Deconstructing educational styles: interactions in families linked to the Juvenile Justice Responsibility System

Main Article Content

Juliette Carolina Soler Camargo
Wilson Iván López López

Abstract

Classical and still current approaches to family socialization and parenting styles often rely on stigmatizing definitions and become limited in capturing the complexity of caregiving. Families of youth involved in the Juvenile Justice Responsibility System (JJRS) face social blame either for the actions of these young people or for their parenting capacity. However, family interactions extend beyond educational parenting styles, as they involve fluid and context-dependent dynamics shaped by multiple factors. This study explores communicative interactions in the caregiving processes of three families whose youth are linked to the JJRS in Colombia, employing a qualitative and interpretive narrative-based approach. Findings reveal that the youth act as active participants during family interactions, advocating for democratic communication that re-educates both sides and redefines power dynamics and parenting styles. Therefore, the key lies in the quality of the family relationship more than in educational categories. The study concludes that strengthening family dialogue requires meta-communication that approaches the complexity and uniqueness of each family system.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Soler Camargo, J. C., & López López, W. I. (2025). Deconstructing educational styles: interactions in families linked to the Juvenile Justice Responsibility System. Jangwa Pana, 24(3), e6125. https://doi.org/10.21676/16574923.6125
Section
General Section

References

Acevedo, L., & Vidal, E. (2019). La familia, la comunicación humana y el enfoque sistémico en su relación con la esquizofrenia. MEDISAN, 23(1), 131-145. Retrieved from https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2433

Álvarez Aguirre, A., & Hernández Rodríguez, V. M. (2021). Comunicación entre padres e hijos adolescentes sobre conductas de riesgo a la salud. ACC CIETNA: Revista De La Escuela De Enfermería, 8(1), 99-105. doi:https://doi.org/10.35383/cietna.v8i1.569

Álvarez, Y., & Parra, A. (2015). Fortalecimiento de la expresión oral en un contexto de interacción comunicativa. [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia]. Repositorio UPTC. Retrieved from https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/handle/001/1513/TGT-149.pdf;jsessionid=8DF995EAE80D24F3D10DFFE0BDD21060?sequence=1

Aracena, M., Balladares, E., Román, F., & Weiss, C. (2002). Conceptualización de las pautas de crianza de buen trato y maltrato infantil en familias del estrato socioeconómico bajo: Una mirada cualitativa. Revista de Psicología, 11(2), 39-53. doi:https://doi.org/10.5354/0719-0581.2002.17286

Arias, A. M., & Alvarado, S. V. (2015). Socialización en la universidad: Equidad y aceptación de la diferencia entre jóvenes. Revista Lasallista de Investigación, 12(1), 33-45. Retrieved from https://revistas.unilasallista.edu.co/index.php/rldi/article/view/787

Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469–480. Retrieved from https://sci-hub.se/10.1037/0003-066x.55.5.469

Baumrind, D. (1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behaviour. Genetic Psychology Monographs, 75, 162-173. Retrieved from https://img3.reoveme.com/m/8fea8f4067e8196d.pdf

Béria, J. S., & Polanco, F. A. (2020). La familia desde una perspectiva histórico-cultural. In W. L. Gallegos (Ed.), Psicología y familia: cinco enfoques sobre familia y sus implicancias psicológicas (pp. 65–88). Joshua V&E.

Betancur, L., Arango, M., Casas, N., Velasquez, S., Parada, A., & González, A. (2024). Vulnerabilidad social y rol parental en cuatro escenarios, Medellín, Colombia. Jangwa Pana, 23(1), 1-12. doi:https://doi.org/10.21676/16574923.5003

Bourdieu, P. (1991). Language and symbolic power. Harvard University Press. Retrieved from https://monoskop.org/images/4/43/Bourdieu_Pierre_Language_and_Symbolic_Power_1991.pdf

Carrillo Vargas, M. C., Hamit Solano, A. R., Benjumea Galindo, D. C., & Segura Otálora, M. C. (2017). Conceptualización de la interacción comunicativa y su caracterización. Revista Med, 25(2), 105–116. Retrieved from http://scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-52562017000200105

Chen, B.-C. (2025). Using Vygotsky’s sociocultural theory to explore ethnic cultural representation in Taiwanese preschool children’s play. Frontiers in Education, 10, 1-10. doi:https://doi.org/10.3389/feduc.2025.1569322

Escolasalut. (2024). Influye la comunicación familiar en el desarrollo adolescente. Retrieved from Escola de Salut: https://escolasalut.sjdhospitalbarcelona.org/es/consejos-salud/salud-mental/influye-comunicacion-familiar-desarrollo-adolescente

García Suárez, C. I., & Parada Rico, D. A. (2018). “Construcción de adolescencia”: una concepción histórica y social inserta en las políticas públicas. Universitas Humanística(85), 347-373. doi:https://doi.org/10.11144/Javeriana.uh85.cach

García Vázquez, E. E., & Pérez Piñón, F. A. (2021). Trayectorias, capital social y puntos de inflexión: historia de vida de un adolescente infractor. Debates por la Historia, 9(2), 219–249. doi:https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v9i2.803

Gergen, K. J., & Gergen, M. M. (2018). Social Construction and Relational Theory: The Narrative Path. In U. Flick, & B. Kennedy (Eds.), The SAGE Handbook of Qualitative Data Collection (pp. 45-60). SAGE Publications.

Guevara, L., Pinzón, N., & Osorio, M. (2021). Comunicación asertiva entre padres y adolescentes. Revista Estudios Psicológicos, 1(4), 187-215. doi:https://doi.org/10.35622/j.rep.2021.04.003

Infante, A., & Martínez, J. (2016). Concepciones sobre la crianza: el pensamiento de madres y padres de familia. Liberabit, 22(1), 31-41. doi:https://doi.org/10.24265/liberabit.2016.v22n1.03

Jäggi, L., & Kliewer, W. (2020). Reingreso de jóvenes encarcelados: La educación correccional como punto de inflexión en los centros de detención para jóvenes y adultos. Criminal Justice and Behavior, 47(11), 1348-1370. doi:https://doi.org/10.1177/0093854820934139

Lehtinen, A., Kostiainen, E., & Näykki, P. (2023). Co-construction of knowledge and socioemotional interaction in pre-service teachers’ video-based online collaborative learning. Teaching and Teacher Education, 113, 1-15. doi:https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104299

Linares, J. (2012). Terapia familiar ultramoderna: La inteligencia terapéutica. Herder Editorial. Retrieved from https://psicologiasantacruz.com/wp-content/uploads/2018/08/TERAPIA-FAMILIAR-ULTRAMODERNA-Juan-Luis-Linares.pdf

Maccoby, E. E., & Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: Parent–child interaction. In P. H. Mussen, & E. M. Hetherington (Eds.), Handbook of Child Psychology: Socialization, Personality, and Social Development (Vol. 4, pp. 1–101). Wiley.

Madueño-Ramos, P., Lévano Muchotrigo, R., & Salazar Bonilla, A. (2020). Conductas parentales y habilidades sociales en estudiantes de educación secundaria del Callao. Propósitos y Representaciones, 8(1), e234. Retrieved from http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992020000200002

Martínez Miguélez, M. (1997). El paradigma emergente: Hacia una nueva teoría de la racionalidad científica (2 ed.). Editorial Trillas.

Mayor, S., & Salazar, C. A. (2019). La violencia intrafamiliar: Un problema de salud actual. Gaceta Médica Espirituana, 21(1), 96-105. Retrieved from http://scielo.sld.cu/pdf/gme/v21n1/1608-8921-gme-21-01-96.pdf

Minuchin, S. (2003). Familias y terapia familiar. Gedisa. Retrieved from https://www.cphbidean.net/wp-content/uploads/2017/11/Salvador-Minuchin-Familias-y-terapia-familiar.pdf

Musitu, G., Buelga, S., Vera, A., Ávila, M., & Arango, C. (2009). Psicología social comunitaria. Editorial Trillas. Retrieved from https://airamvl.files.wordpress.com/2016/05/psicologc3ada-social-comunitaria.pdf

Öztürk, M., Demir, A., & Yıldız, D. (2023). Conflicts in adolescence and their association with closeness: Results of a Multi-Perspective Study from Germany. Youth, 3(4), 1363–1377. doi:https://doi.org/10.3390/youth3040085

Peces Gómez, E., & Guevara Ingelmo, R. M. (2022). Propuesta de intervención para una escuela de padres: la comunicación entre padres e hijos adolescentes, factor clave para un buen clima familiar. Familia. Revista de Ciencia y Orientación Familiar(60), 45–70. doi:https://doi.org/10.36576/2660-9525.60.45

Pino, J., Gallego, A., & López, J. (2019). Dinámica interna familiar como espacio educativo para la construcción de ciudadanía. Educación y Educadores, 22(3), 377-394. doi:https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.3.3

Ponce-Reyes, J., & Rodriguez-Álava, L. (2022). La dinámica familiar frente al duelo por la pérdida de un miembro del sistema. Revista Científica Arbitrada en investigaciones de la salud GESTAR, 5(9), 38-57. doi:https://doi.org/10.46296/gt.v5i9edespmar.0053

Rafael García, R. R., & Castañeda Bermejo, S. (2021). Estilos de crianza parental: Una revisión teórica contemporánea. [Tesis de pregrado, Universidad Continental]. Repositorio Institucional Continental. Retrieved from https://repositorio.continental.edu.pe/handle/20.500.12394/8703

Rodríguez, A. I., & Sanabria, N. T. (2021). Interacciones Familiares y Desarrollo Emocional de un Niño de Cinco Años. Educación Y Ciencia(25), e12662. doi:https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e12662

Rodríguez-Bustamante, A. (2016). La comunicación familiar: Una lectura desde la terapia familiar sistémica. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 8, 26-43. doi:https://doi.org/10.17151/rlef.2016.8.3

Romero-Méndez, C. A., Cancino-Padilla, D., & Rojas-Solís, J. L. (2020). Análisis exploratorio sobre violencia filio-parental en una muestra de adolescentes mexicanos. Psicoespacios, 14(24), 38-57. doi:https://doi.org/10.25057/21452776.1297

Santos, J., Guerrero, Y., Rosario, F., & Arias, S. (2019). Comunicación en familias nucleares con hijos adolescentes. PsiqueMag, 8(2), 1–11. Retrieved from https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/psiquemag/article/view/193

Serbía, J. M. (2007). Diseño, muestreo y análisis en la investigación cualitativa. Hologramática, 3(7), 123-146. Retrieved from https://www.cienciared.com.ar/ra/usr/3/206/n7_vol3pp123_146.pdf

Silva, E. (2020). Orientaciones paradigmáticas en la investigación. Corporación Universitaria Minuto de Dios - Instituto de Estudios en Familia de Unimonserrate. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/348602893

Steinberg, L. (2014). Age of opportunity: Lessons from the new science of adolescence. Houghton Mifflin Harcourt. Retrieved from https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2970973

Strauss, A. L., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquía. Retrieved from https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9789587145137_A27383295/preview-9789587145137_A27383295.pdf

Suárez Cuba, M. A. (2006). El médico familiar y la atención a la familia. Revista Paceña de Medicina Familiar, 3(4), 95–100. Retrieved from https://www.academia.edu/18453874/ATENCION_A_LA_FAMILIA

Trujillo-Galeano, A., Andrade-García, L. A., & Puentes-Barcenas, K. K. (2023). Efectos de las prácticas de comunicación parental en las conductas internalizantes en adolescentes. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 15(1), 129-144. doi:https://doi.org/10.17151/rlef.2023.15.1.7

Uezen-Bozzi, Y., Gago-Galvagno, L. G., Simaes, A. C., & A., B. (2022). Mentalidad machista, estilos parentales y vulnerabilidad social en Argentina. Un estudio asociativo. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 14(2), 157-177. doi:https://doi.org/10.17151/rlef.2022.14.2.9

Vegas, M. I., & Mateos-Agut, M. (2023). Comer en familia: Su relación con la comunicación familiar y la agresividad de los adolescentes. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 10(3), 1–10. doi:https://doi.org/10.21134/rpcna.2023.10.3.1

Watzlawick, P. (2014). No es posible no comunicar. Editorial Herder. Retrieved from https://psicologiasantacruz.com/wp-content/uploads/2019/07/Watzlawick-P.-No-Es-Posible-No-Comunicar.pdf

Wolf, M. C., Parra, M. M., Mosquera, Y., & Castro, Y. (2020). Incidencia en las interacciones familiares cuando se presentan características del Síndrome del Emperador en niños entre 6 a 11 años. Estudio de caso. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 12(1), 102-119. doi:https://doi.org/10.17151/rlef.2020.12.1.7

Wyn, J., & Woodman, D. (2006). Generation, youth and social change in Australia. Journal of Youth Studies, 9(5), 495–514. doi:https://doi.org/10.1080/13676260600805713

Zambrano-Mendoza, Y., Campoverde-Castillo, A., & Idrobo-Contento, J. (2019). Importancia entre la comunicación padre e hijos y su influencia en el rendimiento académico en estudiantes de bachillerato. Polo del Conocimiento, 4(5), 138-156. doi:https://doi.org/10.23857/pc.v4i5.969