Teaching strategy for learning in the laboratory electrical circuits Universidad de la Costa CUC

Main Article Content

Rita Dederlé-Caballero
Ebaldo Pérez-Villareal
Sandra Lora-Castro
Carlos Peña-Arrieta
Fernando Charris-Chiquillo

Abstract

This paper is the result of a research that aim new didactical elements through a guiding module using TIC (Technologies of Information and Communication) for the electrical circuit laboratories of the faculty of Electrical Engineering in the Universidad de la Costa. The research begins identifying the current laboratories strategies in the local, national and international context using a descriptive-quantitative research methodology. This work showed the need to propose a guiding module that help students to develop the own knowledge, even helps to be autonomous to investigate, meditate and criticize the practice, and the role of the teacher is give a support with the proposals module guides in this research. According to the results, it is required a promotion and diffusion of the electrical circuits course using TIC to get the goal of a significant learning, that transform the traditional teaching methodology with this it is noted that using this tools ensure an improvement in the academicals performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dederlé-Caballero, R., Pérez-Villareal, E., Lora-Castro, S., Peña-Arrieta, C., & Charris-Chiquillo, F. (2015). Teaching strategy for learning in the laboratory electrical circuits Universidad de la Costa CUC. Praxis, 11(1), 54–60. https://doi.org/10.21676/23897856.1553
Section
Scientific and technological research article
Author Biographies

Rita Dederlé-Caballero, Universidad de la costa CUC, Barranquilla

Mg. En Educación, Departamento de Ciencias Básicas, Grupo de investigación PRODUCOM

Ebaldo Pérez-Villareal, Universidad de la costa CUC, Barranquilla

Mg. En Educación, Departamento de Ciencias Básicas, Grupo de investigación PRODUCOM

Sandra Lora-Castro, Universidad de la costa CUC, Barranquilla

Mg. En Informática Educativa, Departamento de Ciencias Básicas, Grupo de investigación PRODUCOM

Carlos Peña-Arrieta, Universidad de la costa CUC, Barranquilla

Mg. En Informática Educativa, Departamento de Ciencias Básicas, Grupo de investigación PRODUCOM

Fernando Charris-Chiquillo, Universidad de la costa CUC, Barranquilla

Esp. En estudios Pedagógicos Departamento de Ciencias Básicas, Grupo de investigación PRODUCOM

References

Ausbel, N. (1983). Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo 2°. México: Trillas

Díaz, F. (2011). Constructivismo y Aprendizaje significativo Artículo de revista cmap, Recuperado el 18 junio de 2015, de http://cmapspublic2.ihmc.us/rid=1249740839640_870475537_5794/constructivismoyaprendizajesignificativo.pdf

Briones, G. (1996). Métodos y Técnicas de Investigación para Ciencias Sociales. Recuperado el 2 de junio de 2014, de: http://www.textosdigitales.com.ar/CP/CICLO_BASICO/3.017_-_Fundamentos_Tecnicos/Briones_-_Metodos_y_Tecnicas_de_Investigacion.pdf

Hodson, D. (1994). Investigación y Experiencias Didácticas. Hacia un enfoque crítico del trabajo de laboratorio. Recuperado el 25 de mayo de 2014, de: http://www.raco.cat/index.php/ensenanza/article/viewFile/21370/93326

Islas, C. (2008). ¿Garantía de eficacia en los procesos de enseñanza aprendizaje en la educación superior? Artículo de revista Uso de las tecnologías (en la educación) Recuperado el 18 junio de 2015, de http://www.eveliux.com/mx/Uso-de-Tecnologias-en-la-educacion.html

Merchán, E. (2011). Aprendizaje significativo apoyado en la creatividad e innovación Artículo de revista Metodología de la ciencia, Recuperado el 18 junio de 2015, de http://www.ammci.org.mx/revista/pdf/Numero3/4art.pdf

Ministerio de Educación Nacional. Una propuesta para una educación sobre tecnología, ciencia y técnica. Santafé de Bogotá, 1999, de http://www.mineducacion.gov.co/proyectos/1737/articles-2767_recurso_nuevo_14.pdf