Social Intelligence development: Curriculum designs, urbanity and rurality
Main Article Content
Abstract
This article is the result of research whose purpose is to understand the contributions of curricular designs for the development of social intelligence in two educational settings (urban and rural), using a qualitative approach. To collect the information, semi-structured interviews were applied to teachers and administrators. Two interactive techniques (patchwork quilt and Sociodrama) were used with children from first to third grade of elementary school. The research participants belong to the San Juan Rural Educational Center, San Jorge headquarters (San Roque, Antioquia) and the Castilla Baptist College (Medellín). The results allow us to affirm that, although there are standard models in the curricular design of both areas, their implementation differs markedly. Likewise, those academic skills are explicitly forged within the real curriculum, while social skills are part of the hidden curriculum. Furthermore, that social intelligence has been an implicit topic in the interaction between teachers and students, but specific content on this topic has not been developed in the formal curriculum. The above allows us to conclude that it would be pertinent to think about explicit contents for the development of social intelligence, taking into account the particularities of each context.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Bar-On, R., Tranel, D., Denburg, N., y Bechara, A. (2003). Exploring the Neurological Substrate of Emotional and Social Intelligence. Brain, 126, 1790-1800. https://doi.org/10.1093/brain/awg177
Barraca, J., y Fernández, A. (2006). Inteligencia Emocional, empatía y competencia social. Una investigación empírica con estudiantes de bachillerato. Ansiedad y Estrés, 12(2-3), 427-438. https://www.ansiedadyestres.es/sites/default/files/rev/ucm/2006/anyes2006a34.pdf
Barriga, D. (1993). Aproximaciones metodológicas al diseño curricular hacia una propuesta integral. Tecnología y comunicación educativas, 21, 19-39. http://www.profesaulosuna.com/data/files/EDUCACION/TEORIA%20Y%20DISE%D1O%20CURRICULAR/CURRICULO/HILDA%20TABA/Aprox-metod.pdf
Bassett, D., y Gazzaniga, M. (2011). Understanding Complexity in the Human Brain. Trends in Cognitive Sciences, 15(5), 200-209. https://doi.org/10.1016/j.tics.2011.03.006
Berger, P. L., Luckmann, T., y Zifonun, D. (1967). The social construction of reality. Penguin Books.
Brito, I. O., y Purificação, M. (2017). Currículo questões iniciais: atuação do educador e a formação do cidadão crítico e reflexivo. Revista Cesumar–Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, 22(2), 387-402. https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revcesumar/article/view/5992
Calle, D. (2014). Cerebro y cognición social. Un puente entre la neurociencia y la construcción social del sujeto. Realitas, Revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes, 2(1), 51-56. http://eds.b.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=0ysid=8078ec96-9f6e-4358-b190-947f8a876769%40sessionmgr103ybdata=Jmxhbmc9ZXMmc2l0ZT1lZHMtbGl2ZQ%3d%3d#AN=101085302ydb=asn
Chacón, B., Zabala, S., Trujillo, A., Velásquez, A., y Cotos, A. (2002). Técnicas interactivas para la investigación social cualitativa. Fundación Universitaria Luis Amigó.
Damon, W., y Hart, D. (1991). Self-understanding in Childhood and Adolescence. Cambridge.
De Morales, F., y Küller, J. (2016). Currículos integrados no ensino médio e na educação profissional: desafios, experiências e propostas. Editora Senac São Paulo.
DANE (2018). Resultados Censo Nacional de Población y vivienda 2018. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion/censo-nacional-de-poblacion-y-vivenda-2018
Decreto 1965 de 2013. (2013, 11 de septiembre). Por el cual se reglamenta la ley 1620 de 2013. Diario Oficial 48910. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=54537
De los Reyes-Aragon, C., Amar, J., Correa, A., Harb, S., Madariaga, C., y Abello-Llanos, R. (2016). The Care and Development of Children Living in Contexts of Poverty. Journal of Child and Family Studies, 25(12), 3637-3643. https://doi.org/10.1007/s10826-016-0514-6
Devís, J., Fuentes, J., y Sparkes, A. (2005). ¿Qué permanece oculto del currículum oculto? Las identidades de género y de sexualidad en la educación física. Revista Iberoamericana de Educación, 39, 73-90. https://rieoei.org/historico/documentos/rie39a03.pdf
Echavarría, C., Vanegas García, J., González Meléndez, L., y Bernal Ospina, J. (2019). La educación rural “no es un concepto urbano”. Revista de la Universidad de La Salle, 2019(79), 15-40. DOI: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.2
Forero Quiroga, I. (2013). El rol del docente en la gestión educativa de las escuelas rurales multigrado [tesis de maestría]. Universidad Pedagógica Nacional. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/1091/TO-16298.pdf?sequence=1yisAllowed=y
Galeano-Marín, M. (2018). Estrategias de investigación social cualitativa: El giro en la mirada (2a ed.). Universidad de Antioquia. https://doi.org/10.2307/j.ctvdf06h7
Gómez, A. (2020). Formación ciudadana en Colombia: balance de la cuestión, retos y tensiones. Praxis, 17(1) 99-110. DOI:http://dx.doi.org/10.21676/23897856.4040
Goleman, D. (2006). Inteligencia social, la nueva ciencia para mejorar las relaciones humanas. Planeta.
Hernández, J. (19 de mayo de 2018). Informe Empresarios por la Educación: La difícil situación de las es-cuelas rurales en Colombia. El Espectador. https://fundacionexe.org.co/la-dificil-situacion-de-las-escuelas-rurales-en-colombia/
Kurtines, W., y Gewirtz, J. (1984). Morality, moral behavior, and moral development. Wiley.
León-Rodríguez, D., y Cárdenas, F. (2016). Aproximación neurodinámica a la cognición social. Universitas Psychologica, 15(5). http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-5.ancs
Ley General de Educación [Ley N° 115]. 8 de febrero de 1994 (Colombia). http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Ley de convivencia escolar N° 1620 [Ley 1620].15 de marzo de 2013 (Colombia). https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-327397_archivo_pdf_proyecto_decreto.pdf
Maré, K., (2011). El Proyecto Limpopo: evidencia empírica sobre el concepto de inteligencia emocional-social. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(3),107-129. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217022109009
Martínez-Pineiro, B. (2014). El desarrollo de la inteligencia social y emocional en Educación Infantil. [trabajo de grado para optar por el título de licenciada en educación infantil]. Universidad Internacional de la Rioja. https://reunir.unir.net/handle/123456789/2300
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2017). Plan especial de educación rural - Hacia el desarrollo rural y la construcción de paz. http://www.congresoeducacionruralcoreducar.com/images/Doc_web/10.-PEER_06-2017.pdf
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Editorial Huemul.
Papalia, D. (2017). Desarrollo humano. McGraw-Hill
Peña, G., Medina, G. J., y Mora, G. (2002). Urbano-rural, constante búsqueda de fronteras conceptuales. Revista de información y análisis, 20, 17-24. http://bibliotecadigital.imipens.org/uploads/Urbano-rural,%20constante%20busqueda%20de%20fronteras%20conceptuales%20-.pdf
Pérez, E. y Farah, M. (2012). Los modelos de desarrollo y las funciones del medio rural en Colombia. (49). https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/desarrolloRural/article/view/1987
Ratto, M. (2015). Teoría y diseño curricular. Trillas.
Restrepo-Segura, Y., Vásquez-Arboleda, C., y Ortiz-Higuita, L. (2018). La cognición social: abriendo puertas para la convivencia escolar. En R. Jaramillo. (Ed). Formación y Convivencia, 23-33.
Sacristán, J. (2010). Saberes e incertidumbres sobre el currículum. Ediciones Morata.
Salovey, P., y Mayer, J. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Suárez-Relinque, C., Moral-Arroyo, G. y González-Fernández, M. (2013). Consejos prácticos para escribir un artículo cualitativo publicable en Psicología. Psychosocial Intervention, 22(1), 71-79. http://dx.doi.org/10.5093/in2013a9
Zapata, L., Lewis, S., Urquijo, M., Pineda-Alhucema, W., Falquez, L., y Lopera-Pérez, D. (2017). Influencia del riesgo social en la teoría de la mente y funciones ejecutivas de adolescentes colombianos. Universitas Psychologica, 16(2), 1-14. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-2.irst
Zautra, A., Kenney-Zautra, E., y Écija-Gallardo, C. (2014). Inteligencia social: aplicación práctica en el contexto educativo. La humanización de las relaciones sociales. Ministerio de Educación.