Strategic planning manager and management education in elementary education institutions

Main Article Content

Kleeder José Bracho Pérez
Norcelly Yaritza Carruyo Duran

Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship between strategic planning and management of educational managers in primary schools of the parish municipality of Ricaurte Mara. The research was based on the theoretical bases of authors: Serna (2003), Chiavenato (2001), and Weihrich Koantz (2004), Pacheco, chestnut and Caicedo (2002) among others. The research was descriptive correlational design under a nonexperimental transactional field, the population consisted of 115 subjects between administrators and teachers, which the sample was taken and Tamayo Tamayo criterion; census. Data collection was conducted through two questionnaires (Brad) for managers and (Brad) for teachers each consisting of 42 items in Likert-type scale with four answer choices, which was validated by five experts and the reliability was calculated through Cronbach alpha coefficient was the result of which (0.95) for the questionnaire (Brad) applied to directors and (0.90) for the questionnaire (Brad) applied to teachers. The statistic used was descriptive using percentage tables. The results determined that the application of strategic planning by educational managers is low so there are weaknesses in management, we can say that there is a very high correlation (r = 0.89) between strategic planning and management of the educational manager in primary schools of the parish municipality of Ricaurte Mara.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bracho Pérez, K. J., & Carruyo Duran, N. Y. (2011). Strategic planning manager and management education in elementary education institutions. Praxis, 7(1), 13–29. https://doi.org/10.21676/23897856.5
Section
Short article
Author Biographies

Kleeder José Bracho Pérez, Director de la Unidad Educativa Nacional “José Ángel Huerta”.

Magíster en Gerencia Educativa, Universidad Rafael Urdaneta (URU), Licenciado en Educación. Mención: Ciencias Pedagógicas. Área: Tecnología Instruccional, Universidad del Zulia (LUZ). Director de la Unidad Educativa Nacional “José Ángel Huerta”. Ministerio del Poder Popular para la Educación (MPPE), Miembro de la Asociación Venezolana para el Avance de la Ciencia, (ASOVAC). Investigador, articulista y participaciones
en congresos a nivel nacional e internacional, República de Venezuela.

Norcelly Yaritza Carruyo Duran, Departamento de Investigación y Postgrado del Instituto Politécnico Santiago Mariño

Magíster en Ciencias de la Educación. Mención: Gerencia Educativa de la Universidad Rafael Belloso Chacín (URBE) Licenciada en Trabajo Social de La Universidad del Zulia (LUZ). Miembro de la Asociación Venezolana para el Avance de la Ciencia, (ASOVAC). Docente y Coordinadora del Departamento de Investigación y Postgrado del Instituto Politécnico Santiago Mariño, coinvestigadora e investigadora, articulista, redactora y poderhabiente de proyectos en el área social, educativa, organizacional del sector público y privado.

References

ABREU L. (2003). Planificación estratégica para la investigación docente en el programa de educación. Tesis de maestría no publicada. Universidad Rafael Belloso Chacín. Maracaibo. Venezuela.

ÁLVAREZ R. (2000). Estrategia para la buena planificación. 1ra Ed. Editorial Buhimon. Bogotá Colombia.

ARIAS, F. (2004). El proyecto de Investigación. Caracas Venezuela, Editorial Epistime, C.A.

BAVARESCO, A. (2001). Proceso Metodológico en la Investigación. Maracaibo- Venezuela. Editorial de la Universidad del Zulia.

BELTRÁN C. (2003). Planificación en el proceso administrativo. 2da Ed. Editorial Oveja Negra. Santiago de Cali. Colombia.

CHÁVEZ, N. (2001). Introducción a la Investigación Educativa. Maracaibo – Venezuela.

CHIAVENATO I. (2001). Administración, teoría, procesos y práctica. 3ra Ed. México. D.F. Editorial McGraw – Hill Interamericana, S.A.

CHIAVENATO I. (2002). Talento Humano. 1ra Ed. México. D.F. Editorial McGraw – Hill Interamericana, S.A.

CORREDOR, J. (2001). La planificación Estratégica. Caracas – Venezuela. Vadell Hermanos. Editores, C. A.

GONZÁLEZ P. (2001) Evaluación de la gestión gerencial del personal directivo de los núcleos escolares rurales. Tesis de maestría no publicada. Universidad Rafael Belloso Chacín. Maracaibo. Venezuela.

HERNÁNDEZ R, FERNÁNDEZ C y BAPTISTA P (2006). Metodología de la Investigación. Cuarta Edición. Editorial Mc Graw Hill. México.

KOONTZ, H. Y WEIHRICH, H. (1999). Administración. Naucalpan. México. McGraw – Hill Interamericana, S.A.

MARTINEZ U. (2002). Proceso Metodológico de la investigación. 1ra Ed. Editorial Buhimon. Bogotá Colombia.

MÉNDEZ, E. (2000). Gerencia Académica. Maracaibo – Venezuela. Editorial de la Universidad del Zulia.

MONTANA, P. (2002). Administración. 1era Edición. México. Editorial Continental.

PIÑA L. (2004). Administración educativa. 2da. Ed. Editorial Paidos. Buenos Aires. Argentina.

SALAS C. (2005). Planificación estratégica para mejorar la gestión gerencial del gerente educativo en educación media diversificada y profesional. Tesis de maestría no publicada. Universidad Rafael Belloso Chacín.

SERNA, H. (2001). Índices de Gestión. Bogotá – Colombia. Editorial 3R Editores. LTDA.

SERNA, H. (2003). Gerencia Estratégica. 6ta Edición. Santa Fe de Bogotá – Colombia. Editorial 3R Editores.

SILVA R. (2000). La panificación estratégica corporativa en los planes de gestión de los institutos universitarios de tecnología del sector oficial de la región occidental de Venezuela. Tesis Doctoral no publicada. Universidad Rafael Belloso Chacín. Maracaibo. Venezuela.

TAMAYO Y TAMAYO. (2007). El Proceso de la Investigación Científica. 4ta Ed. México. Editorial Limusa.

VERA C. (2004). La gestión del gerente educativo para la formación permanente del docente. Tesis doctoral no publicada. Universidad Rafael Belloso Chacín