section
Scientific and technological research article

References

Addine, F., Recarey, S., Fuxá, M., & Fernández, S. (2020). Didáctica: teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.

Cruz Cabrera, F., Lorenzo Fernández, Y., & Hernández Pina, Á. D. J. (2019). La obra de Vygotsky como sustento teórico del proceso de formación del profesional de la educación primaria. Revista Conrado, 15(70), 67-73. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442019000500067&script=sci_arttext&tlng=pt

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (1999). Psicologia das Habilidades Sociais, Terapia e Educação. Petrópolis: Editora Alínea.

Ellis, J. (2005). Aprendizaje humano 4.a edición, PEARSON EDUCACIÓN, S.A., Madrid, 2005 ISBN: 84-205-4523-6 Materia: Pedagogía 37.01 Formato: 19,5 x 25 Páginas: 716

Fermoso, D. A., Cruzes, G. C., & Ruiz, E. J. C. (2019). Habilidades sociales en niños de primaria. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(19), 191-206.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF, 2020) Importancia del desarrollo de habilidades transferibles en América Latina y el Caribe. https://www.unicef.org/lac/sites/unicef.org.lac/files/2020-07/Importancia-Desarrollo-Habilidades-Transferibles-ALC_0.pdf

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia, Cada niño aprende: Estrategia de Educación de UNICEF para 2019–2030, UNICEF, Nueva York, 2019

García, J. G. (2020). El constructivismo en la educación y el aporte de la teoría sociocultural de Vygotsky para comprender la construcción del conocimiento en el ser humano. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/download/2033/2090/

García-Pérez, M. H., Marsiglia, F. F. ., & Kulis, S. . (2023). Building a culture of peace in northern Mexico: the case of the Mantente REAL prevention program. Revista UCR. Población Y Salud En Mesoamérica, 21(1). https://doi.org/10.15517/psm.v21i1.54096Building a culture of peace in northern Mexico: the case of the Mantente REAL prevention program | Población y Salud en Mesoamérica (ucr.ac.cr)

González Moreno, A. & Molero Jurado, M. d. (2022). Las habilidades sociales y su relación con otras variables en la etapa de la adolescencia: Una revisión sistemática. Revista Iberoamericana de Psicología, 15 (1), 113-123. https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/2186

Guzmán, M. P., Cáceres, V. S., de la Cruz, M. E. J., Lingán, A. M. A., Pauca, M. J. V., y Novoa, I. L. L. (2023). Historia crítica de la ciencia educativa: desde la prehistoria hasta Bandura. Depósito Legal en la Biblioteca Nacional del Perú. n° 2023-05672 ISBN: 978-612-49296-7-0 https://osf.io/preprints/n4ty3/

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2020). Metodología de la investigación (6a ed.). https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf

Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas: cuantitativa y cualitativa y mixta. México: Mc Graw Hill- educación, 2018

Lotero, J., Restrepo, Y. & Arroyave, L. (2021). Diseños curriculares e inteligencia social en zonas urbanas y rurales de Colombia. Cultura, Educación y Sociedad, 12(1), 255-274. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.12.1.20

Magallanes Palomino, Y. V., Donayre Vega, J. A., Gallegos Elias, W. H., & Maldonado Espinoza, H. E. (2021). El lenguaje en el contexto socio cultural, desde la perspectiva de Lev Vygotsky. CIEG, Revista Arbitrada Del Centro De Investigación Y Estudios Gerenciales, 51, 25-35. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2021/11/Ed.5125-35-Magallanes-Veronica-et-al.pdf

Martí, G. P., Caballero, F. S., & Sellabona, E. S. (2022). Rendimiento académico en educación primaria: relaciones con la inteligencia emocional y las habilidades sociales. Revista de Educación, 395, 277-303. https://recyt.fecyt.es/index.php/Redu/article/view/90454/67422

Ministerio de Educación Nacional de Colombia & Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (2022). Informe de los resultados del Seguimiento a la Seguridad y Salud en el Trabajo en las instituciones educativas oficiales del país durante el año 2021 [PDF]. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación.

Mora Garnica, G. (2021). Construcción teórica sobre la agresividad en la formación escolar en la frontera colombiana desde la perspectiva de Bandura (Tesis doctoral). https://espacio-digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/312

Orbeta, C. T., & Bonhomme, A. (2019). Educación y emociones: coordenadas para una teoría vygotskiana de los afectos. Revista Psicologia Escolar E Educacional, 23, e193070. https://doi.org/10.1590/2175-353920190193070

Peñaranda-Betancur, M., Bermeo-Moreno, A. y Ramírez-Cabanzo, A. (2024). Vivir con los otros: experiencias basadas en la regulación emocional en un colegio de Bogotá. Praxis, 20 (1), 123-142

Unesco. 2022. Título original: Reimagining our futures together: A new social contract for education https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386250?posInSet=1&queryId=N-EXPLORE-1dd522f1-d7dc-4fec-9aee-9665fae15c0d