THE STEAM METHODOLOGY: AN INTERDISCIPLINARY EXPERIENCE TO PROMOTE STUDENTS' ATTITUDE TOWARDS LEARNING MATHEMATICS, SCIENCE AND TECHNOLOGY

Main Article Content

Adrián Enrique Rodríguez de la Barrera
Carlos Farid Genes Quintero

Abstract

The purpose of this article was to analyze the impact of the STEM methodology, under the implementation of a Robotics project, on the attitude towards science, mathematics and technology in eleventh grade students at the Escuela Normal Superior Santa Teresita. It is proposed to use pedagogical mediations that encourage the unification of different areas such as mathematics, science and technology in this case, this being the central strategy in learning, since it allows generating motivation and attitude in students. The methodology adopted in this research work was with the analytical experimental paradigm, the quasi-experimental model was also used, the grades belonging to the last year of secondary education (2023) were taken as the population, with 72 students in total. A repeated measures ANOVA analysis was applied with the purpose of calculating the variations at the intragroup and intergroup level, for this purpose the free SPSS software version 29 was used. The results showed that under the STEAM methodology, students improve their attitudes, for the reason that they work in an active and practical way. In conclusion, the STEAM method is established as a novel technique, where schoolchildren work on important skills for their training, such as; creativity, interactionist work, 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez de la Barrera, A. E., & Genes Quintero, C. F. (2024). THE STEAM METHODOLOGY: AN INTERDISCIPLINARY EXPERIENCE TO PROMOTE STUDENTS’ ATTITUDE TOWARDS LEARNING MATHEMATICS, SCIENCE AND TECHNOLOGY. Praxis, 20(2), 248–262. https://doi.org/10.21676/23897856.5622
Section
Scientific and technological research article

References

Aparicio, W. O. (2023). La Inteligencia Artificial y su Incidencia en la Educación: Transformando el Aprendizaje para el Siglo XXI. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 3(2), 217-229. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133

Aparicio, O. Y. y Ostos, O. L. (2018). El constructivismo y el construccionismo. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía RIIEP, 11(2), 115-120. https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2018.0002.05

Arroyo, A. y López, S. (2024). Prácticas Pedagógicas y usos de las tecnologías en una comunidad indígena en Colombia. Praxis & Saber, 15(40), e15054-e15054. https://doi.org/10.19053/22160159.v15.n40.2024.15054

Castro-Campos, P. A. (2022). Reflexiones sobre la educación STEAM, alternativa para el siglo XXI. Praxis, 18(1), 158-175. https://doi.org/10.21676/23897856.3762

Causil, L. A. y Rodríguez, A. E. (2021). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): experimentación en laboratorio, una metodología de enseñanza de las Ciencias Naturales. Plumilla Educativa, 27(1), 105-128. 10.30554/pe.1.4204.2021

García, M., Velázquez, G. D. C., Vargas, A. y Sepúlveda, G. E. (2022). Actitud de los estudiantes en clases virtuales de matemáticas durante la pandemia covid-19: Ingeniería petrolera de la UPGM. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 2512-2524. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2396

Gopalan, M., Rosinger, K. y Ahn, J. B. (2020). Uso de diseños de investigación cuasiexperimentales en la investigación educativa: crecimiento, promesas y desafíos. Revista de Investigación en Educación, 44(1). https://doi.org/10.3102/0091732X20903302

Guamán, N. A. (2023). Teoría conectivista en el aprendizaje de derivadas con estudiantes de bachillerato. Prometeo Conocimiento Científico, 3(1), e13-e13. https://doi.org/10.55204/pcc.v3i1.13

Husén, T. (1988). Paradigmas de investigación en educación. Intercambio, 19(1), 2-13. http://dx.doi.org/10.14516/fde.710

Krause, A. (2021). El paradigma como herramienta de análisis crítico en educación/educación especial. Revista Internacional de Educación Especial, 36(1). 10.52291/ijse.2021.36.5

Llanos-Ruiz, D., Ausín-Villaverde, V. y Abella, V. (2023). Percepción de alumnos y familias sobre la robótica educativa en la educación no formal. Education in the Knowledge Society (EKS), 24, e31351-e31351. 10.14201/eks.31351 | e31351

MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf

MEN. (2022). Orientaciones curriculares de tecnología e informática.

Mendoza, A. M. A., Mora, M. C. D., Angulo, M. C. D., Chancay, D. S. D. y Vidal, M. L. P. (2023). Metodología STEAM e interdisciplinariedad: dos aliadas en la transformación curricular. Revista Científica FIPCAEC (Fomento de la investigación y publicación científico-técnica multidisciplinaria), 8(4), 32-49. https://doi.org/10.23857/fipcaec.v8i4.900

Pertuz, J. M. A., & Carmona, R. J. C. (2024). STEAM para el desarrollo del pensamiento matemático: una revisión documental. Praxis, 20(2). DOI: http://dx.doi.org/10.21676/23897856.5783

Piedra, J. C., Salazar, I. E., Vílchez, C., Cortez, H. O., García, B. L. y Amaya, K. L. (2023). La Inteligencia Artificial al servicio de la gestión y la implementación en la educación. https://doi.org/10.31219/osf.io/z2y7c

Pineda, D. Y. (2023). Enfoque STEAM: Retos y oportunidades para los docentes. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 3(1),229-244. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i1.115

Quevedo-Benítez, K. P., Rodríguez-Velandia, D. A., Moran-Borbor, R. A., Niño-Vega, J. A. y Fernández-Morales, F. H. (2024). Fortalecimiento de competencias en innovación tecnológica: una estrategia didáctica apoyada en el Aprendizaje Basado en Proyectos. AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 12(1), 47-54. 10.15649/2346030X.3657

Restrepo-Millán, L. E. y Candela-Rodríguez, B. F. (2020). Enseñanza de la discontinuidad de la materia a través de la estrategia de Aprendizaje Basado en Problemas. Praxis, 16(2), 199-214. https://doi.org/10.21676/23897856.3451

Tello, A. F. M., & Calderón, D. M. D. (2024). Motivación intrínseca y su relación con el aprendizaje del factor común. Praxis, 20(1). DOI: http://dx.doi.org/10.21676/23897856.5465

Vaca, C. F., Rosero, C. X., Reascos, Y. L. y Bermeo, B. N. (2024). Validación de instrumento para evaluar multitarea y actitudes tecnológicas en universitarios de ciencias de la salud. Revista Eugenio Espejo, 18(1), 82-97. https://doi.org/10.37135/ee.04.19.08

Villar, P., Arancibia-Carvajal, S., Robotham, H. y González, F. (2022). Factores que inciden en la actitud hacia el aprendizaje de las matemáticas en primer año de ingeniería. Revista Complutense de Educación, 33(2). https://dx.doi.org/10.5209/rced.74356