The potential of augmented reality and gamification in higher education. A case study on usability

Contenido principal del artículo

César Augusto Mejía Gracia
Rodrigo Aryan Hernández García
Maridalia Ladrón de Guevara Smith

Resumen

Education is constantly evolving, and the use of information technologies offers opportunities to implement new methodologies and tools that improve the effectiveness of the educational process. This study evaluates the usability of an educational application that uniquely combines augmented reality (AR) and gamification in the context of university education, specifically within the Digital Marketing field. The research approach was descriptive and mixed, using the System Usability Scale (SUS) to measure the application's usability. Surveys and statistical analyses were conducted to collect and interpret data on user perceptions of the tool's effectiveness and ease of use. Key findings reveal that the combination of AR and gamification significantly enhances the educational experience for university students. The application received high scores for usability on the SUS scale, indicating that students found the tool intuitive and effective for reinforcing their knowledge. Notably, strong correlations were observed between ease of use, speed of learning, and knowledge reinforcement. Despite the positive reception, users pointed out areas where the application could be simplified to improve the overall user experience. The study underscores the importance of usability and user satisfaction in adopting AR in educational settings.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Cómo citar
Mejía Gracia, C. A., Hernández García, R. A., & Ladrón de Guevara Smith, M. (2025). The potential of augmented reality and gamification in higher education. A case study on usability. Praxis, 21(2). https://doi.org/10.21676/23897856.6184
Sección
Artículo de investigación científica y tecnológica

Citas

Aldalur, I., & Perez, A. (2023). Gamification and discovery learning: Motivating and involving students in the learning process. Heliyon, 9(1), e13135. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e13135

Alonso, M., & Santander-Castillo, J. (2021). Implementación de realidad aumentada en aplicaciones móviles en la educación superior: retos y oportunidades: Implementation of augmented reality in mobile applications in higher education: challenges and opportunities. Tecnología Educativa Revista CONAIC. 8. 76-80. 10.32671/terc.v8i1.197.

Ausín,V., Rodríguez, S., Delgado, V., & Toma, R. B. (2023). Evaluación de una APP de realidad aumentada en niños/as con dislexia: estudio piloto: [Evaluation of an augmented reality APP for children with dyslexia: a pilot study]. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 66, 87–111. https://doi.org/10.12795/pixelbit.95632

Berrones-Yaulema, L. P., Tapia-Brito, D. Y., Bautista-Samaniego, J. A., & Moposita-Vásquez, D. D. (2023). Explorando el aprendizaje ubicuo: Características, desafíos y experiencias en la era digital. Dominio de las Ciencias, 9(3), 1875-1895. https://doi.org/10.23857/dc.v9i3

Berumen, E., Acevedo, S., & Reveles, S. (2021). Realidad aumentada como técnica didáctica en la enseñanza de temas de cálculo en la educación superior. Estudio de caso. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.890

Boytchev, P.& Boytcheva, S. (2020). Gamified Evaluation in STEAM for Higher Education: A Case Study. Information, 11(6), 316. https://doi.org/10.3390/info11060316

Cabero-Almenara, J., Vázquez-Cano, E., Villota-Oyarvide, W.R., & López-Meneses, E. (2021). La innovación en el aula universitaria a través de la realidad aumentada. Análisis desde la perspectiva del estudiantado español y latinoamericano. Revista Electrónica Educare, 25(3), 1-17.

Cárdenas, H.A., Mesa,F.Y., & Suárez, M.J. (2018). Realidad aumentada (RA): aplicaciones y desafíos para su uso en el aula de clase. Educación y Ciudad, 35, 137-148 https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n35.2018.1969

Cuba, E.B.,& Pérez, I. (2021). Aplicación de la gamificación en el diseño de actividades en la Educación a Distancia. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 15, 366-380. https://www.redalyc.org/journal/3783/378370462022/html/

Derisma, D. (2020) The Usability Analysis Online Learning Site for Supporting Computer programming Course Using System Usability Scale (SUS) in a University. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 14(9).

Dorta, D., & Barrientos, I. (2021). La realidad aumentada como recurso didáctico en la enseñanza superior. Revista Cubana de Ciencias Informáticas, 15(4,1), 146-164. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2227-18992021000500146&lng=es&tlng=es.

George,D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update (4th ed.). Allyn and Bacon.

Gliner, J. A., Morgan, G. A., & Harmon, R. J. (2002b). The Chi-Square Test and Accompanying Effect Size Indices. Journal Of The American Academy Of Child And Adolescent Psychiatry, 41(12), 1510-1512. https://doi.org/10.1097/00004583-200212000-00024

Guzmán-Rivera, M.A., Escudero-Nahón, A., & Canchola-Magdaleno, S.L. (2020). “Gamificación" de la enseñanza para ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas: cartografía conceptual.Sinéctica. 54, 1-20. Doi: 10.31391/S2007-7033(2020=0054-002.

Kolb , A. Y. ., & Kolb , D. A. (2022). Experiential Learning Theory as a Guide for Experiential Educators in Higher Education. Experiential Learning and Teaching in Higher Education, 1(1), 38. https://doi.org/10.46787/elthe.v1i1.3362

Lewis, J. R. & Sauro, J. (2019). Item Benchmarks for the System Usability Scale Item Benchmarks for the System Usability Scale. Journal of Usability Studies, 13 (3), 158 -16

Marrahí-Gómez, V. & Belda-Medina, S. (2022). The Application of Augmented Reality (AR) to Language Learning and its Impact on Student Motivation. International Journal of Linguistics Studies, 2(2), 07–14. https://doi.org/10.32996/ijls.2022.2.2.2

Martín-Gutiérrez, J., Fabiani, P., Benesova, W., Fernández, M., & Luis, C. (2015). Augmented reality to promote collaborative and autonomous learning in higher education. Comput. Hum. Behav., 51, 752-761. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.11.093.

Mejía-Gracia, C. A.& Hernández-García, R. A. (2024). Análisis descriptivo y paramétrico de la gamificación con realidad aumentada como estrategia para potenciar la motivación estudiantil en una asignatura de educación superior. Revista de Educación, 48(2) http://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.55969

Morales, R. E. (2022). La gamificación como estrategia de evaluación bajo el enfoque flipped learning. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 13(25). https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1296

Nielsen, J., & Mack, R. L. (1994). Usability inspection methods. New York: Wiley. Organisation for Economic Co-operation and Developmen [OECD]. (2016). Low Performing Students: Why They Fall Behind and How To Help Them Succeed. Paris, France: OECD Publishing. Retrieved from https://www.oecd-ilibrary.org/education/low -performing-students_9789264250246-en

Olivo E., Moreno, R, & Mondragón, R. (2023). Gamificación y aprendizaje ubicuo en la educación superior: aplicando estilos de aprendizaje. Apertura (Guadalajara, Jal.), 15(2), 20-35. https://doi.org/10.32870/ap.v15n2.2408

Orfanou, K., Tselios, N., & Katsanos, C. (2015). Perceived usability evaluation of learning management systems: Empirical evaluation of the System Usability Scale. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16, 227-246. https://doi.org/10.19173/irrodl.v16i2.1955.

Ortiz, J. M., N, E. J., & Escudero, J. (2006). Guia descriptiva para elaborar protocolos de investigación. Revista Salud En Tabasco, 12(3).

Pérez-López, I., & Navarro-Mateos, C. (2022). Gamificación: lo que es no es siempre lo que ves. Sinéctica, (59), e1414.https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2022)0059-002

Riccetti, A, Franco, E, Coterón, J., & Gómez, V. (2021). Estado de flow e intención de práctica de actividad física en adolescentes argentinos. Revista de Psicología (PUCP), 39(1), 289-310. .https://doi.org/10.18800/psico.202101.012

Rivadulla , J. C., & Rodríguez, M. (2020). La incorporación de la realidad aumentada en las clases de ciencias. Contextos Educativos. Revista De Educación, (25), 237–255. https://doi.org/10.18172/con.3865

Rodríguez, M. A., Becerra , A. F., & Ulloa, L. J. (2023). Aplicación de realidad aumentada como herramienta de apoyo para el aprendizaje del idioma inglés. Pontificia Universidad Católica del Ecuador-sede Santo Domingo. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8804809

Romero, J. M., Cabero , J., & Gallego , Óscar. (2023). Realidad Aumentada como recurso didáctico para el aprendizaje de Biología: un estudio exploratorio desde la percepción de los estudiantes universitarios. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (84), 52-69. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.84.2867

Ruiz, E. F., Chavarría , L., & Viveros , K. (2022). Aplicación móvil como apoyo en la práctica de la destreza operatoria aritmética de estudiantes de secundaria. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 13(25). https://doi.org/10.23913/ride.v13i25.1235

Salinas, J., De Benito, B., Pérez, A., &, M. (2018). Blended learning, más allá de la clase presencial. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 195–213. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18859

Sobrino-Morrás, Á., (2014). Aportaciones del conectivismo como modelo pedagógico post-constructivista. Propuesta Educativa, (42), 39-48. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=403041713005

Teh, S. Y., Othman, A. R., Sulaiman, S., Mohamed–Ibrahim, M. I., & Razha-Rashid, M. (2016). Application of mean and standard deviation in questionnaire surveys: Construct validation. Jurnal Teknologi, 78(6-4). https://doi.org/10.11113/jt.v78.8983

Spiegel, R., & Stephens, J. (2007) Schaum's Outline of Statistics. McGraw-Hill.

Xu, M., & Wu, T. (2011). Study on learning process orientation through learning performance. 2011 2nd International Conference on Artificial Intelligence, Management Science and Electronic Commerce (AIMSEC), 4788-4791. https://doi.org/10.1109/AIMSEC.2011.6010326.