Anthropology notes on the knowledge construction process in an editorial project in the city of Rosario (Argentina)

Main Article Content

María Cecilia Telleria

Abstract

This article explores knowledge construction from an anthropological perspective in a community publishing project in Rosario, Argentina. The fundamental problem is how knowledge is developed and transformed in the experience of fieldwork. To analyze this issue, an ethnographic approach is used that incorporates the author's reflexivity, considering the dynamics of power and subjectivity in the field. The questions that guide the study focus on the theoretical and methodological foundations of the research, the experience and reflection of fieldwork, and the ethical and subjective implications of the interaction between the anthropologist and the community. Methodologically, intensive fieldwork, in-depth interviews, and participant observation were employed, complemented by reflexivity, epistemological surveillance, and estrangement as strategies to address the researcher's subjectivity. The main results include the flexibility and transformation of the theoretical and methodological foundations based on the needs of the context, the documentation of the transformative dynamics of fieldwork, and the relevance of the researcher's reflexivity and subjectivity. The contribution to the state of the art consists of a deeper understanding of knowledge construction in community publishing projects, highlighting the importance of an ethnographic approach and reflexive strategies for addressing the ethical and subjective complexities of anthropological practice. In summary, the article highlights the importance of an anthropological perspective, an ethnographic approach, and reflexive strategies for understanding and addressing the dynamics of knowledge construction in the context of community publishing projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Telleria, M. C. (2025). Anthropology notes on the knowledge construction process in an editorial project in the city of Rosario (Argentina). Jangwa Pana, 24(2), 1–17. https://doi.org/10.21676/16574923.5670
Section
General Section

References

Achilli, E. (2005). Investigar en antropología social: Los desafíos de transmitir un oficio. Laborde.

Bourdieu, P., & Wacquant, L. (1995). Respuestas. Por una antropología reflexiva. Grijalbo.

Bourgois, P. (2015). En busca de respeto. Vendiendo crack en Harlem. Siglo XXI.

Da Matta, R. (2007). El oficio del etnólogo o cómo tener Anthropological Blues. In M. Boivin, V. Arribas, & A. Rosato (Eds.), Constructores de otredad. Una introducción a la antropología social y cultural (pp. 172-178). Antropofagia.

de Souza, M. C. (2009). La artesanía de la investigación cualitativa. Lugar Editorial.

Fasano, P. (2015). La investigación en comunicación comunitaria y popular: el uso de la etnografía como enfoque. Avatares de la Comunicación y la Cultura(10), 47-61. Obtenido de https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/avatares/article/view/4845

Fasano, P. (2019). Tras la vitalidad de lo social. El uso de la etnografía en los procesos de extensión universitaria, una estrategia para la integralidad de funciones. Revista de Extensión Universitaria +E(10), 3-16. doi:https://doi.org/10.14409/extension.v9i10.Ene-Jun.8286

Fernández, M. (2010). Desafíos de la investigación etnográfica sobre procesos políticos «calientes». (Con)textos: Revista d’antropologia I Investigació Social(4), 80-89. Obtenido de https://revistes.ub.edu/index.php/contextos/article/view/2169

Geertz, C. (2006). La interpretación de las culturas. Gedisa.

Guber, R. (2004). El salvaje metropolitano. Editorial Legasa.

Hermitte, E. (2018). La observación por medio de la participación. In R. Guber (Ed.), Trabajo de campo en América Latina. Experiencias antropológicas regionales en etnografía (pp. 89-108). Editorial SB.

Krotz, E. (2018). El caminar antropológico: ensayo sobre el trabajo de campo y su enseñanza. In R. Gube (Ed.), Trabajo de campo en América Latina. Experiencias antropológicas regionales en etnografía (pp. 131-142). Editorial SB.

Lins-Ribeiro, G. (2007). Descotidianizar. Extrañamiento y conciencia práctica. Un ensayo sobre la perspectiva antropológica. In M. Boivin, V. Arribas, & A. Rosato (Eds.), Constructores de otredad. Una introducción a la antropología social y cultural (pp. 255-259). Antropofagia.

Martín, J. (2004). Oficio de cartógrafo. Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura. Fondo de Cultura Económica.

Palerm, A. (2018). Teoría antropológica y trabajo de campo en la formación de antropólogos sociales y etnólogos en América Latina. In R. Guber (Ed.), Trabajo de campo en América Latina. Experiencias antropológicas regionales en etnografía (pp. 81-87). Editorial SB.

Rockwell, E. (2011). La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Paidós.

Stagnaro, A. (2006). De antropóloga externa a antropóloga local: Diferentes modos de implicación. Cuadernos de antropología Social(23), 81-103. Obtenido de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/4421

Telleria, M. C. (2021). La implicancia subjetiva y la reflexividad en la construcción de conocimiento antropológico. Raíces: Revista De Ciencias Sociales Y Políticas, 5(9), 109–117. doi:https://doi.org/10.5377/raices.v5i9.11982

Vessuri, H. (2018). La observación participante en Tucumán 1972. In R. Guber (Ed.), Trabajo de campo en América Latina. Experiencias antropológicas regionales en etnografía (pp. 231-250). Editorial SB.

Wacquant, L. (2006). Entre las cuerdas. Cuadernos de un aprendiz de boxeador. Siglo XXI.

Willis, P. (1985). Notas sobre el método. Cuadernos de Formación(2), 88-95. Obtenido de https://es.scribd.com/document/270082893/WILLIS-Notas-Sobre-Metodo