Pedagogies to accompany memories and make peace. Stories from the La Paz campus of the National University of Colombia

Main Article Content

Lucía Eufemia Meneses Lucumí
Andres Alejandro Vargas Rubio

Abstract

This paper presents the results of a pedagogical experience that had the purpose of reflecting on the teaching logbooks built in the optional-disciplinary subjects Management of Memory Spaces and Culture of Peace, of the Cultural and Communicative Management program, during the period 2022-1. These proposals were developed from the pedagogical model - under construction and permanent reflection of the Network of Classrooms-Laboratory of Pedagogical Innovation of the National University of Colombia, La Paz Campus. The methodological criterion consisted of jointly planning the subject programs, executing them and documenting them through the log and allowing the error to emerge as soon as possible in their execution to evaluate and adjust throughout the module. Subsequently, a detailed analysis of the logbooks and their annexes was carried out. In this way, this document emerges as a testimony of the intention and the first results of the institutional presence in the region. The analysis started from the following premise: the pedagogies for memories and peace are still in the process of construction and, therefore, the ways of materializing them are diverse to the extent that they integrate particular knowledge, wills, interests and experiences. From there, the pedagogical proposal for the aforementioned subjects was structured thinking about theoretical approaches that included memory and peace with the closest references for understanding the reality of the conflict, the actors, the history and the territory of the department of the Cesar and the Caribbean. As a result, the visibility and self-recognition of the life trajectories of the students as direct and indirect victims of the Colombian armed conflict and the timid beginning of a post-conflict stage are highlighted, weaving deep meanings from their professional training and from their memories. experiences and future projects, in the face of regional reconciliation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Meneses Lucumí, L. E. ., & Vargas Rubio, A. A. (2024). Pedagogies to accompany memories and make peace. Stories from the La Paz campus of the National University of Colombia. Jangwa Pana, 23(2), 1–17. https://doi.org/10.21676/16574923.5382
Section
General Section

References

Arreola, V., & Mariscal, J. L. (2022). Hacia la construcción de la mirada propia: reflexiones introductorias. En V. Arreola, & J. L. Mariscal (Eds.), Gestión Cultural como campo académico: trazos de su construcción disciplinar (pp. 9-19). Editorial Universidad de Guadalajara, Sistema de Universidad Virtual.

Bedoya, L., Barrera, A., & Cabrera, J. (2022). El Cesar productivo ayer y hoy. Panamericana.

Camacho, M. (2020). Lenguajes para aprender. Vicerrectoría de Sede, Sede de La Paz, Universidad Nacional de Colombia.

Fernández, T. (2020). Fenomenología de la responsabilidad por el Otro: un estudio sobre la vocación de la docencia. Revista Educación, 44(1), 253-271. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.39145

Gómez, J. (2019). Pedagogía de la memoria desde las voces de los agentes. En L. A. Ramírez, J. Gómez, M. Amado, F. Chica, & J. Salinas, Reflexiones en torno a una pedagogía para la paz (pp. 45-73). Universidad Santo Tomás. https://doi.org/10.15332/li.lib.2019.00092

Instituto Nacional de Capacitación Profesional. (2017). Manual de estrategias didácticas: Orientaciones para su selección. Subdirección de Currículum y Evaluación, Dirección de Desarrollo Académico, Vicerrectoría Académica de Pregrado.

Juajibioy, H. (2022). Hacia una constelación de paces y desarrollos en Colombia. Investigación & Desarrollo, 30(1), 332-373. https://doi.org/10.14482/indes.30.1.303.664

Molina, D., Velázquez, S., Licona, W., García, J., & Lozano, J. (2019). Propuesta de apertura del plan curricular del Programa de Gestión Cultural y Comunicativa en la Sede de La Paz. Universidad Nacional de Colombia.

Mosquera, C., Garzón, K., Puertas, C., Ruiz, M., Encizo, W., Cuestas, J., Villanueva, J., & Meneses, L. (2022). Relato institucional de la creación y puesta en marcha de la Sede de La Paz. Panamericana.

Programa de Gestión Cultural y Comunicativa. (2022). Documento de aula «Gestar espacios pacíficos». Universidad Nacional de Colombia, Sede de La Paz.

Rincón, O. (2001). Colombia: marca no registrada. En O. Rincón (Coord.), Relatos y memorias leves de nación (pp. 11-39). Ministerio de Cultura de Colombia.

Solano, Y., & Solano, A. (2020). Programa de las asignaturas de Fundamentos de Ética y Universidad y Sociedad Grupo 7. Escuela de Pregrados, Sede de La Paz, Universidad Nacional de Colombia.

Universidad Nacional de Colombia. (2017). Acuerdo 249 del Consejo Superior Universitario por el cual se crea la Sede de La Paz.

Universidad Nacional de Colombia. (2022a). Plan Estratégico Institucional PLEI 2034. https://plei2034.unal.edu.co/fileadmin/Documentos/2022.08.12_PLEI_2034_V2.0_CSU.pdf

Universidad Nacional de Colombia. (2022b). Plan Global de Desarrollo 2022-2024. https://plei2034.unal.edu.co/fileadmin/Documentos/2022.09.16_PGD_2024_OCE_Libro_V01.pdf