Intrinsic motivation and its relationship with common factor learning

Main Article Content

Andrés Felipe Muñoz Tello
Diana Marcela Dossman Calderón

Abstract

The constant need of the student to feel competent, in order to accomplish their own interests and challenges, illustrates the importance of determining the factors and elements that trigger the appearance of intrinsic motivation in the meaningful learning of mathematics. In particular, this research article determined the relationships that identify the presence of factors corresponding to intrinsic motivation and significant learning of the common factor, in eighth grade students at an educational institution in Santiago de Cali, Colombia. For this purpose, this document shows a case study, of a descriptive-explanatory type, with a mixed approach, which was carried out with primary sources obtained from interviews with teachers and students, in combination with the application of a test of knowledge about the use of the common factor. The results showed that in the teaching of the common factor, teachers adapt students to study in exchange for a score (an external reward). This inhibits the constant feedback between intrinsic motivation and the development of skills in the use of the common factor, since performing higher level exercises requires more concentration and determination.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Muñoz Tello, A. F., & Dossman Calderón, D. M. (2024). Intrinsic motivation and its relationship with common factor learning. Praxis, 20(1), 143–157. https://doi.org/10.21676/23897856.5465
Section
Scientific and technological research article

References

Aguilar, A., Bravo, F., Gallegos, H., Cerón, M. y Reyes, R. (2009). Matemáticas simplificadas. Pearson Educación de México.

Azogue, J. y Barrera, H. (2020). La motivación intrínseca en el aprendizaje significativo. Polo del conocimiento, 5 (6), 99-116. DOI: 10.23857/pc.v5i6.1469

Baldor, A. (2005). Álgebra de Baldor (2ª ed.). Grupo Editorial Patria, S.A. de C.V.

Baloco, C. y López, O. (2022). Ambientes virtuales con metodología de aprendizaje basado en problemas (ABP): Una estrategia didáctica para el fortalecimiento de competencias matemáticas de las herramientas multimedia interactivas para la enseñanza en educación preescolar. Praxis,18(2), 324-344. https://doi.org/10.21676/23897856.3919

Brown J., y VanLehn K. (1982). Towards a generative Theory of “Bugs”. En Carpenter T., Moser J., Romberg T., (Edt.s). Addition and Subtraction, (pp.117-135). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.

Camacho-Miñano, M., & Del Campo, C. (2015). Impacto de la motivación intrínseca en el rendimiento académico a través de trabajos voluntarios: Un análisis empírico. Revista Complutense de Educación, 26 (1), 67-80. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n1.42581

Carrascal, T., y Sierra, P. (2011). Contextos de Enseñanza y Calidad del Aprendizaje: Factores críticos en educación Superior. Fondo editorial Universidad de Córdoba.

Contreras, K., Caballero, C., Palacio, J., & Pérez, A. M. (2008). Factores asociados al fracaso académico en estudiantes universitarios de Barranquilla (Colombia). Psicología desde el Caribe, (22),110-135. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21311866008

Cuadros, S. G. y Collado, M. P. (2018). Grado de Motivación de los estudiantes en los diferentes niveles del idioma inglés y una propuesta de implementación para la Didáctica Docente en Arequipa - 2018 [tesis de maestría, Escuela de Negocios San Francisco Xavier]. Repositorio SFX – Institucional. http://repositorio.sfx.edu.pe/handle/SFX/18.

Deci, E. L. (1971). Effects of externally mediated rewards on intrinsic motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 22, 113–120.

Deci, E. L. and Ryan, R.M. (1985) Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum.

Deci, E. y Ryan, R. (2000). Self-Determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychologist, 55 (1). https://selfdeterminationtheory.org/SDT/documents/2000_RyanDeci_SDT.pdf

Del Favero, L., Boscolo, P., Vidotto, G. Y Vicentini, M. (2007). Classroom discussion and individual problem-solving in the teaching of History: Do different instructional approaches affect interest in different ways?. Learning and Instruction, 17 (6), 635-657.

Díaz, F., & Hernández, G. (2002). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. Mc Graw Hill.

Duarte, M., Montalvo, D. y Valdés, D. (2019) Estrategias disposicionales y aprendizajes significativos en el aula virtual. Educación [online], 43 (2), 468-483. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v43i2.34038.

Entwistle, N. (1988). Motivational factors in students’ approaches to learning. Springer.

Espejo, G. E. (2016). La lúdica como estrategia de motivación en el aprendizaje de las matemáticas. [Tesis de especialización, Fundación Universitaria Los Libertadores]. http://hdl.handle.net/11371/1056.

García, F. (2005). Motivar para el aprendizaje desde la actividad orientadora. Ministerio de educación y ciencia.

García Perales, R. (2016). Interés y motivación de los alumnos hacia las matemáticas: autopercepción de los más capaces / Interest and Motivation of the Students Toward the Mathematics: Self-Perception of the Most Capable. Revista Internacional De Aprendizaje En Ciencia, Matemáticas Y Tecnología, 3(1), 13–21. https://doi.org/10.37467/gka-revedumat.v3.557

Gómez, F. (2012). Elementos problemáticos en el proceso de enseñanza de las matemáticas en estudiantes de la Institución Educativa Pedro Vicente Abadía. [tesis inédita de maestría]. Universidad Nacional de Colombia.

Harter, S. (1986). The relationship between perceived competence, affect, and motivational orientation within the classroom: Process and patterns of change. University of Denver.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw Hill.

Kline, M. (1994). El pensamiento matemático de la antigüedad a nuestros días. Alianza Editorial.

Mejía, F y Álvarez, R. (2006). Factorización. Lorenza Correa Restrepo [ed.]. Universidad de Medellín.

Muñoz-Tello, A. F., Jiménez, Y. Y., & Peña, C. A. (2022). Errores aritméticos en estudiantes de reciente ingreso a la educación universitaria. Warisata - Revista De Educación, 4 (12), 11–30. https://doi.org/10.33996/warisata.v4i12.962

Namakforoosh, M. (2005). Metodología de la investigación. Limusa.

Ortega, T. (2005). Conexiones matemáticas: Motivación del alumnado y competencia matemática. GRAO.

Reeve, J. (1994). Motivación y Emoción. McGraw-Hill.

Reeve, J. (2010). Motivación y emoción. Mc Graw Hill/ Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Ruiz-Robles, J. (2016). El efecto del flipped classroom en la motivación por el aprendizaje del inglés como lengua extranjera de estudiantes de nivel pre-intermedio. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, 5 (2), 104-114. doi:http://dx.doi.org/10.5380/atoz.v5i2.48940

Stewart, I. (2007) Historia de las matemáticas en los últimos 10.000 años. Crítica.

VanLehn, K. (1990). Mind bugs: origins of procedural misconceptions. MIT Press.

Vega, A. (2017). Efecto de los experimentos impactantes en la motivación para el aprendizaje de la física en los estudiantes del segundo ciclo de Ingeniería de Sistemas de la Universidad Autónoma del Perú, 2017 [Tesis Maestría, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio institucional de la Universidad Cesar Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/17439

Villa, G. (2011) Las ecuaciones polinomiales como el origen de la teoría de Galois. Miscelánea Matemática, 53, 1–22