The improvement of the argumentative competence in foreign students of ELE (Spanish as a foreign language) through colombian publicity

Main Article Content

Andrea Lorena Aponte-Buitrago

Abstract

This article presents important aspects of one research related to the ELE (Spanish as a foreign language) teaching and learning process. The aim was to improve the argumentative competence in foreign students of ELE, using Colombian publicity. The purpose of this research project was to design, apply, analyze and redesign ten workshops with different activities about the argumentative texts using the Colombian publicity. It should be noted that this investigation take into account the parameters of the Common European Framework of Reference (CEFR), related to intermediate Spanish (B2) and advanced Spanish speakers(C1 y C2); it means that the foreign students are in that levels. Afterwards, based on the analysis, the final book was design and it was printed and in a software. Later, based on the objectives, in relation with the methodology, this study was action research. It was mixed approach, because it included the qualitative and quantitative. The method was inductive because the activities and exercises were applied to three foreign students at UPTC and Tunja city. The technique was direct observation. As a conclusion, the Colombian publicity were useful tools to improve the argumentative competence in foreign students of ELE. The foreign students can learn vocabulary and new expressions coming from the advertising messages. Also, they can learn different aspects about the culture in Colombia and Tunja.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aponte-Buitrago, A. L., & Cardozo-Rincón, G. (2018). The improvement of the argumentative competence in foreign students of ELE (Spanish as a foreign language) through colombian publicity. Jangwa Pana, 17(2), 217–229. https://doi.org/10.21676/16574923.2462
Section
Article of scientific and technological research

References

Abello, I., de Zubiría, S. & Sánchez, S. (1998). Cultura: teorías y gestión. San Juan de Pasto, Colombia: Ediciones Unariño.

Adam, J. & Bonhomme, M. (1997). La argumentación publicitaria. Retórica del elogio y de la persuasión. Madrid, España: Catedra.

Ardila, H. (s.f.). El taller educativo. Colombia aprende. Bogotá. [versión MS Office] Recuperado de:

http://colombiaaprende.edu.co/html/docentes/1596/articles-175983_archivo.doc

Bernal, C. (2006). Metodología de la investigación (2ª ed.). Ciudad de México, México: Pearson Educación.

Cano, A. (2012). La metodología de taller en los procesos de educación popular. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 2(2), 22-51. Recuperado de:

http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5653/pr.5653.pdf

Cardona, A. (2009). Consideraciones sobre la enseñanza del español como lengua extranjera. En M. Cárdenas (Ed.), Investigación en el aula en L1 y L2 estudios, experiencias y reflexiones (pp. 301-308). Bogotá, Colombia: Facultad de Ciencias Humanas - Universidad Nacional de Colombia.

Cerda, H. (1993). Los elementos de la investigación. Como reconocerlos, diseñarlos y construirlos. Santafé de Bogotá, Colombia: Editorial el búho.

Consejo de Europa, Language Policy Division Strasborug (2002) Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza y Evaluación. Recuperado de:

http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-237704_archivo_pdf_marco_europeo.pdf

Espejo, M., Flórez, M. & Zambrano, I. (2011). Tendencias de los estudios de español como lengua extranjera (ELE) en Bogotá. Lenguas en contacto y bilingüísmo: revista digital, 1, 55-91 Recuperado de:

http://www.lenguasdecolombia.gov.co/revista/sites/lenguasdecolombia.gov.co.revista/files/05_Maria_Bernarda_otros_0.pdf

Ferrer, E. (1994). El lenguaje de la publicidad. Ciudad de México, México: Fondo de cultura económica.

Galindo, E. (2007). ¿Qué es argumentar?: Retórica y lingüística. Revista del Instituto de la Judicatura Federal, 24, 31-66 Recuperado de:

https://www.ijf.cjf.gob.mx/publicaciones/revista/24/r24_2.pdf

Gutiérrez, S. (2002). De pragmática y semántica. Madrid, España: Arco/Libros.

Instituto Cervantes. (1997). España. Recuperado de:

https://www.google.com/url?q=https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf&sa=U&ved=0ahUKEwiQndSK8dHcAhUNG6wKHcKdDygQFggEMAA&client=internal-uds-cse&cx=012366598373861642449:aznhabuw1ei&usg=AOvVaw3glCM9naPCQPq6xZWtXwHN

Pérez, H. (1999). Nuevas tendencias de la composición escrita. Santafé de Bogotá, Bogotá: Colombia: Editorial Magisterio.

Silva da, H. & Signoret, A. (2005). Temas sobre la adquisición de una segunda lengua. Ciudad de México, México: Trillas.