Análisis de los resultados Saber 11 (2020-2021) para fortalecer el proceso de enseñanza-aprendizaje en la era poscovid-19 - Lectura crítica

Main Article Content

David Omar Guete García
Sandra Carolina Belmonte Jiménez

Abstract

This article is the result of research aimed at analyzing, based on different variables, the database of the results of the SABER 11 test (2020-2021) developed by students of the ARMANDO ESTRADA FLOREZ Departmental Institution. The purpose was to strengthen the teaching-learning process in the Post-Covid19 era through the pedagogical use of the results. This institution is in a rural area (Zona Bananera municipality) of the Magdalena department. The research is descriptive in nature, in which variables were identified to facilitate the characterization of the study population and strengthen the teaching-learning process in the institution's students. To obtain the information, the free databases of individual results in the SABER 11 tests (2020-2021), published by the Colombian Institute for the Evaluation of Education (ICFES) through its DataIcfes website and the "Prisma System" tool, were used. For this article, some results of the Critical Reading Test are taken, contrasting the low performance obtained by the institution in relation to national findings during the pandemic, this being one of the areas with the greatest difficulty in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guete García, D. O., & Belmonte Jiménez, S. C. . (2023). Análisis de los resultados Saber 11 (2020-2021) para fortalecer el proceso de enseñanza-aprendizaje en la era poscovid-19 - Lectura crítica. Praxis, 19(3), 421–438. https://doi.org/10.21676/23897856.5149
Section
Scientific and technological research article

References

Avendaño de Barón, G. S. (2016). La lectura crítica en Educación Básica Secundaria y Media: la voz de los docentes. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 28, 207–232. https://doi.org/10.19053/0121053x.4916

Aparicio, D. (2016). Desarrollo de habilidades en la lectura crítica con los estudiantes del grado undécimo del colegio Integrado Llano Grande Giròn/ Santander. Edu.Co. Retrieved June 14, 2022, from https://repositorio.autonoma.edu.co/bitstream/11182/627/1/Desarrollo_habilidades_lectura_cr%c3%adtica_estudiantes_grado_und%c3%a9cimo_colegio_integrado_Llano_Grande_Gir%c3%b3n_Santander.pdf

Banco Mundial: Una cantidad sin precedentes de niños podría caer en la pobreza de aprendizajes debido a la pandemia. (2021). World Bank. Retrieved June 13, 2022, from https://www.bancomundial.org/es/news/press-release/2021/10/29/world-bank-pandemic-threatens-to-drive-unprecedented-number-of-children-into-learning-poverty

Cassany, D. (2003). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya (32), 113–129

Cassany, D. (2012). En línea. Leer y escribir en la red. Editorial ANAGRAMA.

Chamorro, L. (2022). Siete brechas en educación. El Nuevo Día. Recuperado el 12 de junio de 2022, de http://www.elnuevodia.com.co/nuevodia/otros/educacion/484875-siete-brechas-en-educacion

De Oro, A. (2021). Estrategias didácticas para potencializar la lectura crítica en los estudiantes de 10º grado del Colegio Colón. Ediciones Universidad Simón Bolívar.

De Zubiría, M., Vega, P. y Quiroga, C. (2021). Teoría de las seis lecturas. Leer para comprender en el mundo de hoy. Fundación internacional de pedagogía conceptual (FiDC) Alberto Merani.

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education.

ICFES - Instituto Colombiano para Evaluación de la Educación. (23 de julio de 2020). Coeficiente de Variación [Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=99LoSerfwzE

ICFES - Instituto Colombiano para Evaluación de la Educación. (2021, abril). Guía de Orientación Saber 11° 2021–2. https://www.icfes.gov.co/documents/ 20143/1895465/Guia+de+ orientacion+Saber+11+2021-2.pdf

ICFES - Instituto Colombiano para Evaluación de la Educación. (2021, April). Guía de orientación Saber 11° para instituciones educativas 2018-1. https://www.coursehero.com/file/ 55331416/Guia-de-orientacion-saber-11-para-instituciones-educativas-2018-1pdf/

Malagón, G., Aponte, D. y Rodríguez, A. (2018). Dificultades en procesos lecto-escritores de niños con NET de segundo grado de primaria y su incidencia en el desempeño académico-social. Praxis, 14(1), 41-50. Doi: http://dx.doi.org/10.21676/23897856.2539

Maya Rico, L. M., (2011). Una práctica de lectura crítica con los estudiantes de la Universidad de Medellín. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (34), 162-193. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194222473008.pdf

Ministerio de Educación Nacional, MEN (2008). Guía No. 34: para el Mejoramiento Institucional, de la Autoevaluación al Plan de Mejoramiento. Serie Guías.

Ortiz, A, y Ortiz, J. (2022) ¿Mejora la competencia lectora con el paso de los estudiantes por la Universidad? La baja comprensión lectora de los estudiantes universitarios alarma al sistema educativo colombiano. Revista de divulgación científica, tecnológica y cultural, 4(2), 18-23. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/4420/Art_3_%20Ortiz%20_%20Angie.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Serrano de Moreno, Stella., y Madrid de Forero, Alix. (2007). Competencias de lectura crítica: una propuesta para la reflexión y la práctica. Acción Pedagógica, 16(1), pp. 58–68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2968602

Solé, I. (2009). Estrategias de lectura. Editorial GRAO.

Mejía, A. (2022, April 20). Reivindicar la educación en Colombia: ¿Puede explicarse el desplome en los resultados en las pruebas Saber 11 por la pandemia? En Cerosetenta. https://cerosetenta.uniandes.edu.co/que-se-necesita-para-reivindicar-la-educacion-en-colombia