Pedagogic influence of a dynamic geometry software in the geometric perception of the trigonometry functions sine, cosine and tangent

Main Article Content

Jorge Hernán Aristizábal-Zapata
Ángela María Jiménez-Rojas
Wilson Andrés Álvarez-Martínez

Abstract

In this research pedagogic influence of a dynamic geometry software in the geometric perception of the trigonometry functions sine, cosine and tangent, using Van Hiele’s model, which not only helps guide the process of learning in geometry having as reference phases, levels and characteristics of the model, it helps to assess cognitive and communicative skill of students. Research was framed from the policies and actions planned by Ministry of National Education (MEN) and the objectives of the National System of Educational Innovation, created in National Strategy for Digital Open Educational Resources (REDA). In this research we worked with a population of sixteen (16) students of Jorge Isaacs School of the Armenia (Q) City under the qualitative methodological approach, highlighting a meaningful experience when the investigation is developed showing the belonging of the pedagogic fact and emphasis the conscious level to other level of superior order to the contribution of the geometric perception of the referenced trigonometric functions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aristizábal-Zapata, J. H., Jiménez-Rojas, Ángela M., & Álvarez-Martínez, W. A. (2015). Pedagogic influence of a dynamic geometry software in the geometric perception of the trigonometry functions sine, cosine and tangent. Praxis, 11(1), 30–46. https://doi.org/10.21676/23897856.1551
Section
Scientific and technological research article
Author Biographies

Jorge Hernán Aristizábal-Zapata, Universidad del Quindío

Mcs. En Educación

Ángela María Jiménez-Rojas, Universidad del Quindío

Mcs. En Educación y Desarrollo Humano

Wilson Andrés Álvarez-Martínez, Colegio Jorge Isaacs, Armenia

Lic. Matemáticas

References

Acosta, M. E. (2005). Geometría experimental con Cabri: una nueva praxeología matemática. Educación Matemática, 17(3), 121-140. Recuperado el 12/01/2015, en: http://www.redalyc.org/pdf/405/40517307.pdf

Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. H. (2001). Psicología educativa. Un punto cognoscitivo. México D. F: Trtillas.

Ballester, A. (2002). El aprendizaje significativo en la práctica. Recuperado el 12/01/2015, en: http://www.aprendizajesignificativo.es/mats/El_aprendizaje_significativo_en_la_practica.pdf

Cantoral, R. y Farfan, R. (2004). Desarrollo conceptual del cálculo. México D. F., México. Thomson.

D’Amore, B. (2006). Didáctica de la matemática. Bogotá, Colombia: Cooperativa editorial magisterio.

Fouz, F. (s.f.). Modelo de Van Hiele para la didáctica de la geometría. Recuperado el 15/09/2014/, en: http://www.xtec.cat/~rnolla/Sangaku/SangWEB/PDF/PG-04-05-fouz.pdf

Carulla, C. y Gómez, P. (s.f.). Enseñanza constructivista, conocimiento didáctico del profesor y análisis didáctico en matemáticas. El caso de la función cuadrática. Recuperado el 15/09/2014/, en: http://funes.uniandes.edu.co/365/1/GomezP01-2585.PDF

Gutiérrez, A. y Jaime, A. (1998). On the assessment of the Van Hile levels of reasoning. Focus on learning problems in mathematics, 20 (2-3), 27-46. Recuperado el 15/09/2014/, en: http://www.uv.es/~gutierre/archivos1/textospdf/GutJai98.pdf

Hernández, R., Fernández C. y Baptista, M. P. (2010). Metodología de la investigación. México D.F., México: McGraw-Hill.

Rizzolo, S. (s.f.). Diseño de actividades geométricas interactivas en el marco conceptual del modelo de Van Hiele. Recuperado el 15/09/2014/, en: https://dl.dropboxusercontent.com/u/44162055/didact_mate/5.%20%20Dise%C3%B1o%20de%20Actividades%20Geom%C3%A9tricas%20Interactivas%20en%20el%20Marco%20Conceptual%20del%20Modelo%20de%20Van%20Hiele.pdf

Sánchez, A. A. (2010). Estrategias didácticas para el aprendizaje de los contenidos de trigonometría empleando las TICs. Edutec, (31) Recuperado el 15/09/2014/, en: http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec31/articulos_n31_pdf/Edutec-e_n31_Sanchez.pdf

Sierra, M. (2011). Investigación en educación matemática: objetivos, cambios, criterios, método y difusión. Educatio Siglo XXI, 29 (2), 173-198 Recuperado el 15/09/2014/, en: http://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/27206/1/Investigaci%C3%B3n%20en%20Educaci%C3%B3n%20Matem%C3%A1tica%20objetivos%2c%20cambios%2c%20criterios%2c%20m%C3%A9todo%20y%20difusi%C3%B3n.pdf

Soto, M. (1993). Didáctica de las Matemáticas. Revista de la Facultad de Educación Universidad de Castilla, (8), 173-192. Recuperado el 15/09/2014/, en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2282535

Van Hiele, P. M. (1990). El problema de la comprensión en conexión con la comprensión de los escolares en el aprendizaje de la geometría. Recuperado el 15/09/2014/, en: http://www.uv.es/aprengeom/archivos2/VanHiele57.pdf

Villalobos, E. M. (2006). Didáctica integral y el proceso de aprendizaje. México D. F.: Trillas.