Multiple intelligences of the students of mathematics and physics of the National University Hermilio Valdizán, Peru

Main Article Content

Andrés Cámara-Acero
Amancio Ricardo Rojas-Cortina
Pio Trujillo-Atapoma
Fidel Alberto García-Yale
Doris Gioconda Guzman-Soto

Abstract

The objective of this study was to analyze the levels of the multiple intelligence profile of the students of the Professional School of Mathematics and Physics of the Universidad Nacional Hermilio Valdizán in the city of Huánuco, Peru. For this purpose, a non-experimental descriptive research was developed with a non-probability sample of 87 students from cycles I, III, V, VII and IX of the mathematics and physics specialties of the Faculty of Education Sciences. The psychometric test of multiple intelligences was applied to the study group, which consists of 80 questions, based on Armstrong's proposal. The data obtained were processed descriptively using tables and graphs, in order to observe and analyze the levels of development of each intelligence. The results show that the profile of multiple intelligences of the students of the Professional School of Mathematics and Physics analyzed is very satisfactory in Mathematical Logic, satisfactory in Spatial, Interpersonal and Naturalistic and unsatisfactory in Kinesthetic Body, Verbal Linguistic, Musical and Intrapersonal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cámara-Acero, A., Rojas-Cortina, A. R., Trujillo-Atapoma, P., García-Yale, F. A., & Guzman-Soto, D. G. (2020). Multiple intelligences of the students of mathematics and physics of the National University Hermilio Valdizán, Peru. Praxis, 16(2), 187–198. https://doi.org/10.21676/23897856.3373
Section
General section
Author Biographies

Andrés Cámara-Acero, Universidad Nacional Hermilio Valdizan

Ph.D. Universidad Nacional Hermilio Valdizan, Huánuco, Perú.

Amancio Ricardo Rojas-Cortina, Universidad Nacional Hermilio Valdizan

Doctor of Educational Sciences.

Pio Trujillo-Atapoma, Universidad Nacional Hermilio Valdizan

Doctor of Educational Sciences.

Fidel Alberto García-Yale, Universidad Nacional Hermilio Valdizan

Master's Degree in Research and Educational Technology.

Doris Gioconda Guzman-Soto, Universidad Nacional Hermilio Valdizan

Magister in Educational Planning and Management

References

Aliaga, J., Ponce, C., Bulnes, M., Elizalde, R., Montgomery, W., Gutiérrez, V. ,... Torchiani, R. (2012). Las inteligencias múltiples: evaluación y relación con el rendimiento en matemática en estudiantes del quinto año de secundaria de Lima metropolitana. Revista IIPS, 15(2), 163-202.

Aliaga, J., Ponce, C. y Salas-Blas, E. (2018). Análisis psicométrico del Inventario de Autoeficacia para las Inteligencias Múltiples-Revisado (IAMI-R) en estudiantes peruanos de nivel secundario. Propósitos y Representaciones, 6(2), 63-94.

Armstrong, T. (2009). Multiple intelligences in the classroom. Virginia, USA: ASCD publications.

Astete, L., Gutiérrez, M. J., Gutiérrez, T., Sepúlveda, C., Varela, M., Quevedo, M. y Maureira, F. (2018). Inteligencias múltiples en estudiantes de educación diferencial de la Universidad Central de Chile. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 21(2), 753-771.

Athanassopoulos, N., López-Fernández, V. y Ezquerro, A. (2017). Inteligencias múltiples y aprendizaje: Un enfoque comparativo en alumnos de conservatorio. ReiDoCrea, 6, 50-63.

Buchelli, E. (2008). Inteligencias múltiples y estilos de aprendizaje en los estudiantes de primer semestre de contaduría pública de la Universidad de la Salle. Psicogente, 11(20), 152-163.

Castaño, F. y Tocoche, Y. (2018). Inteligencias múltiples y competencias emocionales en estudiantes universitarios. Campo Abierto, 37, 33-55.

Closas, H., De Castro, I., Estigarriba, L., Rohde, G. y Dusicka, A. (2017). Caracterización de las inteligencias múltiples en una muestra de estudiantes universitarios. Comunicaciones en Estadística, 10(2), 345-358.

Duque, M. D. C. (2014). Inteligencia Cinestésico- Corporal e inteligencias múltiples en educación infantil: diagnóstico y propuesta de mejora (tesis de maestría). Logroño, España: Universidad Internacional de la Rioja.

Galarza, Y. E. (2017). Inteligencias múltiples y rendimiento académico en estudiantes de secundaria de una institución educativa particular del Distrito de la Victoria (tesis de maestría). Lima, Perú: Universidad Ricardo Palma.

García, M. L. (2014). Inteligencias múltiples y variables psicoeducativas en estudiantes de educación secundaria (tesis doctoral). Alicante, España: Universidad de Alicante.

Gardner, H. (2001). Estructuras de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. Bogotá, Colombia: Fondo de Cultura Económica Ltda.

González, C. (2013). Inteligencia lingüística, matemática, estrategias de aprendizaje y rendimiento en PCPI (tesis de maestría). Burgos, España: Universidad de la Rioja.

Gordaliza, E. (2016). Desarrollo de capacidad espacial en el área de tecnología (tesis de maestría). Madrid: Universidad Politécnica de Madrid.

Gurcay, D. y Ozturk, H. (2017). The effects of multiple intelligences based instruction on students’ physics achievement and attitudes. Journal of Baltic Science Education, 16(5), 666-677.

Guzmán, B. y Castro, S. (2005). Las inteligencias múltiples en el aula de clases. Revista de Investigación, 58, 177-202.

Hidalgo, S., Sospedra-Baeza, M. J. y Martínez-Álvarez, I. (2018). Análisis de las inteligencias múltiples y creatividad en universitarios. Ciencias Psicológicas, 12(2), 271-281. Doi: https://doi.org/10.22235/cp.v12i2.1691

Kaplan, A., Fatih, U. y Özdemir, E. (2011). The determination of visually impaired students' multiple intelligences dimensions and their relationships with success in mathematics. Scientific research and essays, 6(13), 2841-2849.

Karamikabir, N. (2012). Gardner's multiple intelligence and mathematics education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31, 778-781.

Lastra, C. R. (2017). Inteligencias múltiples y aprendizaje de matemáticas en estudiantes de primer grado de la institución educativa “José Quiñones” La Molina. 2016 (tesis de maestría). Lima, Perú: Universidad César Vallejo.

Lizano-Paniagua, K. y Umaña-Vega, M. (2008). La Teoría de las Inteligencias Múltiples en la Práctica Docente en Educación Preescolar. Revista Electrónica Educar, 12(1), 135-149.

Martos, C. (2019). Inteligencia kinestésica: características y ejemplos. Recuperado de http://www.lifeder.com/inteligencia-kinestesica/

Matos, F. M. (2012). Inteligencias múltiples en estudiantes de tercer grado de secundaria de una institución educativa de Ventanilla – Callao (tesis de maestría). Lima, Perú: Universidad San Ignacio de Loyola.

Mendives, M. F. (2018). Las Inteligencias múltiples y su relación con el rendimiento académico en los estudiantes del segundo grado de secundaria de la Institución Educativa Mariscal Castilla-Colán – 2017 (tesis doctoral). Lima, Perú: Universidad César Vallejo.

Mesa, C. E. (2018). Caracterización de las inteligencias múltiples de estudiantes de 2do año de la carrera de Medicina. Revista Médica Electrónica, 40(2), 298-310.

Niroo, M., Hossein, G. H. y Haghani, M. (2012). The effect of Gardner theory application on mathematical/logical intelligence and student’s mathematical functioning relationship. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 2169-2175.

Pinzón, M. D. M. (2016). El ejercicio y el desempeño musical: doce semanas de actividad física mejoran la capacidad de ejecución de un instrumento musical en estudiantes de conservatorio (tesis de maestría). Colombia: Universidad del Rosario.

Serrano, M. G. y Alonso, L. V. (noviembre de 2017). Las inteligencias múltiples y el rendimiento académico en alumnos de primero de primaria. En R. M. Torres Hernández (Presidencia), Aprendizaje y desarrollo humano. Ponencia llevada a cabo en el XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa. San Luis de Potosí, México.

Yilmaz, B. (2012). Engaging 6th grade students with mathematics by using multiple intelligence theory (tesis de maestría). Bilkent University, Ankara, Turquía.