Qualitative methodology to make visible the traditional technologies and the families of the Vereda la Linda

Main Article Content

Olga Patricia Bonilla Marquínez
Dilsa Estela Muñoz Muñoz

Abstract

Within the framework of the research question, what is the meaning of the parental role that is built through education mediated by traditional technologies in rural school families in times of the 2020 and 2021 pandemic? a methodology is built that dialogues with: constructivist paradigm, qualitative approach, and critical ethnographic perspective, from three cyclical moments: exploration, focus and deepening, which allowed reaching the proposed objectives: 1. Describe the relationships between: constructivism-technology, technology-rural education, rural education-constructivism, within the framework of the parental role assumed by families in rural schools, 2. Explain the structures of significance of the parental role of rural school families in times of pandemic 2020-2021 and 3 Interpret the meanings of the parental role transformed by family educational practices in rural schools in times of pandemic. It is concluded that the meaning of parental role mobilizes new roles in rural education; family educational practices institute transactional times, and the use of traditional technologies promote new relationships between family and school.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bonilla Marquínez, O. P., & Muñoz Muñoz, D. E. (2024). Qualitative methodology to make visible the traditional technologies and the families of the Vereda la Linda. Praxis, 20(1), 48–70. https://doi.org/10.21676/23897856.4786
Section
Scientific and technological research article

References

Baquero, D. y Frigerio, G. (2007). Las formas de lo escolar. https://www.bibliopsi.org/docs/carreras/profesorado/did/_Las%20formas%20de%20lo%20escolar.pdf

Bonilla, O. P. y Muñoz, D. (2022). Educación rural mediada por tecnología tradicional en tiempos de pandemia 2020-2022. Entre Ciencia e Ingeniería, 16(31), 51-59. https://doi.org/10.31908/19098367.2778

Bonilla, O. P. y Moreno, J. (2023). Revisión Sistemática sobre las Representaciones Sociales de la Orientación Escolar desde las Narrativas Biográficas. Caso colombiano. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 3521-3540. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.7973

Bonilla, O. P. Patiño, A. y Cardona. M. (2024). Desafíos de la Innovación Educativa en Contexto de la Formación de Maestros. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 5011-502. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.9838

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Paidós.

Bruner, J. S. (2004). Realidad mental y mundos posibles: los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Editorial Gedisa. https://elibro.net/en/lc/biblioucm/titulos/177420

Bruner, J. S. (2018). Desarrollo cognitivo y educación (7.ª Ed.). Ediciones Morata, S. L. https://elibro.net/es/lc/biblioucm/titulos/119515

Coll, C. y Monereo, C. (Eds.). (2008) Psicología de la educación virtual. Aprender y enseñar con las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Ediciones Morata, S. L.

Coll, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I. y Zabala, A. (2007). El constructivismo en el aula (17.ª Ed.). Editorial Graó.

Cubero, R. (2005). Perspectivas constructivistas, la intersección entre el significado, la interacción y el discurso. Editorial Graó.

Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (Coords.). (2012a). El campo de la investigación cualitativa: Manual de investigación cualitativa (Vol. I). Editorial Gedisa. https://elibro.net/es/lc/biblioucm/titulos/131058

Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (Coords.). (2012b). Paradigmas y perspectivas en disputa: Manual de investigación cualitativa (Vol. II). Editorial Gedisa. https://elibro.net/es/lc/biblioucm/titulos/131059

Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (Coords.). (2013). Las estrategias de investigación cualitativa: Manual de investigación cualitativa (Vol. III). Editorial Gedisa. https://elibro.net/es/lc/biblioucm/titulos/131060

Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (Coords.). (2015). Métodos de recolección y análisis de datos: Manual de investigación cualitativa (Vol. IV). Editorial Gedisa. https://elibro.net/es/lc/biblioucm/titulos/131061

Echeverría-Fernández, T. M. y Obaco-Soto, E. E. (2021). La participación de los padres y su incidencia en el rendimiento académico de los estudiantes. Praxis, 17(2), 213-22. https://doi.org/10.21676/23897856.3618

Flick, U. (2013). Introducción a la investigación cualitativa (3.a Ed.). Ediciones Morata, S. L. https://elibro.net/es/lc/biblioucm/titulos/51798

Galeano, M. E. (2020). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Universidad EAFIT. https://www.perlego.com/book/1864939/diseo-de-proyectos-en-la-investigacin-cualitativa-pdf

Guba, E. (1990). The Paradigm Dialog. Sage Publications

Ibáñez, J. (1991). El regreso del sujeto. La investigación social de segundo orden. Editorial Amerindia.

Jara, O. (2017, 31 de octubre). Orientaciones teórico-prácticas para la sistematización de experiencias. Biblioteca Electrónica sobre Sistematización de Experiencias. http://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0788/6_JAR_ORI.pdf

Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Grupo Planeta.

Leones, S. P. y Bonilla, O. P. (2024a). Empathic Interactions in Multigrade Schools: A Strategy for Developing a Didactic Subject of Learning. Migration Letters, 21(S2), 180-206.

Leones, S. P. y Bonilla, O. P. (2024b). Revisión Bibliográfica Sistemática de la Investigación en Educación Multigrado. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 9333-9355. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.10253

Martínez, M. (2007). La investigación cualitativa etnográfica en educación: manual teórico-práctico (3.a Ed.). Editorial Trillas.

Patiño, A., Bonilla., O. P. y Lozano, F. J. (2022). Epistemological-comprehensive path of critical literacy in initial teacher education. Annals of Forest Research, 65(1), 2555-2568.

Valdez, Z. (2012). Etnografía crítica. Surgimiento y repercusiones. Revista Comunicación, 21(1), 16-24. https://doi.org/10.18845/rc.v21i1 (2012).810

Valencia, G. (2007). Entre Cronos y Kairós. Las formas del tiempo sociohistórico. Anthropos Editorial.

Vargas, I. (2016). ¿Cómo se concibe la etnografía crítica dentro de la investigación cualitativa? Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-13. http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-2.25

Vasilachis, I. (2014). Estrategias de investigación cualitativa. Editorial Gedisa. https://elibro.net/en/lc/biblioucm/titulos/131063