Analysis of learning in coffee farmers through the knowledge change index (KCI)
Main Article Content
Abstract
The aim of this study was to analyze the learning in coffee farmers through the knowledge change index (KCI) as a mechanism for evaluating an extension program for capacity development. The methodology used was based on experiential education and participatory methodologies that integrated the knowledge of farmers and professionals in each area, in the construction of new concepts. It was carried out with groups of approximately 50 participants in each municipality, supported by knowledge measurement methodologies by means the carousel of knowledge at the beginning and at the end of the trainings. There were increases in the rate of knowledge of 16%, 31%, 7%, 17% for the municipalities of Salgar, Ebejico, Yolombo and Abejorral respectively.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
How to Cite
Rodríguez Espinosa, H. ., & Urrego Estrada, C. A. . (2019). Analysis of learning in coffee farmers through the knowledge change index (KCI). Jangwa Pana, 18(3), 507–518. https://doi.org/10.21676/16574923.3259
Issue
Section
Second Dossier
References
Aguilar-Gallegos, N., Olvera-Martínez, J. A., Martinez-González, E. G., Aguilar-Ávila, J., Muñoz-Rodríguez, M. y Santoyo-Cortés, H. (2017). La intervención en red para catalizar la innovación agrícola. Redes. Revista Hispana Para El Análisis de Redes Sociales, 28(1), 9–31. https://doi.org/10.5565/rev/redes.653
Aguilar, N., Muñoz, M., Santoyo, H. y Aguilar, J. (2013). Influencia del perfil de los productores en la adopción de innovaciones en tres cultivos tropicales. Teuken Bidikay, 4, 207–228. Disponible en: http://revistas.elpoli.edu.co/index.php/teu/article/view/1081/899
Ashley, C. y Maxwell, S. (2002). Rethinking Rural Development. Forests, Trees and Livelihoods, 12(4), 155–161. https://doi.org/10.1080/14728028.2002.9752420
Cáceres, D. (2006). Dos estrategias de articulación entre técnicos y pequeños productores. Diferentes enfoques metodológicos y tecnológicos. Cuadernos de Desarrollo Rural, (57), 59–100.
Cárdenas G. (2009). Investigación Participativa con agricultores: Una opción de Organización Social Campesina para la consolidación de procesos agroecológicos. Revista Luna Azul, 29(1909–2474), 95–102.
CEPAL. (2015). Perspectivas de la agricultura y del desarrollo rural en las Américas: Una mirada hacia América Latina y el Caribe 2015-2016 (Primera ed). San Jose, Costa Rica.
Cuevas, R. , Baca, J., Cervantes, E., Espinosa, G., Aguilar, Á. y Loaiza, M. (2013). Factores que determinan el uso de innovaciones tecnológicas en la ganadería de doble propósito en Sinaloa, Mexico. Revista Mexicana De Ciencias Pecuarias, 4(1), 31–46. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmcp/v4n1/v4n1a3.pdf
DANE. (2015). Tercer Censo Nacional Agropecuario. Retrieved October 17, 2015, from http://www.dane.gov.co/index.php/Censo-Nacional-Agropecuario-2014
Garcia, R., & De los Rios, I. (2001). La Formacion por Alternancia y el Desarrollo Rural en America Latina. El caso de Colombia. Estudios Geograficos, LIX(c), 121–129. https://doi.org/10.3989/egeogr.2001.i245.267
Gómez, J., Medel, R., Escoto, F. y Tirado, Q. (2013). El agente de cambio en la adopción de innovaciones en agroempresas ovinas. Revista Mexicana De Ciencias Pecuarias, 4(3), 305–318. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmcp/v4n3/v4n3a4.pdf
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2004). Metodología de la Investigación, 533.
Landini, F. (2010). La dinámica de los saberes locales y el proceso de localización del saber científico. Aportes desde un estudio de caso. Cuadernos de Desarrollo Rural, 7, 19–40.
Muñoz, M. y Santoyo, V. H. (2010). Del extensionismo a las redes de innovación. In J. Aguilar, J. R. Altamirano, & R. Rendón (Eds.), Del extensionismo a las redes de innovación (pp. 31–69). Chapingo, México: Universidad Autónoma Chapingo - CIESTAAM.
Perez, E. y Farah, M. (2002). Los modelos de desarrollo y las funciones del medio rural en Colombia. Cuadernos de Desarrollo Rural, 49(49), 9–27.
Perez, E. (1998). Una visión del desarrollo rural en Colombia. Cuadernos de Desarrollo Rural, 7–20.
PNUD. (2016). Antioquia, retos y prioridades del departamento 2016 - 2019 (Primera ed).
Rodríguez-Espinosa, H., Ramírez-Gómez, C. J. y Restrepo-Betancur, L. F. (2016). Nuevas tendencias de la extensión rural para el desarrollo de capacidades de autogestión. Corpoica Cienc Tecnol Agropecuaria, 17(1), 31–42. Disponible en: http://revista.corpoica.org.co/index.php/revista/article/view/457
Sánchez, V. y Gamboa, J. (2014). Escuelas de Campo de Agricultores de Theobroma cacao L. en el Bajo Caguán (Experiencia, Resultados y Lecciones Aprendidas). Luna Azul, 1(38), 231–251. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n38/n38a14.pdf
Schejtman, A. y Berdegué, J. (2004). Desarrollo Territorial Rural. Debates y Temas Rurales, 1, 54. https://doi.org/10.4067/S0250-71612006000100006
Velasco, J., González, B., Sánchez, E., Parra, R. y Morales, R. (2014). Efectos de la capacitación como política pública sobre pequeños y medianos productores en dos municipios del estado Zulia, Venezuela. Revista Argentina de Producción Animal, 34(1), 55–62. Disponible en: http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/rapa/article/view/7635/6846
Aguilar, N., Muñoz, M., Santoyo, H. y Aguilar, J. (2013). Influencia del perfil de los productores en la adopción de innovaciones en tres cultivos tropicales. Teuken Bidikay, 4, 207–228. Disponible en: http://revistas.elpoli.edu.co/index.php/teu/article/view/1081/899
Ashley, C. y Maxwell, S. (2002). Rethinking Rural Development. Forests, Trees and Livelihoods, 12(4), 155–161. https://doi.org/10.1080/14728028.2002.9752420
Cáceres, D. (2006). Dos estrategias de articulación entre técnicos y pequeños productores. Diferentes enfoques metodológicos y tecnológicos. Cuadernos de Desarrollo Rural, (57), 59–100.
Cárdenas G. (2009). Investigación Participativa con agricultores: Una opción de Organización Social Campesina para la consolidación de procesos agroecológicos. Revista Luna Azul, 29(1909–2474), 95–102.
CEPAL. (2015). Perspectivas de la agricultura y del desarrollo rural en las Américas: Una mirada hacia América Latina y el Caribe 2015-2016 (Primera ed). San Jose, Costa Rica.
Cuevas, R. , Baca, J., Cervantes, E., Espinosa, G., Aguilar, Á. y Loaiza, M. (2013). Factores que determinan el uso de innovaciones tecnológicas en la ganadería de doble propósito en Sinaloa, Mexico. Revista Mexicana De Ciencias Pecuarias, 4(1), 31–46. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmcp/v4n1/v4n1a3.pdf
DANE. (2015). Tercer Censo Nacional Agropecuario. Retrieved October 17, 2015, from http://www.dane.gov.co/index.php/Censo-Nacional-Agropecuario-2014
Garcia, R., & De los Rios, I. (2001). La Formacion por Alternancia y el Desarrollo Rural en America Latina. El caso de Colombia. Estudios Geograficos, LIX(c), 121–129. https://doi.org/10.3989/egeogr.2001.i245.267
Gómez, J., Medel, R., Escoto, F. y Tirado, Q. (2013). El agente de cambio en la adopción de innovaciones en agroempresas ovinas. Revista Mexicana De Ciencias Pecuarias, 4(3), 305–318. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/pdf/rmcp/v4n3/v4n3a4.pdf
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2004). Metodología de la Investigación, 533.
Landini, F. (2010). La dinámica de los saberes locales y el proceso de localización del saber científico. Aportes desde un estudio de caso. Cuadernos de Desarrollo Rural, 7, 19–40.
Muñoz, M. y Santoyo, V. H. (2010). Del extensionismo a las redes de innovación. In J. Aguilar, J. R. Altamirano, & R. Rendón (Eds.), Del extensionismo a las redes de innovación (pp. 31–69). Chapingo, México: Universidad Autónoma Chapingo - CIESTAAM.
Perez, E. y Farah, M. (2002). Los modelos de desarrollo y las funciones del medio rural en Colombia. Cuadernos de Desarrollo Rural, 49(49), 9–27.
Perez, E. (1998). Una visión del desarrollo rural en Colombia. Cuadernos de Desarrollo Rural, 7–20.
PNUD. (2016). Antioquia, retos y prioridades del departamento 2016 - 2019 (Primera ed).
Rodríguez-Espinosa, H., Ramírez-Gómez, C. J. y Restrepo-Betancur, L. F. (2016). Nuevas tendencias de la extensión rural para el desarrollo de capacidades de autogestión. Corpoica Cienc Tecnol Agropecuaria, 17(1), 31–42. Disponible en: http://revista.corpoica.org.co/index.php/revista/article/view/457
Sánchez, V. y Gamboa, J. (2014). Escuelas de Campo de Agricultores de Theobroma cacao L. en el Bajo Caguán (Experiencia, Resultados y Lecciones Aprendidas). Luna Azul, 1(38), 231–251. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/luaz/n38/n38a14.pdf
Schejtman, A. y Berdegué, J. (2004). Desarrollo Territorial Rural. Debates y Temas Rurales, 1, 54. https://doi.org/10.4067/S0250-71612006000100006
Velasco, J., González, B., Sánchez, E., Parra, R. y Morales, R. (2014). Efectos de la capacitación como política pública sobre pequeños y medianos productores en dos municipios del estado Zulia, Venezuela. Revista Argentina de Producción Animal, 34(1), 55–62. Disponible en: http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/rapa/article/view/7635/6846