Metacognition inside the classroom: the need to transcend individual efforts to transform learning

Main Article Content

Mercedes Velásquez Jaramillo

Abstract

Metacognition is a construct that in the view of psychologists, educators and various researchers is new, since its first appearances in the field of cognitive psychology date back to the 1970s. However, despite its relative youth, it has fostered a wealth of research in various disciplines including education. It has been accepted with benevolence by some and criticized by others. Nevertheless, the results favoring the teaching-learning processes in various disciplines, arising from research that has followed the rigor of each research approach, makes metacognition a construct worth studying for its pedagogical impressions on the teacher-student relationship. The literature on metacognition invites teachers to make it a participant in classroom practices. This article reviews the concept as a construct while reflecting on the need to transcend successful individual practices and the need to address, from the metacognitive regulation knowledge, the educational contexts posed by the post-pandemic. This transcendence is possible in the presence of transformative metacognition that uses the research teacher who impacts his community through research promoting the formation of learning communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Velásquez Jaramillo, M. (2024). Metacognition inside the classroom: the need to transcend individual efforts to transform learning. Praxis, 20(2), 390–403. https://doi.org/10.21676/23897856.5887
Section
Reflection article

References

Banco Mundial (2021). Actuemos ya para Proteger el Capital Humano de Nuestros Niños: Los Costos y la Respuesta ante el Impacto de la Pandemia de COVID-19 en el Sector Educativo de América Latina y el Caribe. © World Bank, Washington, DC. http://hdl.handle.net/10986/35276 License: CC BY 3.0 IGO

Branigan, H. y Donaldson, D. (2019). Learning from learning logs: A case study of metacognition in the primary school classroom. British Educational Research Journal, 45(4), 791-820, https://doi.org/10.1002/berj.3526

Carretero M. (2001). Metacognición y educación. Buenos Aires: Aique.

Chekwa, E., McFadden, M., Divine, A., y Dorius, T. (2015). Metacognition: transforming the learning experience. Journal of Learning in Higher Education, 11(2), 109–112. https://www.e-iji.net/dosyalar/iji_2020_1_49.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2021). Los retos y oportunidades de la educación secundaria en América Latina y el Caribe durante y después de la pandemia. https://www.cepal.org/es/enfoques/retos-oportunidades

Cornella, A. (2000). Cómo sobrevivir a la infoxicación. Trascripción de la conferencia del acto de entrega de títulos de los programas de Formación de Posgrado del año académico 1999-2000 https://www.infonomia.com/img/pdf/sobrevivir_infoxicacion.pdf

Correa, M., Castro, F. y Ramos, H. (2002). Hacia una conceptualización de la metacognición y sus ámbitos de desarrollo. Horizontes Educacionales, 7(1), 58-63

Delgado, Y., y Alfonzo, R. (2019). Competencias investigativas del docente construidas durante la formación universitaria. Revista Scientific, 4(13), 200-220 https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2019.4.13.10.200-220

Delval, J. (2013). La escuela para el siglo XXI. Sinéctica, 40. http://www.sinectica.iteso.mx/articulo/?id=40_la_escuela_para_el_siglo_xxi

Díaz, I. (2015). Training in metacognitive strategies for students’ vocabulary improvement by using learning journals. Profile Issues in Teachers Professional Development, 17(1), 87-102. http://dx.doi.org/10.15446/profile.v17n1.41632

Dumitriu, C. y Dumitriu, G. (2011). Experimental research regarding the development of psychosocial competencies of the beginning teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences 29, 794-802. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.11.307

Dussan, C., Ruiz, F. y Montoya, D. (2021). Conciencia metacognitiva en docentes de diferentes áreas de dominio en una universidad pública de Manizales (Colombia). Tecné. Episteme. Didaxis, 165-184. https://doi.org/10.17227/ted.num50-14211

Ellis, A. K., Denton, D.W. y Bond, J. B. (2014). An analysis of research on metacognitive teaching strategies. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 4015-4024. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.883

Flavell, J.H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. En L. B. Resnik (Ed.). The nature of intelligence, 231-235. https://doi.org/10.4324/9781032646527-16

Galindo González, R. M., Gutiérrez Galindo, P. A., Ruíz Aguirre, E. I. y Martínez de la Cruz, N. L. (2020). Utilización de la mediación metacognitiva por los profesores de educación media y superior. Revista Electrónica Sobre Cuerpos Académicos y Grupos De Investigación, 7(14), 68–86. https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/211

Gandini, F (2018). Metacognición y aprendizaje. En: A.M. Palacios, M.A. Pedragosa y M. Querejeta (Coords.). Encuentro en la encrucijada: Psicología, Cultura y Educación. En Memoria Académica. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.4860/pm.4860.pdf

Gil, R. L. (2018). La formación docente: horizontes y rutas de innovación. Clacso. https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0k1g

Jacobs, J.E. y Paris, S.G. (1987). Children’s metacognition about reading: Issues in definition, measurement, and instruction. En Educational Psychologist 22(3&4), 255-278. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2203&4_4

Jiménez, C., Cujía, B. y Mejía, A. (2017). Estrategias instruccionales aplicadas por los docentes para desarrollar procesos metacognitivos en los estudiantes. Praxis, 13(1), 25 - 36. Doi: http://dx.doi.org/10.21676/23897856.2064

Kumaravadivelu, B. (2006). Beyond methods: Macrostrategies for language teaching. Orient Longman.

Leclercq, D. y Poumay, M. (2005). The 8 Learning Events Model and its principles. University of Liège http://www.labset.net/media/prod/8LEM.pdf

Lieberman, A. y Miller, L. (2011). Learning Communities. The starting point for professional learning in schools and classrooms. JSD, 32(4), 16-20. https://eric.ed.gov/?id=EJ941372

Lin, X. (2001). Reflective adaptation of a technology artifact: a case study of classroom change. Cognition & Instruction, (19), 395-440. https://doi.org/10.1207/S1532690XCI1904_1

Lledó-Carreres, A., Lorenzo-Lledó, A., Lorenzo, G., Pérez-Vázquez, E., Andreu, E., Gilabert-Cerdá, A., Fernández-López, F., Antón-Ros, N., Rocamora-Burgada, A., Baeza-Bermúdez, L. Sánchez-Company, S., Gómez-Barreto, I., Trujillo-Torres, J., Marín-Marín, J., Moreno-Guerrero, A. Y Ramos, M. (2021). Aprender y enseñar en el contexto universitario en tiempos de Covid: metodologías, recursos tecnológicos y evaluación". En: Satorre Cuerda, Rosana (coord.). Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria. Convocatoria 2020-21 http://hdl.handle.net/10045/121306

Mahdavi, M. (2014). Metacognitive Strategy Training and Vocabulary Learning in an “Input-poor” Environment. En International Journal of Multidisciplinary and Current Research (2). 389-398. http://ijmcr.com

Manjarres, M. P. y Zwierwicz, M. (2021). Práctica pedagógica, metacognición y comprensión lectora en lengua extranjera: una revisión sistemática desde un enfoque deductivo https://doi.org/10.1590/s1678-4634202147239040

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2016). Pedagogical Principles and Guidelines. Suggested English Curriculum. Colombia Bilingüe.

Osses, B, S. y Jaramillo, M, S. (2008). Metacognición: Un camino para aprender a aprender. Estudios pedagógicos 34(1), 187-197. https://doi.org/10.4067/S0718-07052008000100011

Pozo, J., Montero, C. y Castello, M. (2010) “El uso estratégico del conocimiento”. En Coll, C., Palacios, J. y Marchesi (Eds). Desarrollo Psicológico y Educación: Psicología de la Educación II. Madrid, Alianza.

Pineda-Rodríguez, Y. L. y Loaiza-Zuluaga, Y. E. (2018). Estado del arte de las prácticas pedagógicas de los maestros de las Escuelas Normales Superiores y las Facultades de Educación. Praxis, 14(2), 265-285. Doi: http://dx.doi.org/10.21676/23897856.2914

Regader, B. (2016). Metacognición: historia, definición del concepto y teorías. https://psicologiaymente.com/psicologia/metacognicion-definicion

Saby, J. (2012). El rol del docente-investigador en el marco de la investigación formativa. Revista Papeles, 4(8), 23-30. http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/225

Sanabria, L., López, O. y Leal U, L. (2014). Desarrollo de competencias metacognitivas e investigativas en docentes en formación mediante la incorporación de tecnologías digitales: aportes a la excelencia docente. Revista Colombiana de Educación, 1(67), 147.170. https://doi.org/10.17227/0120391.67rce147.170

Schraw, G., Crippen, J. y Hartley, K. (2006). Promoting Self-regulation in science Education: Metacognition as part of a Broader Perspective on Learning. In Research in Science Education, 36, 111-139. https://doi.org/10.1007/s11165-005-3917-8

Schraw, G., y Moshman, D. (1995). Metacognitive theories. Educational Psychological Review, 7(4), 173-208. https://doi.org/10.1007/BF02212307

Schön, D. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Paidós. España

Stewart, J. y Landine, J. (1995). Study skills from a metacognitive perspective. Guidance & Counselling 11, 16-20. https://eric.ed.gov/?id=EJ515755

Stoll, L., Bolam, R., McMahon, A., Wallace, M. y Thomas, S. (2006). Professional learning Communities: A review of the literature. Journal of Educational Change, 7(4), 221-258. https://doi.org/10.1007/s10833-006-0001-8

Trujillo, C. L., Álvarez, C. P., Zamudio, M. N. y Morales, G. (2015). Facilitating vocabulary learning through metacognitive strategy training and learning journals. Colombian Applied Linguistics Journal 17(2), 246-259. https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.calj.2015.2.a05

Velásquez Jaramillo, M. (2020). Developing Aural and Oral Skills of Beginner Learners of English as a Foreign Language Through Explicit Metacognitive Strategies Training. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 17(1), 120-141. https://doi.org/10.17151/rlee.2021.17.1.7

Wenden, A. L. (1991). Learning strategies for learner autonomy: planning and implementing learner training for language learners. Prentice Hall.

Wenden, A. L. (1998). Metacognitive knowledge and language learning. En Applied linguistics 19(4), 515-537. https://doi.org/10.1093/applin/19.4.515

Wenden, A. y Rubin, J. (1990). Learner strategies in language learning. En The Modern Language Journal, 74(4), 509. https://doi.org/10.2307/328531