Educational cleavages: expansion, silences and political subjects

Main Article Content

Reina Saldaña-Duque
Julio Cesar Rubio
Martha Lucía Quintero
Lucas Rocha de Brito-Rodrigues

Abstract

Talking about education implies a broad look around the political, social and cultural traits and perspectives in which the human being has traveled. In this case to reflect on education, three perspectives are linked: The first proposes the approach of what we have called expanded classroom as a possibility to imagine and put into action educational acts and practices that mobilize the epistemic, methodological and pedagogical in the face of the uncertainties and searches of the present. The second is positioned in times of great tension about the information age and of the communication inhabited, is the relevance of recognizing and thinking of silence as part of education; and the third rescues the question by the political subject who is agency in the educational field, who, unlike the teleological discourses of illustration, today it is challenged by interculturality. It is then reviewed, some of the knowledge that has been built in the field of education, their tensions, dynamics, and ideas are provided that revolve around the school, the classroom, the subjects and their subjectivities about the challenges and crises of education today.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Saldaña-Duque, R., Rubio, J. C., Quintero, M. L., & de Brito-Rodrigues, L. R. (2020). Educational cleavages: expansion, silences and political subjects. Praxis, 16(2), 215–225. https://doi.org/10.21676/23897856.3262
Section
General section
Author Biographies

Reina Saldaña-Duque, Universidad de San Buenaventura

Mg. Universidad de San Buenaventura, Cali, Colombia.

Julio Cesar Rubio, Universidad del Valle

Mg. Universidad del Valle, Cali, Colombia.

Martha Lucía Quintero, Universidad de San Buenaventura

Mg. Universidad de San Buenaventura, Cali, Colombia.

Lucas Rocha de Brito-Rodrigues, Universidad Federal de São João del-Rei,

Estudiante Universidad Federal de São João del-Rei, São João del Rei, Brasil.

References

Álvarez, J. P., Castro, M. E., Cuestas, G. y Virviesca, L. M. (2013). El maestro como sujeto político y sus implicaciones en el campo educativo y social (trabajo de grado). Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.

Barbero, M. (2009). Ciudad educativa: de una sociedad con sistema educativo a una sociedad de saberes compartidos. En R. Díaz y J. Freire (Eds.), Educación expandida (pp. 103-124). España: Zemos98.

Buitrago, O. (2019). El poder didáctico de las historias. Bogotá, Colombia: Alfaomega.

Brunner, J. J. (2019). Las universidades se transforman. Semana. Recuperado de https://www.semana.com/contenidos-editoriales/universidades-bien-pensadas/artic ulo/transformacion-de-las-universidades-en-el-mundo/63 3241

Castillo, C. I., Castillo, C. R., Flores, E. L. y Miranda, C. G. (2015). La ética del cuidado en la Pedagogía Saludable. Revista Educación, 39(1), 1-11.

Freire, P. (2010). Cartas a quien pretende enseñar. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Río de Janeiro, Brasil: Paz y Tierra.

Fornet-Betancourt, R. (2009b). Tareas y propuestas de la filosofía intercultural. Aachen: Concordia.

Fornet-Betancourt, R. (2013). Reseña “La transformación Intercultural de la Filosofía” de Raúl Fornet Betancourt. Utopía y Praxis Latinoamericana, 18(62), 174-176.

Morais, J. R. C. (2010). El valor del silencio en la actitud educativa del hombre: una ontología del silencio en la escuela (tesis de maestría). Universidad de Brasilia, Brasilia, Brasil.

Núñez, H. M. (2013). Pedagogía de la liberación de Paulo Freire en la etapa global del capitalismo. 2.ª ed. México: Editorial Venera.

Packer, M. J. (2006). Ontología de la escolaridad: grupo cultura y desarrollo humano. Psicología cultural. Pittsburgh, Pennsylvania.

Pink Floyd. (1979). Another Brick in the Wall [canción]. En The Wall. Columbia Records.

Rave, J. R. (2015). De la relación entre la institución zombie, alta gerencia y enseñanza. Recuperado de http://jhoanirave.blogspot.com/2015/08/

Tombe, J. A. (2009). Una mirada posibilitadora de la educación en el contexto social colombiano. Revista de Educación y Pensamiento, Colegio Hispanoamericano, (16), 7-11.