Dentistry Education during the COVID-19 Pandemic: Lessons for Higher Education Institutions
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
References
Abdelghaffar, M. M., Abdelfattah, S., Mahmoud, N., & Shoman, H. (2021). Indoor air quality assessment in critical care department in one hospital of the general organization of teaching hospitals and institutes in cairo. Egyptian Journal of Hospital Medicine, 84(1), 2301-2307. https://doi.org/10.21608/EJHM.2021.184205
Alfallaj, H.A., Afrashtehfar, K.I., Asiri, A.K., Almasoud, F.S., Alnaqa, G.H., & Al-Angari, N.S. (2023). The Status of Digital Dental Technology Implementation in the Saudi Dental Schools’ Curriculum: A National Cross-Sectional Survey for Healthcare Digitization. Int. J. Environ. Res. Public Health, 20(1), Article e321. https://doi.org/10.3390/ijerph20010321
Alpan, A. L., & Ozdede, M. (2022). Evaluation of access and attitudes of patients to dental treatments during COVID -19 pandemic. Journal of Stomatology, 75(4), 231-237. https://doi.org/10.5114/jos.2022.122103
Antoniadou, M. (2022). Estimation of factors affecting burnout in greek dentists before and during the COVID-19 pandemic. Dentistry Journal, 10(6), Article e108. https://doi.org/10.3390/dj10060108
Argüello-Parra A., Cabeza-Herrera, O., Cardona-Ospina R., Hernández-Manrique M., & Rodríguez-Torres D. (2012). Del modelo de desarrollo económico al paradigma del desarrollo humano: una apuesta al papel del arte y las humanidades en el pensamiento de Martha Nussbaum. Revista Complutense de Educación, 23(2), 401-425. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2012.v23.n2.40035
Arponen, H., Zou-Kopsa, Q., & Karaharju-Suvanto, T. (2023). Examination performance of dentistry students during the COVID-19 pandemic. Acta Odontologica Scandinavica, 81(2), 124-130. https://doi.org/10.1080/00016357.2022.2096922
Asociación Latinoamericana de Odontopediatría. Equipo Interdisciplinario COVID (2020). Interceptive orthodontics during COVID-19 pandemic: emergencies and priority treatments. Rev Odotopediatr Latinoam, 10(2), Article e620910. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=98698
Badillo, M., Morales, J., Martínez, M., Castillo, G., Gasca, E., Hernández, J., Pérez, J., y Suárez, D. (2019). Análisis bacteriológico de piezas de mano de alta velocidad utilizadas en la práctica clínica. Revista ADM, 76(5), 261-266. https://pesquisa.bvsalud.org/controlecancer/resource/pt/biblio-1052989?src=similardocs
Barbosa-Liz, D. M., Agudelo-Suárez, A. A., Tuesta-Mondragón, M. F., Ariza-Olaya, J. T., & Plaza-Ruíz, S. P. (2021). Dental practice modification, protocol compliance and risk perception of dentists during COVID-19 pandemic in Colombia: a cross-sectional study. Revista Facultad De Odontología Universidad De Antioquia, 33(1), 17-35. https://doi.org/10.17533/udea.rfo.v33n1a2
Cabeza, O., y Velazco, Z. (2014). Procesos de extensión apoyados en el uso de herramientas web en Instituciones Educativas (IE) de Floridablanca (Santander). Revista TEMAS, 3(8), 173-190. https://doi.org/10.15332/rt.v0i8.749
Cabeza-Herrera, O. (2010). Saber bioético: racionalidad para la tecnociencia. Revista Temas, 3(4), 105-116. https://doi.org/10.15332/rt.v0i4.649
Cantillo-Acosta, L., & Sánchez-Fernández, N. (2020). Referentes sobre la prevención de la COVID-19 en Estomatología. Revista Información Científica, 99(2), 188-197. https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/2894
Carrillo-Acevedo S., Mora-Sánchez A., Roesch-Ramos L., & Martínez-Nuño, M. (2020). Análisis microbiano ambiental con y sin uso de purificador de aire en la clínica dental. Rev Mex Med Forense, 5(Suppl: 3), 197-200. https://revmedforense.uv.mx/index.php/RevINMEFO/article/view/2870
Cayo, C., & Agramonte, R. (2020). Desafíos de la educación virtual en Odontología en tiempos de pandemia COVID-19. Revista Cubana de Estomatología, 57(3), Artículo e3341. https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3341
Castillo, H. (2021, enero-febrero). La enseñanza universitaria en odontología durante la pandemia. Revista Digital Universitaria (rdu), 22(1). http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2021.22.1.17
Cedillo, I. (2020). COVID-19 y consulta dental: revisión de la literatura. Odontología Activa Revista Científica, 5(3), 97-110. https://doi.org/10.31984/oactiva.v5i3.489
Chen, C-Y., Chen, P-H., Chen, J-K., & Su, T-C. (2021). Recommendations for ventilation of indoor spaces to reduce COVID-19 transmission. Journal of the Formosan Medical Association, 120(12), 2055-2060. https://doi.org/10.1016/j.jfma.2021.08.007
Consejo Gremial Nacional. (2021, 21 de enero). Minimizar el impacto en la actividad económica formal. https://cgn.org.co/minimizar-el-impacto-en-la-actividad-economica-formal/
Consejo Nacional de Acreditación (2023, 01 de marzo). Marco normativo. https://www.cna.gov.co/portal/Sistema-Nacional-de-Acreditacion/Marco-normativo/
Costa, E. D., Brasil, D. M., Santaella, G. M., Cascante-Sequeira, D., Ludovichetti, F. S., & Freitas, D. Q. (2021). Impact of COVID-19 Pandemic on Dental Education: Perception of Professors and Students. Odovtos - International Journal of Dental Sciences, 24(1), 122–133. https://doi.org/10.15517/ijds.2021.46567
Cores, S., y Valenzuela, C. (2015). Guía para la presentación de las monografías de postgrado: un aporte desde la Biblioteca de Facultad de Medicina. UDELAR. http://eprints.rclis.org/31078/1/gu%C3%ADa%20monog%20postgrado.pdf
Decreto 1330 de 2019. (2019, 25 de julio). Ministerio de Educación Nacional. Diario oficial No 51.025. https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Decretos/387348:Decreto-1330-de-julio-25-de-2019
Dzyuba, N., Jandu, J., Yates, J., & Kushnerev, E. (2022). Virtual and augmented reality in dental education: The good, the bad and the better. European Journal of Dental Education, [in press], 1-19. https://doi.org/10.1111/eje.12871
Eggers, M., Schwebke, I., Suchomel, M., Fotheringham, V., Gebel, J., Meyer, B., Morace, G., Roedger, H. J., Roques, C., Visa, P., & Steinhauer, K. (2021). The European tiered approach for virucidal efficacy testing - rationale for rapidly selecting disinfectants against emerging and re-emerging viral diseases. Euro surveillance: bulletin Europeen sur les maladies transmissibles = European communicable disease bulletin, 26(3), Article e2000708. https://doi.org/10.2807/1560-7917.ES.2021.26.3.2000708
Elsalem, L., Al-Azzam, N., Jum'ah, A. A., & Obeidat, N. (2021). Remote E-exams during covid-19 pandemic: A cross-sectional study of students’ preferences and academic dishonesty in faculties of medical sciences. Annals of Medicine and Surgery, 62, 326-333. https://doi.org/10.1016/j.amsu.2021.01.054
Elsalem, L., Al-Azzam, N., Jum'ah, A. A., Obeidat, N., Sindiani, A. M., & Kheirallah, K. A. (2020). Stress and behavioral changes with remote E-exams during the covid-19 pandemic: A cross-sectional study among undergraduates of medical sciences. Annals of Medicine and Surgery, 60, 271-279. https://doi.org/10.1016/j.amsu.2020.10.058
Enoki-Miñano, E. (2020). El aprendizaje a distancia en odontología como una alternativa de la universidad ante la COVID-19. Rev Cubana Estomatol, 57(3), Artículo e3308. https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3308/1791
Escontrías, O., Istrate, E., Flores, S., & Stewart, D. (2021). Operational and financial impact of the COVID-19 pandemic on U.S. dental school clinics. J Dent Educ, 85(12), 1863– 1869. https://doi.org/10.1002/jdd.12814
Fernández, M., Barrios, C., Torres, P., Sáez, R., & Fonseca, J. (2020). Percepción de la utilidad de los simuladores virtuales hápticos en educación odontológica por estudiantes, profesionales y académicos: estudio descriptivo observacional. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 23(2), 89-94. https://dx.doi.org/10.33588/fem.232.1045
Flórez-Pabón, C. E., Cabeza-Herrera, O. J., & Oses-Gil, A. (2023). Interacción y gamificación: enseñanza de la filosofía en la Universidad de Pamplona. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 15(29), Artículo e2439. https://doi.org/10.22430/21457778.2439
Fuentes, R. y Riquelme, C. (2021). Antecedentes y Consideraciones para la Renovación Curricular de la Carrera de Odontología de la Universidad de La Frontera, Chile. International journal of odontostomatology, 15(1), 234-239. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-381X2021000100234
Gutiérrez, B., y Perdomo, A. (2020). El reto del ejercicio odontológico en el marco de la Pandemia y futuro post COVID-19: una reflexión desde la salud pública. Salutem Scientia Spiritus, 6(Suppl: 1), 55-62.
Hasanzade, M., Aminishakib, P., Mortaz Hejri, S., Kharazifard, JM., & Siadat, H. (2023). Reopening of a school of dentistry in the era of COVID-19 pandemic, “Step-by-step” approach. Eur J Dent Educ, 27(1), 167– 173. https://doi.org/10.1111/eje.12789
Herrera-Plasencia, P. M., Enoki-Miñano, E. R., & Ruiz-Barrueto, M. A. (2020). Riesgos, contaminación y prevención frente al COVID-19 en el quehacer odontológico: una revisión. Revista De Salud Pública, 22(5), 560–565. https://doi.org/10.15446/rsap.v22n5.86065
Hoyos-Cadavid, A., Ziroldo-Lopes, J., Pereira-Boog, G., Albuquerque-Chinelatto, L., Carneiro-Hojaij, F., & Lourenço, S. (2020). La práctica odontológica en el marco de la pandemia causada por el COVID-19. Ustasalud, 19, 28-34. https://doi.org/10.15332/us.v19i0.2431
Instituto Nacional de Salud. (2023, 05 de marzo). COVID-19 en Colombia. Corte 01-03-2023. https://www.ins.gov.co/Noticias/Paginas/Coronavirus.aspx
Ionescu, A., Brambilla, E., Manzoli, L., Orsini, G., Gentili, V., & Rizzo, R. (2021) Aerosols modification with H2O2 reduces airborne contamination by dental handpieces. Journal of Oral Microbiology, 13(1), Article e1881361. https://doi.org/10.1080/20002297.2021.1881361
Leal, A., y Hernández, Y. (2016). Evolución de la odontología. Oral, 17(55), 1418-1426. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=78110
Lenguas, A., Mateos, M., García, G., Lamas, M., Martín, J., Valdepeñas, J., & Garcillán, M. (2021). New Rules for Teaching in Dental Schools in the COVID-19 Era. International journal of odontostomatology, 15(1), 36-42. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-381X2021000100036
Ley 35 de 1989. (1989, 8 marzo). Congreso de la República. Diario Oficial No. 38.733. http://www.lexbase.co/lexdocs/indice/1989/l0035de1989
Ley 30 de 1992. (1992, 28 diciembre). Congreso de la República. Diario Oficial No. 40.700. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0030_1992.html
Ley 749 de 2002. (2002, 19 julio). Congreso de la República. Diario oficial No 44.872. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0749_2002.html
Ley 1164 de 2007. (2007, 3 de octubre). Congreso de la República. Diario oficial No 46.771. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1164_2007.html
Linero-Segrera, I., & Rueda-Jiménez, A. (2020). Enseñanza de la cirugía oral en tiempos de COVID-19. Acta Odontológica Colombiana, 10(Supl. COVID–19), 10-20. https://doi.org/10.15446/aoc.v10n3.89596
Lipinskia, T., Ahmadb, D., Sereyb, N., & Jouharab, H. (2020). Review of ventilation strategies to reduce the risk of disease transmission in high occupancy buildings. International Journal of Thermofluids, 7(8), Article e100045. https://doi.org/10.1016/j.ijft.2020.100045
López, A., González, M., Mena, A., Muñoz, M., y Soto, K. (2020). Impacto de la COVID-19 en los modelos educativos en odontología: revisión de literatura. Revista iDental, 12(1), 1-14. http://www.idental.periodikos.com.br/article/5fe3a6020e8825050c12bf19
López, D., Ríos-Borrás, V., Rivera, D., Hernández, L., & Ortíz, M. (2020). VITAMINA D: una estrategia profiláctica en tiempos del SARS-CoV-2. Vitamina D, SARS-CoV-2 y odontología. Acta Odontológica Colombiana, 10(Supl. COVID–19). https://doi.org/10.15446/aoc.v10n3.87991
Marín, D. (2021). Repensar el currículo para responder a esta y a futuras pandemias. Acta Odontológica Colombiana, 11(1). https://doi.org/10.15446/aoc.v11n1.93502
Medina-Ortiz O., Oses-Gil A., Arenas-Villamizar VV., Ortega, A., Rojas, M., Chávez-Castillo, M., & Araque-Castellanos, F. (2023). Prevalence and risk factors of posttraumatic stress disorder in COVID-19. F1000Research, 12, Article e442. https://doi.org/10.12688/f1000research.128811.1
Millán, A. (2020, 2 de abril). Coronavirus: ¿por qué Ecuador tiene el mayor número de contagios y muertos per cápita de COVID-19 en Sudamérica? BBC News Mundo https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-52036460
Ministerio de Salud y Protección Social. (mayo, 2020). Lineamiento de bioseguridad para la prestación de servicios relacionados con la atención de la salud bucal durante el periodo de la pandemia por Sars-Cov-2 (COVID-19). https://www.minsalud.gov.co/Ministerio/Institucional/Procesos%20y%20procedimientos/GIPS31.pdf
Moe, J., Brookes, C., Dyalram, D., Kim, R., Melville, J., Quereshy, F., Roser, S., Salman, S., Schlieve, T., Steed, M., & Fisher, E. (2020). Resident Education in the Time of a Global Pandemic: Development of the Collaborative OMS Virtual Interinstitutional Didactic (COVID) Program. Journal of oral and maxillofacial surgery: official journal of the American Association of Oral and Maxillofacial Surgeons, 78(8), 1224–1226. https://doi.org/10.1016/j.joms.2020.05.029
Morales-Navarro, D. (2020). Acciones del personal de salud del área estomatológica en relación al COVID-19. Rev Cubana Estomatol, 57(1), Artículo e3245. https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3245
Morón, M. (2021). La teleodontología una herramienta fundamental en tiempos de pandemia y post COVID -19, su utilidad en las diferentes especialidades odontológicas. International journal of odontostomatology, 15(1), 43-50. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-381X2021000100043
Oliveira, M. M. M., Almeida, A. C. de., Rodrigues, C. M. de C., Sol, I., & Meneses-Santos, D. (2021). COVID-19 - Mouthwash in dental clinical practice: review. Archives Of Health Investigation, 10(1), 6–10. https://doi.org/10.21270/archi.v10i1.5283
Organización Mundial de la Salud. (2020, 27 de abril). COVID-19: cronología de la actuación de la OMS. OMS. https://www.who.int/es/news/item/27-04-2020-who-timeline---COVID-19
Pascuali, M. (14 de mayo 2020). ¿Qué gobiernos latinoamericanos destinarán más dinero al rescate pos-COVID-19? Statista. https://es.statista.com/grafico/21722/estimulos-fiscales-por-la-pandemia-de-COVID-19-en-latinoamerica/
Perona-Miguel de Priego, G.A., & Mungi-Castañeda, S. (2021). La “nueva odontología”. Debemos estar preparados para los cambios. Rev Científica Odontol, 9(1), Artículo e052. https://doi.org/10.21142/2523-2754-0901-2021-052
Plaza-Ruíz, S., Barbosa-Liz, D., & Agudelo-Suárez, A. (2021). Impact of COVID-19 on the Knowledge and Attitudes of Dentists toward Teledentistry. JDR Clinical & Translational Research, 6(3), 268-278. https://doi.org/10.1177/2380084421998632
Razavi, M., Butt, Z. A., Chen, H., & Tan, Z. (2021). In situ measurement of airborne particle concentration in a real dental office: Implications for disease transmission. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(17), Article e8955. https://doi.org/10.3390/ijerph18178955
Roco, J. (2021). Impacto de la Pandemia por COVID-19 (SARS-CoV 2) en la Educación Odontológica: Scoping Review. International journal of odontostomatology, 15(1), 10-13. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-381X2021000100010
Romero-Tapia, P., Marin-Aliaga, J. E., & Sedano-Balbín, G. (2021). Bioseguridad en la atención odontológica a partir de la pandemia COVID-19: un análisis global de las nuevas medidas. Odontología Sanmarquina, 24(1), 53–59. https://doi.org/10.15381/os.v24i1.19696
Ruetalo, N., Businger, R., & Schindler, M. (2021). Rapid, dose-dependent and efficient inactivation of surface dried SARS-CoV-2 by 254 nm UV-C irradiation. Euro Surveill, 26(42), Article e2001718. https://doi.org/10.2807/1560-7917.ES.2021.26.42.2001718
Sistema Nacional de Información para la Educación superior en Colombia-SNIES. (2023, 04 de abril). Consulta de Programas. https://hecaa.mineducacion.gov.co/consultaspublicas/programas
Souza-Pinto, G. N., Herreira-Ferreira, M., Tolentino, E. S., & Iwaki, L. C. V. (2021). What has Changed in the Daily Practice of the Dental Imaging Center During the COVID-19 Pandemic? International journal of odontostomatology, 15(1), 8-9. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-381X2021000100008
Suárez-Conde, Y., Morales-Basulto, R., & Viamontes-Beltrán, J. (2021). Medidas de bioseguridad en la atención de urgencias maxilofaciales por la COVID-19. Revista Información Científica, 100(5), Artículo e3535. https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3535/4773
Tanevitch, A., Abal, A., Pérez, P., González, A., & Procopio-Rodríguez, M. (2021). Decisiones metodológicas para la continuidad pedagógica en pandemia COVID-19. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 28, 184-191. https://doi.org/10.24215/18509959.28.e22
Torres-Quispe, E., Reinoso-Zevallos, J., & Caballero-Concha, X. (2021). El impacto del Covid-19 en la educación superior universitaria. Revista Científica Guacamaya, 5(2), 173–181. https://www.revistas.up.ac.pa/index.php/guacamaya/article/view/2065
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura y Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020). La Educación en tiempos de la Pandemia de COVID-19: Informe COVID-19 CEPAL-UNESCO. CEPAL-UNESCO. https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/45904/S2000510_es.pdf
Vidal-Ledo, M., Barciela-González Longoria, M., & Armenteros-Vera, I. (2021). Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior, 35(1). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2851
Zainal, N. H. M., Ramli, R., Omar, N., Mahmud, M., & Salim, N. H. A. (2022). Augmented reality (AR) and virtual reality (VR) applications during covid-19 pandemic among preclinical medical and dentistry students: A mini-review. Malaysian Journal of Medicine and Health Sciences, 18(suppl: 14), 131-143. https://doi.org/10.47836/mjmhs18.s14.15
Zemouri, C., Volgenant, c., Buijs, M., Crielaard, W., Rosema, N., Brandt, B., Laheij, A., & De Soet, J. (2020). Dental aerosols: microbial composition and spatial distribution. Journal of Oral Microbiology, 12(1), Article e1762040. https://doi.org/10.1080/20002297.2020.1762040
Zhao, B., An, N., & Chen, C. (2021). Using air purifier as a supplementary protective measure in dental clinics during the COVID-19 pandemic. Infect. Control. Hosp. Epidemiol, 42, 493. https://doi.org/10.1017/ice.2020.292
Zhao, B., Liu, Y., & Chen, C. (2020). Air purifiers: A supplementary measure to remove airborne SARS-CoV-2. Build. Environ, 177, Article e106918. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2020.106918