Combine parentally and university studies, a highly significant challenge

Contenido principal del artículo

Mirith Vásquez Munive
http://orcid.org/0000-0003-2462-4910
Ángela Romero-Cárdenas
http://orcid.org/0000-0003-0551-8696

Resumen

With the aim of interpreting the meaning of parenthood among nursing students who are also parents, a study was carried out with the qualitative paradigm, phenomenological approach, using the Spiegelberg method for the analysis of the information and the deep interview as a technique for gathering information. Five students were interviewed with whom the field got saturated. The participating external agents were three teachers of the nursing program and a mother of family, the information was validated through the triangulation of the data obtained from the subjects. Questions were registered and transcribed, and from the information emerged two categories: being parents and feelings. Subcategories were responsibility, beautiful experience, experience of experiences, inspiration, motivation, love, frustration, jealousy, transcendence and guilt. The meaning of being parents in nursing students is associated with the responsibility, the feelings and what they consider a life experience.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Cómo citar
Vásquez Munive, M., & Romero-Cárdenas, Ángela. (2019). Combine parentally and university studies, a highly significant challenge. Duazary, 16(2), 206–214. https://doi.org/10.21676/2389783X.2953
Sección
Artículo de investigación científica y tecnológica

Citas

1. Barudy J, Dantangnan M. Los buenos tratos en la infancia: Parentalidad, apego y resiliencia. Barcelona: Ed. Gedisa; 2009.
2. Granada P, Domínguez E. Las competencias parentales en contextos de desplazamiento forzado. Psicol. desde el Caribe. 2012; 29(2):456-482.
3. Embree L. ¿Se puede aprender a hacer fenomenología? Ed Florida Atlantic University. 2012. 32 p.
4. Mattalini M. Un modelo de un pensar intercultural: La reducción fenomenológica a la vida en diálogo con el “nosotros mismos”. Rev Faja. 2013; 19 (2): 20-32.
5. Kafle NP. Hermeneutic phenomenological research method simplified. Bodhi: An Interdisciplinary Journal. 2011; 5 (1): 181-200.
6. Núñez M. Una aproximación desde la sociología fenomenológica de Alfred Shultz a las transformaciones de experiencia de la alteridad en las sociedades contemporáneas. Rev. Sociológica. 2012;27(75):49-67
7. Jiménez M, Márquez E. Ir a la universidad después de los 30: dificultades y factores facilitadores. Rev Aula Ab. 2014; 42 (1); 1-8.
8. Bonilla M, Romero J, Narváez D, Bohórquez A. Características del proceso de construcción de significados del concepto de variación matemática en estudiantes para profesor de matemáticas. Rev. AEIM. 2015; 7(1): 73-93
9. Sahuquillo P Ramos G, Pérez A, Camino de Salinas A. Las competencias parentales en el ámbito de la identificación/evaluación de las altas capacidades. Rev. Curr y For Prof. 2016; 20(1): 200-217.
10. Rodríguez L, Rondón R, Varón M, Guerra A, Fernández V Lorenzini A. Enfoque fenomenológico del cuidado humano en estudiantes de enfermería. Reg. Salus. 2015; 19 (2): 7-12.
11. Alonso-Sáenz A. Conciliación de la vida estudiantil, familiar y laboral de una madre universitaria. Rev. Antrop. Inst. 2016; 16 (1): 223-236.
12. Estupiñan MR, Vela D. Calidad de vida de madres adolescentes estudiantes universitarias. Rev. Col Psiqu. 2012; 41 (3):536-549
13. Álvarez A, Gómez I. Conflicto trabajo-familia en mujeres profesionales que trabajan en la modalidad de empleo. Rev. Pen. Psic. 2011; 9 (16): 89-107.
14. Pérez M, Alvarado C. Los estilos parentales: su relación en la negociación y el conflicto entre padres y adolescentes. Rev. Acta Inv. Psicol. 2015; 5(2): 1972-1983.
15. Sallee M. Gener Norms and institutional culture: The family friendly vs the father friendly university. The jrnal of higher education. 2013; 84(3): 363-396.
16. Barreto E, Sáenz M, Velandia F, Gómez J. El embarazo en adolescentes bogotanas: significado relacional en el sistema familiar. Rev sal. Pub. 2013; 15 (6): 837-849.
17. Smith, M. Measures for assessing parenting in research and practice. Child an
Adolescent Mental Health, 201; 16 (3): 158-166
18. Krauskopf D. (2015). Los marcadores de juventud: La complejidad de las edades. Rev Última Década. 2015; 42 (1): 115-128
19. Miller D, Arvizu V. To be a mother and a student. An exploration of the characteristics of university students with children, and brief notes for analysis. Rev ANUIES. 2016; 177 (1): 17-42.
20. Planas-Coll J, Enciso-Ávila IM. Los estudiantes que trabajan: ¿tiene valor profesional el trabajo durante los estudios?. Rev. Iberoam de Ed Sup. 2013; 5 (12): 3-45
21. Ordorika I. Equidad de género en la Educación Superior. Rev de la Ed Sup. 2015; 174 (44): 32-48.