Abstract
Introduction: Nursing professionals are a strategic pillar in university health institutions; therefore, they need to have skills to provide care, from a cultural perspective. Objective: To describe how cultural competence is expressed in the participating nurses and how students perceive the care they receive. Method: Ethnographic qualitative research was conducted with nurses from university health institutions and regular students who received nursing care at the health institution. Information was collected through participant observation and ethnographic interview. The information was analyzed in ATLAS.ti version 8.0 software. Results: Participated five nurses. The cultural theme emerged: “I know and enjoy working with the students”, “I am kind, I attend them from the being, and I do the procedures from the knowledge”. It was sustained in two patterns: Students are different, and I enjoy working with them because I detect situations and learn; and, I am kind, I attend from being and I do procedures from knowing. Conclusions: Cultural competence in nurses is expressed from the attribute of kindness as a central element in the care of university students and their work performance from knowledge.References
Departamento Administrativo Nacional de Estadística. Grupos étnicos. Enfoque diferencial e interseccional. Bogotá: DANE; 2018
Cogburn CD. Culture, Race, and Health: Implications for Racial Inequities and Population Health. Milbank Q. 2019;97:736-61. https://doi.org/10.1111%2F1468-0009.12411
Congreso de Colombia. Ley 1438 de 2011 por medio de la cual se reforma el sistema general de seguridad social en salud y se dictan otras disposiciones. Bogotá: Congreso de Colombia; 2011.
Ministerio de Salud y Protección Social. Resolución 3280 de 2018 por medio de la cual se adoptan los lineamientos técnicos y Operativos de la Ruta Integral de Atención para la Promoción y Mantenimiento de la Salud y la Ruta Integral de Atención en Salud para la Población Materno Perinatal y se establecen las directrices para su operación. Bogotá: Ministerio de Salud y Protección Social; 2018.
Ministerio de Salud y Protección Social. Plan Decenal de Salud Pública 2022 – 2031. Bogotá: Ministerio de Salud y Protección Social; 2022.
Ministerio de Salud y Protección Social. Política Nacional de Talento Humano en Salud. Bogotá: Ministerio de Salud y Protección Social; 2018.
Ministerio de Salud y Protección Social. Resolución 755 de 2022 por la cual se adoptan la “Política Nacional de Talento Humano de Enfermería y el Plan Estratégico 2022-2031” para el fortalecimiento del talento humano en salud. Bogotá: Ministerio de Salud y Protección Social; 2022.
Antón-Solanas I, Rodríguez-Roca B, Vanceulebroeck V, Kömürcü N, Kalkan I, Tambo-Lizalde E, et al. Qualified nurses’ perceptions of cultural competence and experiences of caring for culturally diverse patients: a qualitative study in four European countries. Nurs Rep. 2022;12:348-64. https://doi.org/10.3390/nursrep12020034
Kouta C, Rousou E, Vasiliou M, Papadopoulos I. Developing culturally competent and compassionate healthcare leaders: A European model. J Nurs Educ Pract. 2019;9:109-17.
https://doi.org/10.5430/jnep.v9n7p109
Neves da Silva B, Brandão de Carvalho Lira AL, Galvão Pinto ES. Análisis de la teoría de la diversidad y universalidad del cuidado cul-tural de Madeleine Leininger. Cult Cuid. 2023;27:355-74.
https://doi.org/10.14198/cuid.23001
Forner Tejero A, Costa Abós S. Competencia cultural enfermera en España. Nure Inv.2023;124:1-13. https://doi.org/10.58722/nure.v20i124.2334
Rojas JG, Hahn RH. Changing Home: Experiences of the Indigenous when Receiving Care in Hospital. Invest Educ Enferm. 2020;38:1-18. https://doi.org/10.17533/udea.iee.v38n3e08
Reina-Leal LM, López-Díaz L. Entrelazando la compasión y la competencia cultural en hospitalización: una revisión de experiencias. Cult Cuid. 2020;58:136-53. https://doi.org/10.14198/cuid.2020.58.13
Arias-Murcia SE, Penna CM de M. Interculturality in the daily routine of primary health care: The case of the health model in Guainía, Colombia. Cienc Saude Colet. 2021;26:3683-92. https://doi.org/10.1590/1413-81232021269.2.22372019
Orozco-Castillo L, López-Diaz L. Creating ties of affection and maintaining the language: Elements of culturally competent care for indigenous people. Hacia Prom Salud. 2021;26:38-48. https://doi.org/10.17151/hpsal.2021.26.2.4
Jociles-Rubio MI. La observación participante en el estudio etnográfico de las prácticas sociales. Rev Colomb Antropol. 2018;54:121-50. https://doi.org/10.22380/2539472X.386
Guarate YC. Análisis de las entrevistas en la investigación cualitativa: metodología de Demaziére Didier y Dubar Claude. Enferm Invest. 2019;4:14-23. http://dx.doi.org/10.29033/enfi.v4i5.711.g662
Guber R. La etnografía método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Siglo XXI; 2011.
Bernard HR, Wuitch A, Ryan GW. Analyzing qualitative data: Systematic approaches. 2a ed. Florida: SAGE; 2017.
Restrepo E. Etnografía: Alcances, Técnicas y Éticas.Lima: Fondo Editorial de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos; 2018.
Ortega-Bastidas J. ¿Cómo saturamos los datos? Una propuesta analítica "desde" y "para" la investigación cualitativa. Interciencia. 2020;45:293-9.
Ministerio de Salud. Resolución 8430 de 1993, por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Bogotá: Ministerio de Salud; 1993.
Campinha-Bacote J. Promoting health equity among marginalized and vulnerable populations. Nurs Clin North Am. 2024; 59:109-20. https://doi.org/10.1016/j.cnur.2023.11.009
Forner-Tejero A, Costa-Abós S. Competencia cultural enfermera en España. Nure Investig. 2023;20:1-13. https://doi.org/10.58722/nure.v20i124.2334
Gaya-Sancho B, Vanceulebroeck V, Kömürcü N, Kalkan I, Casa-Nova A, Tambo-Lizalde E, et al. Perception and experience of transcultural care of stakeholders and health service users with a migrant background: A qualitative study. Int J Environ Res Public Health. 202118:10503.
https://doi.org/10.3390/ijerph181910503
Michels S, Kovar CL. Transgender and gender-expansive youth: Assisting the nurse in providing culturally competent care for our clients and their families. J Child Adolesc Psychiatr Nurs. 2020;33:157-62. https://doi.org/10.1111/jcap.12290
Sanne R, Wendolyn MG, Boendermaker L. Professional competencies for sexuality and relationships education in child and youth social care: A scoping review. Child Youth Serv Rev. 2024;158:107258. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2023.107258
Phillips S, Villalobos AVK, Crawbuck GSN, Pratt-Chapman ML. In their own words: patient navigator roles in culturally sensitive cancer care. Support Care Cancer. 2019;27:1655-62. https://doi.org/10.1007/s00520-018-4407-7
Agrazal J, McLaughlin M, Gordón L. Beneficios del cuidado de enfermería con congruencia cultural en el bienestar y satisfacción del paciente. Rev Cuba Enferm. 2022;38:1-16.
Sharifi N, Adib-Hajbaghery M, Najafi M. Cultural competence in nursing: A concept analysis. International J Nurs Stud. 2019;99:1-8. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2019.103386
Perusset M. Comunicación intercultural en contextos atravesados por la diversidad cultural. Leng Soc. 2023;22:101-16. http://dx.doi.org/10.15381/lengsoc.v22i1.23297
Serre-Delcor N, Oliveira I, Moreno R, Treviño B, Hajdók E, Esteban E, et al. A cross-sectional survey on professionals to assess health needs of newly arrived migrants in Spain. Front Public Health. 2021; 9:667251. https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.667251
Álvarez-San Martín R, Moll-Contreras J, Vargas-Santander A. Cultural competencies in nursing students in southern Chile. Rev Int Investig Cienc Soc. 2022;18:329-42.
https://doi.org/10.18004/riics.2022.diciembre.329
Alemany-Arrebola I, Plaza del Pino FJ, Sánchez-Ojeda MA. Prejudiced attitudes of nursing students in southern Spain toward migrant patients. J Transcult Nurs. 2021;32:434-42. https://doi.org/10.1177/1043659620976803
Orozco-Castillo L, López-Díaz L. Cuidado culturalmente competente: puntos de vista de enfermería de salud pública e indígena. Investig Andina. 2020;22:35-49. https://doi.org/10.33132/01248146.1585
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Universidad del Magdalnea